My backyard is the world: Space, Body, Affection and Dramaturgy in All About That Bass
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200028Keywords:
Body, Affection, Space, Dramaturgy, MediaAbstract
This text is a theoretical essay that starts from concerns about the video performance All about that bass produced by the artist Royce Cherdan Lee, also known as Chubbeyoncé Lee. The video performance was inspired by the original music video of the same title, by the American singer Meghan Trainor. It aims to reflect on issues related to space, body and affection as dramaturgical dimensions in audiovisual productions posted on the YouTube digital platform, based on concepts such as: Exotopy; Heterotopia; Space Dramaturgy; Corpomidia and Spreadable Media; to expose understanding of knowledge, subjectivities and the scenic and social interventions related to that video performance to create an evocative nature of text that is metonymic, subjective, nervous and citatory. For such purposes, Performative Writing is used as a mode to perform writing. In All about that bass the backyard, the bodies that inhabit it and the affection that generate actions are the points of interest of this essay.
Downloads
References
AMORIM, Marília. Cronotopo e exotopia. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006, p. 95 -114.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. São Paulo: UNESP/HUCITEC, 1998, p. 349-362.
BARBA, Eugênio. Queimar a casa: origens de um diretor. Tradução: Patrícia Furtado de Mendonça. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BEZERRA, Antonia Pereira. Alteridade, Memória e Narrativa: construções dramáticas. São Paulo: Perspectiva: CNPq, 2010.
CALDAS, Paulo; GADELHA, Ernesto (Orgs.). Dança e Dramaturgia[s]. Fortaleza: São Paulo: Nexus, 2016.
CALVINO, Ítalo. As Cidades Invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990a.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 1990b.
CANCLINI, Nestor Garcia. A sociedade sem relato: Antropologia e Estética da Iminência. São Paulo: EDUSP, 2012.
CRUZ, Edinília Nascimento. Narrativas mise en abyme: a estrutura em abismo de corpo de baile. Anais ABRALIC, 2017, p. 5100 – 5107. Disponível em: http://www.abralic.org.br/anais/arquivos/2017_1522245230.pdf, Acesso: 21 nov. 2019.
FERNANDES JÚNIOR, Aroldo Santos. Biscoitos caseiros: camp, solidão e homofobia na internet. Curitiba: Appris, 2015.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, As heterotopias. Posfácio de Daniel Defert.
Tradução: Salma Tannus Muchail. São Paulo: n-1 Edições, 2013.
FRAGOSO, Suely. Espaço, Ciberespaço, Hiperespaço. Textos de Comunicação e Cultura, n.42. UFBA, 2000, p. 105-116.
JACOBY, Russell. Imagem Imperfeita: Pensamento utópico para uma época antiutópica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
KATZ, Helena; GREINER, Christine. Por uma teoria do corpomídia. In: GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005, p. 125 – 134.
LEE, Royce Cherdan. All about that bass. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=X1bhpWQDT-4. Acesso em: 21 de abr. 2020.
MACHADO, Arlindo. Arte e Mídia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.
MEIGH-ANDREWS, Chris. A History of Video Art. New York: London: New Delhi; Sydney: Bloomsbury, 2014.
MATERNO, Angela. O olho e a Névoa: considerações sobre a teoria do teatro. Sala Preta. São Paulo, n.3, 2003, p. 31-41.
MELLO, Christine. Extremidades do vídeo. São Paulo: SENAC São Paulo, 2008.
PRATT, Mary Louise. Arts of contact zone. In: FRANKLYN, Phyllis (Ed.). Profession 91. New York: Modern Language Association of America, 1991, p. 33-40. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/25595469. Acesso em: 21 de abr. 2020.
TRAINOR, Meghan. All About That Bass (Official Music Video). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7PCkvCPvDXk. Acesso em: 21de abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.