Research Report “The potential of focus groups as a strategy for participatory technology development for promoting mental health”

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0901

Mots-clés :

primary health care, focus groups, mental health, educational technology

Résumé

Due to the high demands in the mental health field, this study aimed to present the use of FG as a tool for the participatory technology development for promoting mental health in Primary Health Care (PHC). This action research was performed in a city in the Midwest of Santa Catarina, Brazil. Data were collected through a focus group that met once. Two professors from the Professional Master’s Program in PHC Nursing and 15 PHC workers from the mental health field participated in the focus group. The information was collected in October 2022, and the data treatment was guided by content analysis. The health workers’ experiences in mental health include a concern with adolescents and women, as they identify the need to implement care practices to strengthen protective and preventive mental health factors. Educational gymkhanas, online psychoeducational interventions, and a podcast emerged as care strategies to be implemented in mental health within PHC. The perceptions of the PHC workers regarding mental health needs and demands enabled defining the public audience and the educational technology that needs to be developed to promote and protect the mental health of PHC service users.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur

Katyane Heck Girardi, Santa Catarina State University

Professional Master in Nursing in Primary Health Care from the State University of Santa Catarina. Nurse at Vargem City Hall, Santa Catarina.

 

 

Leila Zanatta, Université de l'État de santa catarina

PhD in Pharmacy from the Federal University of Santa Catarina. Professor of the Postgraduate Program in Nursing in Primary Health Care at the State University of Santa Catarina.

Denise Antunes de Azambuja Zocche, Université de l'État de santa catarina

PhD in Nursing from the Federal University of Rio Grande do Sul. Professor of the Postgraduate Program in Nursing in Primary Health Care at the State University of Santa Catarina.

Références

ALMEIDA, S.; BRITO, R.; ALVES, M.; ABRANCHES, D.; WANDERLEY, D.; ROSSANO, C.; BARROS, R. COVID-19 pandemic: practical guide for promoting the mental health of children and adolescents. Resid Pediatr, [Rio de Janeiro], v. 10, n. 2, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25060/residpediatr-2020.v10n2-318. Acesso em: 17 maio 2023.

ARAUJO, M. P. B.; PACCIULIO, A. L. M.; MONTANHA, L. T.; EMERICH, B. F.; PELLATI, G.; CAMPOS, R. O. Pandemia de COVID-19 e a implementação de teleatendimentos em saúde mental: um relato de experiência na Atenção Básica. Saúde em Redes, [s. l.], v. 6, n. 2, p. 23-29, 2020. Suplemento. Disponível em: https://doi.org/10.18310/2446-4813.2020v6n2Supp23-29. Acesso em: 15 maio 2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: edições, v. 70, 2016.

BRAGÉ, É. G.; DA SILVA RIBEIRO, L.; RAMOS, D. B.; FIALHO, I. R.; DA ROCHA, D. G.; BUSATTO, C.; LACCHINI, A. J. B. Desenvolvimento de um podcast sobre saúde mental na pandemia de COVID-19: um relato de experiência. Brazilian Journal of Health Review, [s. l.], v. 3, n. 4, p. 11368-11376, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n4-382. Acesso em: 16 maio 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Atenção Básica. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2006. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_atencao_basica_2006.pdf. Acesso em: 13 out. 2021.

CORREIA, K. C. R.; ARAÚJO, J. L. D.; BARRETO, S. R. V.; BLOC, L.; MELO, A. K.; MOREIRA, V. Saúde mental na universidade: atendimento psicológico online na Pandemia da Covid-19. Psicologia: Ciência e Profissão, [s. l.], v. 43, e245664, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-3703003245664. Acesso em: 16 maio 2023.

COSTA, A. D. J.; FURTADO, M. E. R.; MIRANDA, A. L.; CAMPOS, A. C. V.; DA SILVA CASTRO, P. Gincana da saúde como estratégia de educação em saúde para escolares na cidade Marabá, Pará. Brazilian Journal of Health Review, [s. l.], v. 3, n. 4, p. 10014-10026, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n4-229. Acesso em: 16 maio 2023.

DE MELO LANZONI, G. M.; MAGALHÃES, A. L. P.; COSTA, V. T.; ERDMANN, A. L.; DE ANDRADE, S. R.; MEIRELLES, B. H. S. Tornando-se gerente de enfermagem na imbricada e complexa fronteira das dimensões assistencial e gerencial. Revista Eletrônica de Enfermagem, [Goiânia], v. 17, n. 2, p. 322-32, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v17i2.29570. Acesso em: 09 jun. 2022.

FERNANDEZ, M. V.; DE CASTRO, D. M.; FERNANDES, L. D. M. M.; ALVES, I. C. Reorganizar para avançar: a experiência da Atenção Primária à Saúde de Nova Lima/MG no enfrentamento da pandemia da Covid-19. APS em Revista, [s. l.], v. 2, n.2, p. 114-121, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14295/aps.v2i2.84. Acesso em: 07 out. 2021.

GOMES, R. M. C. M.; ALENCAR, M. P.; SANTOS, M. J. M. N.; DA SILVA, R. S.; MESSIAS, J. B.; FLORÊNCIO, M. S. Café com Saúde: podcast como ferramenta de ensino nos cursos de saúde. Brazilian Journal of Technology, [s. l.], v. 3, n. 1, p. 48-58, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.38152/bjtv3n1-002. Acesso em: 15 maio 2023.

KINALSKI, D. D. F.; PAULA, C. C. D.; PADOIN, S. M. D. M.; NEVES, E. T.; KLEINUBING, R. E.; CORTES, L. F. Grupo focal na pesquisa qualitativa: relato de experiência. Revista brasileira de Enfermagem, [s. l.], v. 70, p. 424-429, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0091. Acesso em: 15 jan. 2022.

KNEWITZ, A. P.; BOECKEL, M. G. Disfuncionalidades das famílias contemporâneas: queixas que levam à psicoterapia familiar. Contextos Clínicos, [s. l.], v. 15, n. 1, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4013/ctc.2022.151.01. Acesso em: 17 mai. 2023.

LOIOLA, E. F.; COSTA, B. C.; OLIVEIRA, K. L. X.; BORGES, L. D. A. R. Transtornos mentais evidentes no sexo feminino. Revista Científica da Faculdade de Medicina de Campos, [s. l.], v. 15, n. 3, p. 72-76, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.29184/1980-7813.rcfmc.369.vol.15.n3.2020. Acesso em: 18 maio 2023.

MELO, R. C.; PAUFERRO, M. R. V. Educação em saúde para a promoção do uso racional de medicamentos e as contribuições do farmacêutico neste contexto. Brazilian Journal of Development, [s. l.], v. 6, n. 5, p. 32162-32173, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-603. Acesso em: 17 maio 2023.

MELO, B. D., et al. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia COVID-19: recomendações para gestores. Rio de Janeiro: Fiocruz. 2020. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/41030. Acesso em: 17 maio 2023.

MINAYO, M. C. D. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. In O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Rio de Janeiro: Hucitec, 2000. v. 7. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/crt-1255. Acesso em: 10 nov. 2022.

PRIME, H., WADE, M.; BROWNE, D. T. Risk and resilience in family well-being during the COVID-19 pandemic. American Psychologist, [s. l.], v. 75, n. 5, p. 631, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1037/amp0000660. Acesso em: 17 maio 2023.

RODRIGUES, F. D. A.; MENDES, D. L. Estilos parentais e as implicações no desenvolvimento afetivo entre pais e filhos adolescentes. Revista Perspectiva: Ciência e Saúde, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 69-100, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.29327/211045.4.2-4. Acesso em: 20 maio 2023.

ROTOLI, A.; SILVA, M. R. S. D.; SANTOS, A. M. D.; OLIVEIRA, A. M. N. D.; GOMES, G. C. Saúde mental na atenção primária: desafios para a resolutividade das ações. Escola Anna Nery, [s .l.], v. 23, n. 2, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0303. Acesso em: 16 mai. 2023.

SALBEGO, C.; NIETSCHE, E. A.; TEIXEIRA, E.; GIRARDON-PERLINI, N. M. O.; WILD, C. F.; ILHA, S. Tecnologias cuidativo-educacionais: um conceito emergente da práxis de enfermeiros em contexto hospitalar. Revista Brasileira de Enfermagem, [s. l.], v. 71, p. 2666-2674, 2018. Disponívem em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0753. Acesso em: 05 jun. 2023.

SANTOS, C. COVID-19 e saúde mental dos adolescentes: vulnerabilidades associadas ao uso de Internet e mídias sociais. Holos, Natal, v. 3, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2021.11651. Acesso em: 17 maio 2023.

SILVA, C. F.; DE ALMEIDA CASTILHO, F. F. A Pesquisa-ação e o design de jogos: uma proposta metodológica para o desenvolvimento de produtos educacionais. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 8, e180622, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1806. Acesso em: 28 maio 2023.

TAVARES, A. A. Escola como espaço intersetorial para a promoção da saúde do adolescente: a experiência das oficinas de futsal. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Saúde Pública) – Escola de Saúde Pública de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: http://localhost:8080/xmlui/handle/123456789/351. Acesso em: 15 maio 2023.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez editora, 2011. v. 18.

VANTIL, F. C. S.; LIMA, E. D. F. A.; FIGUEIREDO, K. C.; MASSARONI, L.; SOUSA, A. I.; PRIMO, C. C. Safety of patients with mental disorders: a collective construction of strategies. Revista Brasileira de Enfermagem, [s. l.], v. 73, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0905. Acesso em: 15 jun. 2023.

ZOCCHE, D. A. A.; DA ROSA, A. P.; ZANATTA, E. A. Pesquisa-Ação no desenvolvimento de um instrumento para consulta de enfermagem na saúde da mulher. New Trends in Qualitative Research, Oliveira de Azeméis, Portugal, v. 8, p. 804-810, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36367/ntqr.8.2021.804-810. Acesso em: 15 jun. 2023.

ZOCCHE, D. A. de A.; PRIMO, C. C.; LEAL, S. M. C. Pesquisa-ação na enfermagem: proposições e experiências nos mestrados profissionais do brasil. In: Denise Antunes de Azambuja ZOCCHE, D. A. de A.; PRIMO, C. C.; LEAL, S. M. C. (org). Livro pesquisa-ação e enfermagem: proposições e experiências nos programas de pós-graduação de enfermagem do Brasil. Florianópolis: UDESC, 2022. p. 10-20.

Publiée

2024-12-18

Comment citer

GIRARDI, Katyane Heck; ZANATTA, Leila; ZOCCHE, Denise Antunes de Azambuja. Research Report “The potential of focus groups as a strategy for participatory technology development for promoting mental health”. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0901, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0901. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/25175. Acesso em: 19 déc. 2024.

Numéro

Rubrique

Rapport de Recherche