DeBanda and its multiples: places, spaces, simultaneity and concurrency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0204

Keywords:

Popular musical theater, Multiples, Spaces, Simultaneity, Concurrency

Abstract

The purpose of this article is to discuss facets that make up the path of the popular musical spectacle DeBanda, aiming to unveil aspects of its complexity. To this end, multiples were considered regarding the meanings and versions that involve the aforementioned aesthetic experience, which contain: memories from recent to the most distant, places, spaces, simultaneities and concurrencies. Etymological and denotative paths, as well as popular imagination, permeate the first section. The writing continues with tour, formats, sounds, audience, passers-by, Junkers, technologies and misadventure as a modus operandi. These multiples support the reflections that range from the laboratory to seven countries in the five years of DeBanda's wanderings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Lignelli, Universidade de Brasília (UnB)

Professor Associado de Voz e Performance do Departamento Artes Cênicas (CEN) e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPG-CEN). Líder do Grupo de Pesquisa Vocalidade & Cena (CNPq desde 2003). Editor do periódico Voz e Cena. 

Guilherme Mayer, Universidade de Brasília (UnB)

Mestrando em Processos Composicionais da Cena pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas (PPG-CEN) da Universidade de Brasília, Bacharel em Interpretação Teatral pelo Departamento Artes Cênicas (CEN) da Universidade de Brasília. Participante do Grupo de Pesquisa Vocalidades & Cena.

 

References

A PRAIA. Direção de Charlie Chaplin. Produção de Jess Robbins. Roteiro: Charlie Chaplin. 1915. (20 min.), P&B.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano: a arte de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 1998. Tradução de Ephraim Ferreira Alves.

FIADEIRO, João; EUGENIO, Fernanda. Secalharidade como ética e como modo de vida: o projeto and_lab e a investigação das práticas de encontro e de manuseamento coletivo do viver juntos. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 02, n. 19, p. 63-71, 28 jan. 2019.

LIGNELLI, César; LUCAS, João; CHAVES, Fred. DeBanda: catálogo português. PPG-CEN, 2019. Disponível em:

https://issuu.com/espetaculodebanda/docs/catalogo_debanda_portugues?fbclid=IwAR1lFv-jlLTnLJxCSf9bxTu7P7S4ujYZ_QLmI5_JgSNawQbxWuwGrBcUV7M

LUCAS, João; LIGNELLI, César. LUCAS. DeBanda e a máquina contemporânea. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte, v. 17, n. 2, p. 152-172, 1 out. 2018.

MARY Poppins. Direção de Robert Stevenson. Roteiro: Bill Walsh, Don Dagradi. 1964. (139 min.), son., color. Legendado.

MATRIX. Direção de Lilly Wachowski, Lana Wachowski. Produção de Joel Silver. Roteiro: Lilly Wachowski, Lana Wachowski. 1999. Videocassete (136 min.), VHS, son., color. Legendado.

MATRIX Reloaded. Direção de Lilly Wachowski, Lana Wachowski. Produção de Joel Silver. Roteiro: Lilly Wachowski, Lana Wachowski. 2003. DVD (138 min.), son., color. Legendado.

MATRIX Revolutions. Direção de Lilly Wachowski, Lana Wachowski. Produção de Joel Silver. Roteiro: Lilly Wachowski, Lana Wachowski. 2003. DVD (129 min.), son., color. Legendado.

MÜLLER-SCHÖLL, Nikolaus; BAUMGÄRTEL, Stephan Arnulf; CORRÊA, Talita. Transfiguras espaciais-temporais. Espaços de finitude em teatro e performance da atualidade. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1-27, 22 set. 2020.

O CIRCO. Direção de Charlie Chaplin. Roteiro: Charlie Chaplin. 1828. (71 min.), P&B

ONE Man Band. Direção de Andrew Jimenez, Mark Andrews. Roteiro: Andrew Jimenez, Mark Andrews. 2005. (4 min.), son., color. Legendado.

ONE Mouse Band. Direção de Dave Wasson. Roteiro: Darick Backman, Dave Wasson, Paul Rudish. 2015. DVD (4 min.), color. Série Mickey Mouse Series.

O VAGABUNDO. Direção de Charlie Chaplin. Roteiro: Charlie Chaplin. 1915. (32 min.), P&B.

Published

2021-12-13

How to Cite

LIGNELLI, César; MAYER, Guilherme. DeBanda and its multiples: places, spaces, simultaneity and concurrency. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–26, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0204. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20470. Acesso em: 21 nov. 2024.