Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103362019096

Keywords:

Pedagogia, Decolonial, Resistência, Teatro de grupo, Teatro latino-americano

Abstract

This article seeks to circumscribe pedagogy through the notion of “decolonial gesture.” For that, the artistic-pedagogical practices of Yuyachkani (Peru) and Ói Nóis Aqui Traveiz (Brazil) are taken up as forms of resistance and elements through which to break the coloniality of power relations and knowledge. Applying Walter Mignolo's concepts of colonial difference, coloniality and liminal thinking, this article demonstrates how this gesture of resistance against coloniality helps constitute autonomous subjects and subjectivities. The work of these two Latin American groups is problematised, characterising their practices as decolonial theatrical gestures and pedagogies.

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Author Biographies

Gilberto Icle, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduado em teatro, mestre e doutor em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É professor permanente no Programa de Pós-graduação em Educação da UFRGS e do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade de Brasília (UNB). É editor-chefe da Revista Brasileira de Estudos da Presença.

Marta Haas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em filosofia, mestra e doutoranda em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É integrante do grupo de teatro Tribo de Atuadores Ói Nóis Aqui Traveiz.

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Published

2019-12-13

How to Cite

ICLE, Gilberto; HAAS, Marta. Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 36, p. 096–115, 2019. DOI: 10.5965/1414573103362019096. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/14772. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Thematic Dossier - Theater Pedagogy: Latin American voices in processes of resistance, organization and artistic creatio