Dances of Black Families: Notes on learning the São Gonçalo de Amarante Dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0102

Keywords:

dance, learning, culture, ancestry

Abstract

This article aims to share reflections on the studies of Dances of Black families. To achieve this, the process of teaching-learning of São Gonçalo de Amarante Dance, a kind of family manifestation produced in the Quilombola settlement of Mussuca in Laranjeiras, Sergipe – Brazil, was observed. We started with the question "how do children learn to dance the São Gonçalo Dance in the family context of Mussuca?". It was considered that the fundamentals concerning the learning of the São Gonçalo Dance are based on processes linked to empirical practice, repetition and family experience. Furthermore, notes were established for the definition of Black family dances and the practices related to the learning of these dances were discussed through a study focused on the São Gonçalo de Amarante Dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Hugo Neves de Oliveira, Federal University of Paraíba

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, com estágio doutoral em Antropologia da Dança, na Université Paris X (2016).  Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal Fluminense (UFF - 2011). Graduação em Dança pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ – 2008). Professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba e do Mestrado Profissional em Artes (PROFArtes/UFPB).

References

ACSELRAD, Maria. Viva Pareia: Corpo, Dança e Brincadeira no Cavalo Marinho de Pernambuco. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2013.

BOMFIM, Wellington de Jesus. Identidade, Memória e Narrativas na Dança de São Gonçalo do Povoado Mussuca (SE). 2006. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2006.

CASCUDO, Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. São Paulo: Global, 2012.

GONÇALVES, Renata de Sá. A Dança Nobre no Espetáculo Popular: A Tradição como Aprendizado e Experiência. 2008. Tese (Doutorado em Ciências Humanas/ Antropologia Cultural) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2008.

KAEPPLER, Adriene L. Dança e o Conceito de Estilo. In.: CAMARGO, Gisele Guilhon Antunes (Org.). Antropologia da Dança I. Florianópolis: Insular, 2013.

KEALIINOHOMOKU, Joann. Folk Dance. In.: DORSON, Richard M. (Editor). Folklore and Folklife: An Introduction. Chicago: The University of Chicago Press, 1982.

MARTINS, Leda Maria. Performances do Tempo Espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

MOURA, Clóvis. Rebeliões da Senzala: Quilombos, Insurreições e Guerrilhas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

NASCIMENTO, Beatriz. My Internal Blackness. Journal Village Voice, New York, 1982.

NASCIMENTO, Beatriz. O Conceito de Quilombo e a Resistência Cultural Negra. In.: RATTIS, Alex. Eu sou Atlantica. São Paulo: Instituto Kuanza, 2006.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Dançando com Gonçalo: Uma Abordagem de Antropologia-Dança. 2016. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2016.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. O cão celebra com o rabo, mas morde com a boca: pistas iniciais para a produção de uma dança preta. Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, [S. l.], v. 7, n. 1, 2020.

DOI: 10.14393/issn2358-3703.v7n1a2020-03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/55524. Acesso em: 13 jan. 2022.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Por uma dança que não seja “popular”: algumas pistas sobre a questão das hierarquias na dança. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, [S. l.], p. 167–183, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15610. Acesso em: 29 dez. 2021.

PRICE, Sally. Arte Primitiva em Centros Civilizados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2000.

SANTOS, Andreilton dos. Entrevista sobre Aprendizagem da Dança de São Gonçalo de Amarante concedida ao autor. Mussuca (Laranjeiras/SE), março de 2015.

SANTOS, Henrique dos. Entrevista sobre Aprendizagem da Dança de São Gonçalo de Amarante concedida ao autor. Mussuca (Laranjeiras/SE), março de 2015.

SILVA, Renata de Lima; FALCÃO, José Luiz Cirqueira; MIRANDA, Elderson Melo. A presença do riso na Capoeira Angola. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p.1-23, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200041. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/16857. Acesso em: 13 jan. 2022.

Published

2022-09-26

How to Cite

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Dances of Black Families: Notes on learning the São Gonçalo de Amarante Dance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0102. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21539. Acesso em: 21 nov. 2024.