Odyssey of the Senses, a show of light and fire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0207

Keywords:

Circus, Creation Process, Juggling, Fire

Abstract

This article discusses the creative process of the performance of the Odisseia dos sentidos, a circus show that debuted in 2011 and has been reassembled several times to finally constitute a big juggling show of lights and fire. The descriptive analysis exposes the point of view of two artists about a circus creation process, and focus in the object manipulation technique. In the first moment, the work was predominantly performative character, but later it received new aesthetic nuances, in a process of collective direction and construction, which allowed the creation of an dramaturgy that showed the point of view of artists and the public that watched the presentations in different cities in Bahia, Brazil and Europe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Alves de Macedo, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia - PPGAC/UFBA. Mestrado em Estudo de Linguagens pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB e Graduação em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL).

Fabio Dall Gallo, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Pós-doutorado pela Universidade de Pádua- Itália (2018). Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (2009). Mestrado em ciências sociais. Graduação em economia política pela Alma Mater Studiorum Universidade de Bolonha - Itália. Professor Associado II do Departamento de Técnicas do Espetáculo da Escola de Teatro da Universidade Federal da Bahia, é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da mesma Universidade.

References

ALMEIDA, Luiz Guilherme Veiga de. Ritual, risco e arte circense. Brasília: Editora

Universidade de Brasília, 2008.

BOLOGNESI, Mario Fernando. O circo “civilizado”. Comunicação apresentada no Sixth International Congress of the Brazilian Studies Association (BRASA). Atlanta, Georgia (EUA), 2002. Acesso em: 09 jun. 2021. Disponível em: https://www.cirurgioesdaalegria.org.br/storage/app/uploads/public/5c4/1c2/a6d/5c41c2a6dafa9327193305.pdf

COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva, 2002.

COSTA, Eliene Benicio Amancio. Saltimbancos urbanos: o circo e a renovação teatral no brasil, 1980- 2000. São Paulo: Perspectiva, 2018.

DRAGUIGNAN. Théâtres en dracénie: scène conventionnée dès l’enfance et pour la danse. Dossier pédagogique Le cirque. (2018). Acesso em: 09 jun. 2021. Disponível em: http://bit.ly/2HB9Ft2.

GUZZO, Marina Sousa Lobo. Risco como estética, corpo como espetáculo. São

Paulo: Anna Blume, 2009.

LABAN, Rudolf. L’arte del movimento. Macerata: Ephemeria, 1999.

MACHADO, Hilka Pelizza Vier. Bricolagem na criação e trajetória de um circo contemporâneo. Revista Organizações & Sociedade, p.314-332, p. 2020.

NÉSPOLI, Eduardo. Performance e Ritual: Processos de subjetivação na arte contemporânea. 2004. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Artes. Universidade Estadual de Campinas. 2004. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/284810/1/Nespoli_Eduardo_M.pdf

PARTSH-BERGSOHN. Isa. Trad. Ciane Fernandes. A dança-teatro de Rudolph Laban a Pina Bausch. Revista Digital Art&, Ano II – Número 01 – Abril de 2004.

PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos: teatro, mímica, dança, dança-teatro, cinema. São Paulo: Perspectiva, 2005.

SALLES, Cecília Almeida. O gesto inacabado: processos de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablume, 2004.

TUDELLA, Eduardo Augusto da Silva. Práxis cênica como articulação de visualidade: a luz na gênese do espetáculo. 2013. Tese (Doutorado) - Escola de Teatro. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. Disponível em:

https://spescoladeteatro.org.br/caderno-de-luz/arquivos/eduardo-tudella-praxis-cenica-como-articulacao-de-visualidade.pdf

WALLON, Emmanuel (Org.) O Circo no Risco da Arte. Belo Horizonte: Autêntica,

Published

2022-04-06

How to Cite

MACEDO, Cristina Alves de; GALLO, Fabio Dall. Odyssey of the Senses, a show of light and fire. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0207. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20482. Acesso em: 17 jul. 2024.