Didactic books of history: interweaving the practices of reading visual images and the editorial orientation between the decades of 1970 and 1980
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180304022012024Keywords:
didactic books, history teaching, visual images, documentsAbstract
In this article we have studied the changes and permanence in the editorial forms of written texts and visual images published in didactics books of History. We have analysed works that were produced by different authors in the 1970 and 1980 decades: Sérgio Buarque de Holanda, Antonio José Borges Hermida, Gilberto Cotrim andÁlvaro Duarte Alencar. We acknowledge that as from the 1970 decade it was established new editorial patterns for the didactic History books, which altered the ways of presentation of written texts towards the visual images. The different procedures of reading the visual images established until then, constituted editorial and scholar knowledge that served as theorical and procedural basis for the development of proposes that emerged on the didactic works produced on the decades afterwards. We expect to contribute with this study for the construction of visual images reading practices that make possible the flow, the understanding and the contextualization ofinformation that relate the usage of visual documents in the teaching of History. We look for the empowerment of the didactic procedures of reading that allows the construction, by teachers and students, of pluridimensional interpretations about the visual images as historical documents.
Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: EDUSP; Pioneira, 1989.
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 2001.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BITTENCOURT, Circe. M. F. Livros didáticos entre textos e imagens. In: __________ (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2001.
BUENO, João B. G. Imagens visuais nos livros didáticos: permanências e rupturas nas propostas de leitura (Brasil décadas de 1970 a 2000). 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas (SP), 2011.
BUENO, Maria de Fátima G. O corpo e as sensibilidades modernas: Bragança (1900-1920). 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas (SP), 2007.
CHARTIER, Roger.A aventura do livro: do leitor ao navegador. Conversação com Jean Lebrun. São Paulo: Fundação da Editora da UNESP, 1998.
COTRIM, Gilberto; ALENCAR, Alencar D. História geral para uma geração consciente: moderna e contemporânea (Livro do professor). São Paulo: Saraiva, 1984.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2000.
FERREIRA, O. M. C.; SILVA JR., P. D. Recursos audiovisuais para o ensino. São Paulo: EPU, 1975.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as imagens. Ditos e escritos II. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.
GATTI JUNIOR, Décio. Livro didático e ensino de história: dos anos sessenta aos nossos dias. 1998. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1998.
HERMIDA, A. J. B. História moderna e contemporânea – 8ª série. São Paulo: Companhia Ed. Nacional, 1983.
HOLANDA, Sergio B. et al. História do Brasil: da independência aos nossos dias. Curso moderno. São Paulo: Companhia Ed. Nacional, 1972a.
__________. História da civilização. Curso moderno. São Paulo: Companhia Ed. Nacional, 1972b.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.
MASCULO, José C.A Coleção Sergio Buarque de Holanda: livros didáticos e ensino de História. 2008. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
MENESES, Ulpiano T. B. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.
MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. Tese (Doutorado em História e Filosofia da Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.
NORA, Pierre. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.
OLIVEIRA, João B. A. Os livros descartáveis: exigência pedagógica ou apenas um bom negócio? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 44, p. 90-94, fev. 1983.
PINTO JR., Arnaldo. Professor Joaquim Silva, um autor da história ensinada do Brasil:livros didáticos e educação moderna dos sentidos (1940-1951). 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas (SP), 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Tempo e Argumento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published by the magazine are for free use, destined for educational purposes and not commercial. The copyrights are all granted to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Tempo e Argumento magazine or of the Postgraduate Program in History of the Universidade do Estado de Santa Catarina.