Do corpo feminino em performance: exceder-se para não asfixiar
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102352019311Keywords:
Corpo explícito, Corpo feminino, Arte da performance, TransgressãoAbstract
Este artigo busca construir inter-relações entre as noções de excesso e asfixia no campo das performances feministas para explicitar estratégias performáticas que buscam contestar as supressões do corpo feminino por estruturas sociais e pelo patriarcado. O texto analisa estratégias performáticas de abjeção, que constituem o corpo feminino em tabu. Nessa empreitada, as teorias de Rebecca Schneider, Amelia Jones e Georges Bataille, entre outros, são implementadas como instrumentos de viabilização de possíveis entrelaçamentos entre as noções de excesso e asfixia.
Downloads
References
BATAILLE, Georges (1949). A parte maldita, precedida de “A noção de dispêndio”. Tradução de Júlio Catañon. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2016.
BUTLER, Judith. Bodies that matter. New York and London: Routledge, 1993.
CASHELL, Kieran. Aftershock: the ethics of contemporary transgressive art. London and New York: I.B. Tauris, 2009.
CIXOUS, Hélène. The Laugh of the Medusa. In: Signs, v. 1, n. 4, Summer, 1976, p. 875-893. Translated by Keith Cohen and Paula Cohen. Disponível em: < https://www.jstor.org/stable/3173239?seq=1#page_scan_tab_contents>. Acesso em: 15 mar. 2007.
FREUD, Sigmund (1913). Totem e tabu: algumas concordâncias entre a vida psíquica dos homens primitivos e dos neuróticos. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2013.
GOLDBERG, RoseLee. Performance art: from futurism to present. 3rd. edition. London and New York: Thames & Hudson, 2011.
GORMAN, Sarah. Interview with Lauren Barri Holstein. Disponível em: <https://readingasawoman.wordpress.com/2017/11/09/interview-with-lauren-barri-holstein/>. Acesso em: 10 de novembro de 2018.
JONES. Amelia. Seeing differently: a history and theory of identification and the visual arts. London and New York: Routledge, 2012.
KRISTEVA, Julia. Powers of horror: an essay on abjection. Translated by Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press, 1982.
SCHNEIDER, Rebecca. The explicit body in performance. London and New York: Routledge, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.