Odyssey of the Senses, a show of light and fire
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0207Keywords:
Circus, Creation Process, Juggling, FireAbstract
This article discusses the creative process of the performance of the Odisseia dos sentidos, a circus show that debuted in 2011 and has been reassembled several times to finally constitute a big juggling show of lights and fire. The descriptive analysis exposes the point of view of two artists about a circus creation process, and focus in the object manipulation technique. In the first moment, the work was predominantly performative character, but later it received new aesthetic nuances, in a process of collective direction and construction, which allowed the creation of an dramaturgy that showed the point of view of artists and the public that watched the presentations in different cities in Bahia, Brazil and Europe.Downloads
References
ALMEIDA, Luiz Guilherme Veiga de. Ritual, risco e arte circense. Brasília: Editora
Universidade de Brasília, 2008.
BOLOGNESI, Mario Fernando. O circo “civilizado”. Comunicação apresentada no Sixth International Congress of the Brazilian Studies Association (BRASA). Atlanta, Georgia (EUA), 2002. Acesso em: 09 jun. 2021. Disponível em: https://www.cirurgioesdaalegria.org.br/storage/app/uploads/public/5c4/1c2/a6d/5c41c2a6dafa9327193305.pdf
COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva, 2002.
COSTA, Eliene Benicio Amancio. Saltimbancos urbanos: o circo e a renovação teatral no brasil, 1980- 2000. São Paulo: Perspectiva, 2018.
DRAGUIGNAN. Théâtres en dracénie: scène conventionnée dès l’enfance et pour la danse. Dossier pédagogique Le cirque. (2018). Acesso em: 09 jun. 2021. Disponível em: http://bit.ly/2HB9Ft2.
GUZZO, Marina Sousa Lobo. Risco como estética, corpo como espetáculo. São
Paulo: Anna Blume, 2009.
LABAN, Rudolf. L’arte del movimento. Macerata: Ephemeria, 1999.
MACHADO, Hilka Pelizza Vier. Bricolagem na criação e trajetória de um circo contemporâneo. Revista Organizações & Sociedade, p.314-332, p. 2020.
NÉSPOLI, Eduardo. Performance e Ritual: Processos de subjetivação na arte contemporânea. 2004. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Artes. Universidade Estadual de Campinas. 2004. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/284810/1/Nespoli_Eduardo_M.pdf
PARTSH-BERGSOHN. Isa. Trad. Ciane Fernandes. A dança-teatro de Rudolph Laban a Pina Bausch. Revista Digital Art&, Ano II – Número 01 – Abril de 2004.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos: teatro, mímica, dança, dança-teatro, cinema. São Paulo: Perspectiva, 2005.
SALLES, Cecília Almeida. O gesto inacabado: processos de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablume, 2004.
TUDELLA, Eduardo Augusto da Silva. Práxis cênica como articulação de visualidade: a luz na gênese do espetáculo. 2013. Tese (Doutorado) - Escola de Teatro. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. Disponível em:
WALLON, Emmanuel (Org.) O Circo no Risco da Arte. Belo Horizonte: Autêntica,
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.