Didactic-pedagogical practices in remote teaching: challenges and possibilities in the Degree in Theater
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0111Keywords:
Remote education, Pandemic, Theater, Didactic-pedagogical practices, University educationAbstract
This article aims to problematize the teaching-learning process in view of the limitations and possibilities that remote teaching offers us. We present the didactic-pedagogical choices developed for the disciplines of History of the Brazilian Theater I and III, of the Theater Degree at a public Brazilian university. From a questionnaire applied to both classes, it was possible to understand the dimension and effectiveness of the practices developed in line with the needs and profile of the classes. It is hoped that the discussions fostered can contribute to reflections on the quality of education at the present time, especially with regard to training in Higher Education.
Downloads
References
ALONSO, Katia Mosorov; SILVA, Danilo Garcia; A educação a distância e a formação on-line: o cenário das pesquisas, metodologias e tendências. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 143, p.499-514, abr.-jun. 2018. DOI: 10.1590/ES0101-73302018200082.
ALMEIDA, Hélio Mangueira. A didática no Ensino Superior: práticas e desafios. Estação científica, Juiz de Fora, nª14, jul.-dez, 2015.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de Arte. Anos 1980 e novos tempos. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
BRIDI, Maria Aparecida. A pandemia Covid-19: crise e deterioração do mercado de trabalho no Brasil. Estud. av., São Paulo, v. 34, n. 100, p.141-165, dez. 2020.
CADAU, Vera Maria. Reinventar a escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
DOSEA, Giselle Santana et al. Métodos ativos de aprendizagem no ensino online: a opinião de universitários durante a pandemia de COVID-19. V. 10, n.1, 2020. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p137-148
FARIA, João Roberto; GUINSBURG, J. História do teatro brasileiro, volume 2: do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva: Edições SESCSP, 2013.
FIOR, Camila Alves; MERCURI, Elizabeth. Envolvimento acadêmico no ensino superior e características do estudante. Rev. bras. orientac. prof, Florianópolis, v. 19, n. 1, p.85-95, jun. 2018. http://dx.doi.org/1026707/1984-7270/2019v19n1p85.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
GOMES, Sidmar Silveira. Entre arte e pedagogia em tempos de pandemia: ensino remoto e mediação teatral. Revista da FUNDARTE. Montenegro, p.01-20, ano 21, no 44, janeiro/março de 2021.
GUSSO, Hélder Lima et al. Ensino Superior em Tempos de Pandemia: Diretrizes à Gestão Universitária. Educ. Soc., Campinas, v. 41, e238957, 2020. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0101-73302020000100802&lng=en&nrm=iso>.
GUTIÉRREZ, Antonio L. García. A ojos de la arena: ejercicios de desclasificación. Editado por ACCI ediciones. Primeira edição. Abril, 2020. ISBN: 978-84-17867-82-9.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê?.2.ed. São Paulo: Cortez, 1999.
LOPES, Hannah. Experiência Cênica e Cultura Digital: Possibilidades Teatrais em Meios Virtuais. Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, v. 3, n. 2, p.139-159, 10 jan. 2021
MAGALDI, Sábato. Panorama do Teatro brasileiro. Global: São Paulo, 6 Ed, 2004.
MAIER, Suellen Rodrigues de Oliveira; MATTOS, Magda de. O trabalhar e o estudar no contexto universitário: uma abordagem com trabalhadores-estudantes. Santa Maria, v. 42, n.1, p.179-185, jan./jun. 2016.
MORAES, Martha Lemos de. Formação de espectadores na escola: mediações e desdobramentos estéticos do espetáculo “Axé Nzinga”. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n. 34, p.204-223, mar./abr. 2019.
OLIVEIRA, Raphael; MÉLO, Fernanda. Corpo, Teatro e Isolamento: relatos de um ator em uma experiência cênico-digital. Manzuá: Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, v. 3, n. 2, p.46-59, 10 jan. 2021.
PUPO, Maria Lucia de Souza Barros. Mediação artística, uma tessitura em processo. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, [S. l.], v. 2, n. 17, p.113-121, 2011.
PRANDI, Luiz Roberto. Tendências do processo didático-pedagógico no ensino superior na contemporaneidade. akrópolis Umuarama, v. 17, n. 3, p.137-142, jul./set. 2009.
RIZZI, Maria Christina de Souza Lima. Caminhos metodológicos. In: BARBOSA, Ana Mae. (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 3. ed., São Paulo: Cortez, 2007.
RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra. M.; DUARTE, Cláudia dos Santo. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas - Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p.41–57, 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.
SANTOS, Geórgia Maria Ricardo Félix; SILVA, Maria Elaine; BELMONTE, Bernardo do Rego. COVID-19: emergency remote teaching and university professors’ mental health. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 21, n. 1, 2021.
SEABRA, Filipa; AIRES, Luísa; TEIXEIRA, António. Transição para o ensino remoto de emergência no ensino superior em Portugal – um estudo exploratório. São Paulo: Dialogia, n. 36, p.316-334, set./dez. 2020. https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18545
SILVA, Rosa Jussara Bonfim. Reflexões acerca do trabalho home office ocasionado pela pandemia da covid-19. Revista humanidades e Tecnologia (FINOM), v.25, n.1, 2020.
TU, Huilan et al. Current epidemiological and clinical features of COVID-19: a global perspective from China. Journal of Infect, Volume 81, Edição 1, julho de 2020, páginas 1-9. https://doi.org/10.1016/j.jinf.2020.04.011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.