Performing arts with children and teachers in pandemic times: What can teach us a blind dog?
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0124Keywords:
Performing arts, Children, Teachers, Pandemic, ExtensionAbstract
his is a reflective-analytical report on a university extension project in performing arts pedagogy with children, their teachers and families, developed during the pandemic. The inducing theme was the adventures of a real female dog with multiple deficiencies, therefore, the video performances created articulate documentary material to the performing arts. Podcasts and written didactic material bring practical propositions and reflections on performing arts pedagogies with children. The products generated and their reach show the relevance of university extension in arts and education, as well as the meanings produced by the project in the initial training of undergraduates and in the continuing training of pedagogues.
Downloads
References
ARAGÃO, Thaís A. Paisagem sonora como conceito: tudo ou nada?. Revista Música Hodie, n 19, 2019. Acesso em:
https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/53417
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.
BOFF, Fernanda Bertoncello (org). Pequenices - Dança, corpo e educação. Porto Alegre, Canto: 2017. Acesso em: https://canto.art.br/pequenices-danca-corpo-e-educacao/
CHEKHOV, Michael. Para o ator. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
DALLA COSTA, Rossana. O teatro de formas animadas na formação de professores: uma proposta pedagógica a partir da Ubermarionnette. 2019. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Acesso em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/183189
FERREIRA, TAÍS e FALKEMBACH, MARIA FONSECA. Teatro e Dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Editora Mediação, 2014.
HARTMANN, Luciana e SILVA, Sonaly. Pequenas resistências: contação de histórias, performance e protagonismo infantil na escola. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, p. 19-35, 2019. Acesso em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019019/9924
ICLE, Gilberto. Problemas teatrais na educação escolarizada: existem conteúdos em teatro? Urdimento, – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.2, n. 17, p. 71-77, 2011. Acesso em:
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011070
IUCCI, C.; CARDOZO, L. Escrito e publicações em extensão universitária. Revista Em Extensão, v. 19, n. 2, p. 4-23, 30 dez. 2020. Acesso em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/56948
MACHADO, Marina M. Espiralidades: arte, vida e presença na pequena infância. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 348-371, maio/ago. 2020. Acesso em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/machado.pdf
REVISTA NUPEART. Dossiê Arte e Infância em Contextos de Epidemia e Pandemia. NUPEART, Florianópolis, vol. 24, ano 2020. Acesso em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/issue/view/812
SANTOS, Vera Bertoni dos. Brincadeira e conhecimento: do faz de conta à representação teatral. Porto Alegre: Mediação, 2002.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais - O fichário de Viola Spolin. São Paulo, Perspectiva: 2012.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo, Perspectiva: 2003.
SPRITZER, Mirna. O corpo tornado voz: a experiência pedagógica com a peça radiofônica. 2019. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. (tese de doutorado) Acesso em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/7234/000497109.pdf
WOLFF, S. Corpo tecnológico: sobre as relações entre dança, tecnologia e videodança. Revista Cena, Porto Alegre, n. 14, 2013. Acesso em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/43214
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.