Between the country and the city: memories and preservation of the Fazenda do Quilombo (Quilombo Farm) in Minas Gerais

Authors

  • Elizabeth Aparecida Duque Seabra Universidade Estadual de Campinas image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180303012011148

Keywords:

memory, history, heritage

Abstract

The article discusses how to reflect on history, memory and preservation of cultural property from the contact with cultural heritage in educational visits. We presuppose that the subjects in situations of educational present and offer new directions for cultural heritage. The visitors create narratives, where they explain their choices, confronting speeches and lectures from experts, collections, objects and historiographical visions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Aparecida Duque Seabra, Universidade Estadual de Campinas

* Mestre em História pela UFMG. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNICAMP. Área de concentração Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte, grupo MEMÓRIA, HISTÓRIA E EDUCAÇÃO, sob orientação da Profa. Dra. Ernesta Zamboni.

References

BUENO, B. O. et. alii. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, v. 32, n.2, p.385-410, maio/ago.2006.

FIPEL – FACUDADES INTEGRADAS DE PEDRO LEOPOLDO. Instituto Superior de Educação de Pedro Leopoldo – Projeto Pedagógico do Curso de História. HISTÓRIA. Pedro Leopoldo, MG. 2004.

FIPEL – FACUDADES INTEGRADAS DE PEDRO LEOPOLDO. Instituto Superior de Educação de Pedro Leopoldo. Fazenda do Quilombo. Memória e preservação (Relatório de visita). 3º. período Curso Normal Superior. Pedro Leopoldo, 2005.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, História e (re) invenção educacional: uma tessitura coletiva na escola pública. In: MENEZES, Maria Cristina (Org.) Educação, memória, história: possibilidades, leituras. Campinas. SP: Mercado das letras, 2004, p. 287-330.

______________. Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. IN: FARIA, Ana Lúcia Goulart de, et al (Org.) Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Campinas, SP: Autores Associados, 2002. p. 48-68.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. A retórica da perda: os discursos do patrimônio cultural no Brasil.Rio de Janeiro: Editora UFRJ; IPHAN, 1996.

____________. Ressonância, materialidade e subjetividade: as culturas como patrimônios.Horizonte antropológico. [online]. 2005, vol.11, n.23, pp. 15-36.

MILLS, C. Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

MIRANDA, Sônia Regina. Lugares de memória, espaços de formação: elos invisíveis na constituição do conhecimento histórico de professores. In: ZAMBONI, E. e FONSECA, S.G. Espaços de formação do professor de história. Campinas, Papirus, 2008. p.261-280.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história; os fundamentos da ciência histórica.Brasília: UNB, 2001.

SHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação.Lisboa: Dom Quixote, 1997. p.77-92.

SILVA, Gislene. O sonho da casa de campo: jornalismo e imaginário de leitores urbanos.Florianópolis: Insular, 2009.

WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade: na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Published

2011-06-17

How to Cite

SEABRA, Elizabeth Aparecida Duque. Between the country and the city: memories and preservation of the Fazenda do Quilombo (Quilombo Farm) in Minas Gerais. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 3, n. 1, p. 148–160, 2011. DOI: 10.5965/2175180303012011148. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180303012011148. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.