History teaching: curricular policies, school culture, knowledge and teaching practices

Authors

  • Raquel Alvarenga Sena Venera Universidade da Região de Joinville image/svg+xml
  • Juliana Pirola da Conceição Universidade Estadual de Campinas image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180304022012128

Keywords:

education, public policy, curriculum, historic formation, youth

Abstract

This paper runs upon the analyses of the research entitled “The school and the youth in the contemporary world: processes of Latin American historic formation” developed in two schools in the city of Florianópolis from 2009 to 2011. These public schools are the training field of initial formation of History teachers in the Federal University of Santa Catarina. The empiric research was developed with the youngsters of the seventh grade of Elementary School and investigated the building of the Latin American historic consciousness. This article focuses on the relation between the curricular choices for the History Teaching of both schools, and the inference in the students’ narratives about the Latin American History. A conceptual reading of the curriculum is tempted, through the Cultural Studies that allows the perception of political tensions in the construction of a belonging feeling and the youth identities that were presented in their narratives about the Latin America. The analyses presented bring the fights for the memories and identities to surface, inside the curriculum, which guide the youngsters’ life and their future perspective building. In this movement, choices that are made determine the knowledge according to the subjects and identities that are wished to be built.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Alvarenga Sena Venera, Universidade da Região de Joinville

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professora da Universidade da Região de Joinville. E-mail: raquel.venera@univille.br

Juliana Pirola da Conceição, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. E-mail: jupirola@hotmail.com

References

BARBERO, Jesús-Martin. A mudança na percepção da juventude: socibilidades, tecnicidades e subjetividades entre os jovens. In: BORELLI, Silvia H. S; FILHO, João Freire (Org.). Culturas Juvenis no século XXI. São Paulo: EDUC, 2008.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental.Parâmetros Curriculares Nacionais:História. Brasília: MEC, 1998.

CANDAU, Joël. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2011.

CONCEIÇÃO, Juliana Pirola; DIAS, Maria de Fátima Sabino. Ensino de História e consciência histórica latino-americana. Revista Brasileira de História. v. 31, pp. 173-191, 2011.

GUATTARI, Fèlix. ROLNIK, Sueli. Micropolítica. Cartografias do desejo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Vertice, 1990.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis:Vozes, pp. 103-133, 2000.

LACLAU, Ernesto. Universalism, Particularism and the Question of Identity. October, v. 61, pp. 83-90, verão 1992.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas.Curitiba: W. A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. Revista História da Historiografia, n. 2, março 2009.

RÜSEN, Jörn. Razão Histórica – Teoria da História I: Os fundamentos da ciência histórica. Brasília: EDUnB, 2001.

SANTA CATARINA, Universidade Federal de Santa Catarina. Projeto Político Pedagógico do Colégio de Aplicação da UFSC. Florianópolis: UFSC, 2003.

SARLO, Beatriz. Cenas da Vida Pós-moderna. Intelectuais, Artes eL vídeocultura na Argentina. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: ______, (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis:Vozes, pp 73-102, 2000.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos; BARCA, Isabel. Consciência histórica: um diálogo entre países. In: VII Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História, 7, 2009, UFU. Anais. Uberlândia, 2009.

Published

2012-12-13

How to Cite

VENERA, Raquel Alvarenga Sena; CONCEIÇÃO, Juliana Pirola da. History teaching: curricular policies, school culture, knowledge and teaching practices. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 128–151, 2012. DOI: 10.5965/2175180304022012128. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180304022012128. Acesso em: 17 jul. 2024.