Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0113Keywords:
Dance, Non-formal education, Remote teaching, COVID-19, Escola Livre de Dança da MaréAbstract
This paper attempted to reflect upon remote dance teaching experiences developed during the COVID-19 outbreak, in the city of Rio de Janeiro, in 2020, by the Escola Livre de Dança da Maré. Working with non-formal education in dance, through synchronous and asynchronous strategies, the school kept reaching out to its students the during social isolation imposed by the new coronavirus pandemic. In a context where social inequalities became even more evident for those who needed to be connected to the internet and use electronical devices to study at home, this paper reflected upon how the reality of the neighborhood of Maré did not cope with the best development of the online classes at the Escola Livre de Dança da Maré.
Downloads
References
ASSIS, Thiago Santos de; ROCHA, Lucas Valentim. Referências conceituais para uma pedagogia da dança. Salvador, UFBA: 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/26163/1/eBook_Referencias_Conceituais_para_uma_Pedagogia_da_Danca-Licenciatura_em_Danca_UFBA.pdf. Acesso em: 26 ago. 2019.
Coutinho, Marina Henriques; Soter, Silvia. Teatro e dança no Centro de Artes
da Maré – ações de contra-mundo. Urdimento, Florianópolis, v.1, n.34, p.60-76, mar./abr. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019060/9954. Acesso em: 30 de mar. 2021.
GADOTTI, Moacir. A Questão Da Educação Formal/Não-Formal. INSTITUT INTERNATIONAL DES DROITS DE L’ENFANT (IDE). Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? Sion (Suisse), 18 au 22 octobre, 2005. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/305950/mod_resource/content/1/Educacao_Formal_Nao_Formal_2005.pdf. Acesso em: 25 fev. 2021.
ESCOLA LIVRE DE DANÇA DA MARÉ. Progress Report: October 2020. Rio de Janeiro, 2020.
Ferreira, Alvaro. A cidade, a desigualdade e a pandemia. GeoPUC – Revista da Pós-Graduação em Geografia da PUC-Rio, Rio de Janeiro, v. 13, n. 24, p.12-24, jan.-jul. 2020. Disponível em: http://geopuc.geo.puc-rio.br/media/v13n24a1%20-%20Ferreira,%20A.pdf. Acesso em: 20 mai. 2021.
KIFFER, Ana; PAVLOVA, Adriana. A dança expandida de Lia Rodrigues: uma experiência artística e política na favela Maré. Repertório. Salvador, ano 23, n. 35, p. 185-207, 2020.2. Disponível em:
https://rigs.ufba.br/index.php/revteatro/article/viewFile/38561/23972. Acesso em: 18 mai. 2021.
LARROSA, Jorge. A materialidade da escola. In.: LARROSA, Jorge . Esperando não
se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
LARROSA, Jorge. RECHIA, Karen. P de professor. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.
LIMA, Gabriel Ramon Ferreira; SOTER, Silvia. Construção de sujeitos corporais e práticas antirracistas na Escola Livre de Dança da Maré. Revista Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p.72-91, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/45780. Acesso em: 06 mar. 2021.
PAVLOVA, Adriana. Dança e Política: Movimentos da Lia Rodrigues Companhia de Danças na Maré. Dissertação (mestrado) – UFRJ / Escola de Comunicação / Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, 2015.
PEDALINO, Carolina. Brésilianités, de la naissance de la notion à l’analyse de Folia et Pororoca, de L. Rodrigues. Dissertação (mestrado) - Université Paris VIII Saint-Denis U F R Arts, Esthétique et Philosophie MASTER Arts, mention Musique, Spécialité: Danse. 2010.
REDES DA MARÉ (org.). Censo Populacional da Maré. Rio de Janeiro: Redes da Maré, 2018. Disponível em: https://www.redesdamare.org.br/media/downloads/arquivos/CensoMare_WEB_04MAI.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.
REDES DA MARÉ (org.). Educação de meninas e COVID-19 no Conjunto de Favelas da Maré. Rio de Janeiro: Redes da Maré, 2021. Disponível em: https://www.redesdamare.org.br/media/downloads/arquivos/pesq_covid_mare_PORT_web60369a328ca93.pdf. Acesso em: 15 de abr. 2021
RIBEIRO, Isabella Porto. O lugar do encontro: o Centro de Artes da Maré e a trajetória de jovens na Nova Holanda. 2014. 127f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, RJ, 2014.
RIO DE JANEIRO (Estado). Decreto nº 46.970, de 13 de março de 2020. Disponível em: https://pge.rj.gov.br/comum/code/MostrarArquivo.php?C=MTAyMjE%2C Acesso em: 03 mar. 2021.
SANTOS, Josué Leite dos; MATOS; Flávio Barreto de; EÇA, Antoniclebio Cavalcante. Tecnologias do ensino a distância. Salvador: UFBA, Escola de Teatro; Superintendência de Educação a Distância, 2020.
SOTER, Silvia; BRAGA, Paola Secchin. Artista em situação pedagógica: o ensinar na prática de Lia Rodrigues. Conceição | Conception, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p.49–68, jan./jun. 2018. Disponível em:
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8650934/0. Acesso em: 06 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.