(Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0107Keywords:
Body, Pedagogy, Teacher educationAbstract
The article approaches a proposal of studies in corporal practices that has been carried out in the Pedagogy course from combinations of elements of the Laban system, the Klauss Vianna Technique, the Viola Spolin´s theater games and the cultures of play, which generates multifocal approaches and broaden spaces in teachers´ education for the (mis)education of the oppressed body. Specificities of working with the body in this course are discussed and the relevance of multi-referentiality as a fruitful epistemological position in the body formation of professionals from the field of Education. The main conceptual bases that support the practices are presented in the form of a memorial, narrating about researchers, their techniques, didactics and methodologies. The artistic and didactic experiments are described, while their analyzes are designed through the dialogue between practices and theoretical substrates.
Downloads
References
ANDRADE, Eugênia Thereza. Corpo e fantasia no processo de conhecimento. Série Ideias n.10. São Paulo: FDE, 1992. p.110-121.
ARDOINO, Jacques. Nota a propósito das relações entre a abordagem multirreferencial e a análise institucional (história ou histórias). In: Barbosa, J. G. (Org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EdUFSCar, 1998, p.42-49.
BARBOSA, Joaquim Gonçalves (Org.). Reflexões em torno da abordagem multirreferencial. São Carlos: EdUFSCar, 1998a.
BARBOSA, Joaquim Gonçalves (Org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EdUFSCar, 1998b.
BARBOSA, Joaquim Gonçalves; RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes. Abordagem multirreferencial e formação autoral. Revista Observatório, v. 5, n. 1, p.38-73, 2019.
BORBA, Sérgio da Costa. Aspectos do conceito de multirreferencialidade nas ciências e nos espaços de formação. In: Barbosa, Joaquim Gonçalves (Org.). Reflexões em torno da abordagem multirreferencial. São Carlos: EdUFSCar, 1998, p. 11-19.
CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa Pezza Cintrão e Ana Regina Lessa, 4ª edição, São Paulo: Edusp. 2019.
DALL’OCA, Adriana Salles. A Técnica Klauss Vianna na Educação Infantil: uma experiência pedagógica na escola. Revista TKV, v.2, n. 2, p.77-105, 2018.
Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/2ed-monografia-adriana
GUENTHER, Zenita Cunha. Educando o ser humano: uma abordagem da psicologia humanista. Lavras, Mercado de Letras, 1997.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 1984.
LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.
LABAN, Rudolf. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.
LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. Formação corporal de professoras de bebês: contribuições da Pedagogia do Teatro. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-21072011-103922/pt-br.php. Acesso em: 10 jan. 2022.
LOMBARDI, L. M. S. S. Temas emergentes em estudos do e no corpo no curso de Pedagogia. Revista Contrapontos, Dossiê Artes do Corpo e Educação, v. 20, n. 2, 2020, p. 289-311. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc Acesso em: 10 jan. 2022.
MARQUES, Isabel. Interações: crianças, dança e escola. São Paulo: Blucher, 2012.
MARTINS, João Batista. Abordagem Multirreferencial: contribuições epistemológicas e metodológicas para o estudo dos fenômenos educativos. 2000. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2000.
MARTINS, João Batista. Contribuições epistemológicas da abordagem multirreferencial para a compreensão dos fenômenos educacionais. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 26, p. 85-94, aug. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000200007. Acesso em: 20 jan. 2022.
MELLO, Thiago de. A vida verdadeira. In: Mello, Thiago de. Faz escuro mas eu canto - Porque a manhã vai chegar. São Paulo: Bertrand, 2009, p. 21.
MILLER, Jussara e LASZLO, Cora Miller. Começar diferente: Técnica Klauss Vianna para crianças e adolescentes. Revista TKV, vol. 2, nº. 2, 2018. Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/2ed-artigo
MIRANDA, Regina. Corpo-espaço: aspectos de uma geofilosofia do movimento. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.
MOMMENSOHN, Maria e PETRELLA, Paulo (org.). Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006.
MOMMENSOHN, Maria. Apresentação. In: Mommensohn, Maria e Petrella, P. (org.). Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006, p.15-22.
NEVES, Neide. Um olhar para Klauss Vianna. In: IV Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas. Belo Horizonte. Arquivos da IV Reunião Científica da ABRACE, 2007.
NEVES, Neide. Klauss Vianna: estudos para uma dramaturgia corporal. São Paulo: Cortez, 2008.
NEVES, Neide. A técnica como dispositivo de controle do corpomídia. 2010. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
NEVES, Neide. Atenção. Verbete. Revista TKV, vol. 1, nº. 1, 2017. Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/vebete-atencao Acesso em: 21 jan. 2022.
NEVES, Neide. Presença. Verbete. Revista TKV, vol. 2, nº. 2, 2018. Disponível em: https://www.revistatkv.art.br/verbete-2ed. Acesso em: 21 jan. 2022.
PUPO, Maria Lúcia Souza Barros. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: perspectiva, 2005.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Para desembaraçar os fios. Educação e Realidade, v. 30, jul./dez. 2005a, p. 217-228. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12462 Acesso em: 21 jan. 2022.
RENGEL, Lenira. Fundamentos para análise do movimento expressivo. In: Mommensohn, M.; Petrella, P. (org.). Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006, p. 121-130.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. São Paulo, Perspectiva, 1987.
SPOLIN, Viola. O Jogo Teatral no livro do diretor. São Paulo, Perspectiva, 2001.
SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais: o fichário de Viola Spolin. São Paulo: Perspectiva, 2001(a).
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. São Paulo: Perspectiva, 2007.
STRAZZACAPPA, Márcia Maria. Empilhando carteiras à procura de um espaço vazio. In: ABRACE - Associação Brasileira de Artes Cênicas, 2008, Belo Horizonte. Memória Abrace. Belo Horizonte, 2008.
VIANNA, Klauss. A Dança. Siciliano, São Paulo, 1990.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.