(Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0107

Keywords:

Body, Pedagogy, Teacher education

Abstract

The article approaches a proposal of studies in corporal practices that has been carried out in the Pedagogy course from combinations of elements of the Laban system, the Klauss Vianna Technique, the Viola Spolin´s theater games and the cultures of play, which generates multifocal approaches and broaden spaces in teachers´ education for the (mis)education of the oppressed body. Specificities of working with the body in this course are discussed and the relevance of multi-referentiality as a fruitful epistemological position in the body formation of professionals from the field of Education. The main conceptual bases that support the practices are presented in the form of a memorial, narrating about researchers, their techniques, didactics and methodologies. The artistic and didactic experiments are described, while their analyzes are designed through the dialogue between practices and theoretical substrates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucia Maria Salgado dos Santos Lombardi, Universidade Federal de São Carlos campus Sorocaba (UFSCar)

Pós-doutoranda pela Faculdade de Educação da USP (Brasil), Universidade Católica Portuguesa (Portugal) e University of Melbourne (Austrália). Doutora em Educação na área de Psicologia e Educação pela Faculdade de Educação da USP (FEUSP). Mestre em Educação na área de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares (FEUSP). Licenciada em Educação Artística com Habilitação em Artes Cênicas (ECA - USP). Professora da Universidade Federal de São Carlos campus Sorocaba (UFSCar), Departamento de Ciências Humanas e Educação, área de Metodologia do Ensino de Arte, Corporeidade e Educação.

References

ANDRADE, Eugênia Thereza. Corpo e fantasia no processo de conhecimento. Série Ideias n.10. São Paulo: FDE, 1992. p.110-121.

ARDOINO, Jacques. Nota a propósito das relações entre a abordagem multirreferencial e a análise institucional (história ou histórias). In: Barbosa, J. G. (Org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EdUFSCar, 1998, p.42-49.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves (Org.). Reflexões em torno da abordagem multirreferencial. São Carlos: EdUFSCar, 1998a.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves (Org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EdUFSCar, 1998b.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves; RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes. Abordagem multirreferencial e formação autoral. Revista Observatório, v. 5, n. 1, p.38-73, 2019.

BORBA, Sérgio da Costa. Aspectos do conceito de multirreferencialidade nas ciências e nos espaços de formação. In: Barbosa, Joaquim Gonçalves (Org.). Reflexões em torno da abordagem multirreferencial. São Carlos: EdUFSCar, 1998, p. 11-19.

CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa Pezza Cintrão e Ana Regina Lessa, 4ª edição, São Paulo: Edusp. 2019.

DALL’OCA, Adriana Salles. A Técnica Klauss Vianna na Educação Infantil: uma experiência pedagógica na escola. Revista TKV, v.2, n. 2, p.77-105, 2018.

Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/2ed-monografia-adriana

GUENTHER, Zenita Cunha. Educando o ser humano: uma abordagem da psicologia humanista. Lavras, Mercado de Letras, 1997.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 1984.

LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.

LABAN, Rudolf. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.

LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Formação corporal de professoras de bebês: contribuições da Pedagogia do Teatro. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-21072011-103922/pt-br.php. Acesso em: 10 jan. 2022.

LOMBARDI, L. M. S. S. Temas emergentes em estudos do e no corpo no curso de Pedagogia. Revista Contrapontos, Dossiê Artes do Corpo e Educação, v. 20, n. 2, 2020, p. 289-311. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc Acesso em: 10 jan. 2022.

MARQUES, Isabel. Interações: crianças, dança e escola. São Paulo: Blucher, 2012.

MARTINS, João Batista. Abordagem Multirreferencial: contribuições epistemológicas e metodológicas para o estudo dos fenômenos educativos. 2000. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2000.

MARTINS, João Batista. Contribuições epistemológicas da abordagem multirreferencial para a compreensão dos fenômenos educacionais. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 26, p. 85-94, aug. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000200007. Acesso em: 20 jan. 2022.

MELLO, Thiago de. A vida verdadeira. In: Mello, Thiago de. Faz escuro mas eu canto - Porque a manhã vai chegar. São Paulo: Bertrand, 2009, p. 21.

MILLER, Jussara e LASZLO, Cora Miller. Começar diferente: Técnica Klauss Vianna para crianças e adolescentes. Revista TKV, vol. 2, nº. 2, 2018. Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/2ed-artigo

MIRANDA, Regina. Corpo-espaço: aspectos de uma geofilosofia do movimento. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.

MOMMENSOHN, Maria e PETRELLA, Paulo (org.). Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006.

MOMMENSOHN, Maria. Apresentação. In: Mommensohn, Maria e Petrella, P. (org.). Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006, p.15-22.

NEVES, Neide. Um olhar para Klauss Vianna. In: IV Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas. Belo Horizonte. Arquivos da IV Reunião Científica da ABRACE, 2007.

NEVES, Neide. Klauss Vianna: estudos para uma dramaturgia corporal. São Paulo: Cortez, 2008.

NEVES, Neide. A técnica como dispositivo de controle do corpomídia. 2010. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

NEVES, Neide. Atenção. Verbete. Revista TKV, vol. 1, nº. 1, 2017. Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/vebete-atencao Acesso em: 21 jan. 2022.

NEVES, Neide. Presença. Verbete. Revista TKV, vol. 2, nº. 2, 2018. Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/verbete-2ed. Acesso em: 21 jan. 2022.

PUPO, Maria Lúcia Souza Barros. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: perspectiva, 2005.

PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Para desembaraçar os fios. Educação e Realidade, v. 30, jul./dez. 2005a, p. 217-228. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12462 Acesso em: 21 jan. 2022.

RENGEL, Lenira. Fundamentos para análise do movimento expressivo. In: Mommensohn, M.; Petrella, P. (org.). Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006, p. 121-130.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. São Paulo, Perspectiva, 1987.

SPOLIN, Viola. O Jogo Teatral no livro do diretor. São Paulo, Perspectiva, 2001.

SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais: o fichário de Viola Spolin. São Paulo: Perspectiva, 2001(a).

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. São Paulo: Perspectiva, 2007.

STRAZZACAPPA, Márcia Maria. Empilhando carteiras à procura de um espaço vazio. In: ABRACE - Associação Brasileira de Artes Cênicas, 2008, Belo Horizonte. Memória Abrace. Belo Horizonte, 2008.

VIANNA, Klauss. A Dança. Siciliano, São Paulo, 1990.

Published

2022-04-06

How to Cite

LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–26, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0107. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566. Acesso em: 21 nov. 2024.