The pedestrian-spectator reading or a body amid transience
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0202Keywords:
Performative theater, Reception, Spectator, Urban spaceAbstract
The text goes through three distinct experiences (as spectator, performer and researcher) with scenic manifestations of performative nature in the urban space. In dialogue with the reports, the text exposes various approaches to spatial aspects that involve the urban performative theatrical event, proposes the outline of a certain cartography of the pedestrian-spectator and reflects on the resulting reading of the relationship that street spectacles establish with their audience.
Downloads
References
ABREU, Kil. Observatório do chão para cenas de rua. Teatro Jornal: leituras de cena. 2016. Disponível em: http://teatrojornal.com.br/2016/11/observatorio-do-chao-para-cenas-de-rua/. Acesso em: 18 ago. 2017.
Campos, Cecília Lauritzen Jácome. Lugares da experiência na cena performativa recente: uma problematização acerca do espectador e seu exercício crítico de leitura/produção. Revista Aspas, 6(1), 62-72, 2016. Disponível em: ttps://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/113287.
CARREIRA, André. O teatro de invasão de espaço urbano e a ideia de eficácia. In: RAITER, Luana. BENNATON, Pedro. Poética do ERRO: registros. Ilha do Desterro: ERRO Grupo de Teatro, p. 217-242, 2014.
DERRIDA, Jacques. Writing and Difference. Trad. Alan Bass. Chicago: The University of Chicago Press, 1978.
FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, nº 8, p. 197-210, 2008. Tradução: Lígia Borges.
FERNANDES, Sílvia. Teatralidade e performatividade na cena contemporânea. Repertório, Salvador, v. 1, n. 16, p.11-23, jun. 2011.
FISCHER-LICHTE, Erika. The transformative power of performance. London and New York: Routledge, 2008.
JACQUES, Paola Berenstein. Elogio aos Errantes: a arte de se perder na cidade. In: JEUDY, Henri Pierre. JACQUES, Paola Berenstein. Corpos e cenários urbanos: Territórios urbanos e políticas culturais. Salvador: EDUFBA; PPG-AU/FAUFBA, p. 117-139. 2006.
MALZACHER, Florian. Não somente um espelho. Observatório dos Festivais. 2016. Disponível em: http://www.festivais.org.br/single-post/2016/11/12/ARTIGO-N%C3%A3o-somente-um-espelho. Acesso em: 02 out. 2017.
MUNIZ, Zilá. Entrevista concedida a Cecília Lauritzen Jácome Campos. 11 de novembro de 2015, Biblioteca Universitária da UDESC, Florianópolis. Não publicada.
MUNIZ, Zilá. Entrevista concedida a Cecília Lauritzen Jácome Campos. Via e-mail. 03 de agosto de 2017. Não publicada.
NÉSPOLI, Elizabeth Maria. Teatro da Vertigem: Construção Poética e Recepção. Estudo do campo de tensão que se instaura no encontro da proposição artística com seus receptores. 586 f. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
OITICICA, Hélio. Aspiro ao Grande Labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2007.
RAYNER, Alice. The audience: subjectivity, community and the ethics of listening. In: Journal of dramatic theory and criticism. p. 3-24. 1993.
RIOS, Diogo; UGLIARA, Milene Valentir. Intervenção Urbana e desespetacularização: a experiência do Coletivo Mapa Xilográfico. Rebento, São Paulo, n. 05, p. 62-73, 2015.
UGLIARA, Milene Valentir. Entrevista concedida a Cecília Lauritzen Jácome Campos. Via Skype. 17 de novembro de 2015. Não publicada.
UGLIARA, Milene Valentir. Entrevista concedida a Cecília Lauritzen Jácome Campos. Via e-mail. 14 de julho de 2017. Não publicada.
WAKE, Caroline. The Accident and the Account: Towards a Taxonomy of Spectatorial Witness in Theatre and Performance Studies. In: Performance Paradigm. 5.1. 2009.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.