Cultural hybridism and cultural pedagogies in Saravá Metal by the band Gangrena Gasosa
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246252024e0308Keywords:
Gangrena Gasosa, saravá metal, cultural studies, cultural hybridity, cultural pedagogiesAbstract
This article aims to analyze the work of the Brazilian band Gangrena Gasosa, focusing on their 2018 album Gente Ruim Só Manda Lembrança Pra Quem Não Presta, interpreting it as an example of cultural hybridity from which pedagogical insights emerge. The analysis is grounded in Cultural Studies, drawing methodologically from cultural and discourse analysis. Through this examination, the band's work is presented as a rich cultural artifact, showcasing the fusion of distinct cultural and conceptual elements to create something new, termed Saravá Metal. This genre merges Metal music with Brazilian culture and religiosity, particularly with Afro-Brazilian religious traditions. Furthermore, the band navigates serious themes while often employing humor, further demonstrating the hybridity present in their work. In addition to being an example of cultural hybridity, Gangrena Gasosa’s work contributes significantly to discussions surrounding Afro-Brazilian religions, offering a counter-narrative to prevalent prejudice and denial by fostering understanding and normalization of these traditions.
Downloads
References
AMARAL, Adriana. Rock e imaginário tecnológico: as relações imagético-sonoras na contemporaneidade. In: BIBLIOTECA ON-LINE DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, [s. l.], 2003. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/amaral-adriana-rock-imaginario.pdf. Acesso em: 18 de julho de 2023.
AREDE, Ângelo; STERMINIUM, Davi. [Entrevista cedida a] Fagner Ramos: In: EFERAMOS, [s.l.], 3 jun. 2022. Disponível em: https://eferamos.com.br/2022/06/entrevista-com-angelo-arede-e-davi-do-gangrena-gasosa/. Acesso em: 12 fev. 2024.
ARAÚJO, Anderson Leon Almeida de; DUPRET, Leila. Memória do samba e negras religiões: musicalidade e identidade. In: Religião, carisma e poder: As formas da vida religiosa no Brasil, 13, 2012, Local. Anais Dos Simpósios Da ABHR. São Luís: UFMA, 2012. v. 13. p. 1-15.
BARBOSA JUNIOR, Ademir. O livro essencial de umbanda. São Paulo: Universo dos Livros, 2014.
CAMOZZATO, Viviane Castro. Da pedagogia às pedagogias: formas, ênfases e transformações. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. Ed. São Paulo: EDUSP, 2008.
COELHO, Helciane da Silva; MELO, Mouzart Guimarães de. Música e mídica radical: O saravá metal como contestação à lógica dominante. In: ENCONTRO REGIONAL NORTE DE HISTÓRIA DA MÍDIA, 5., 2018, Manaus. Anais [...]. [S. l.]: ALCAR, 2018. p. 1-9. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1roOkc-dK9g4S-KBqWT70JbpCek6AjBIl/view. Acesso em: 12 jul. 2023.
DU GAY, Paul et al. Doing cultural studies: the story of the Sony Walkman. London: Sage, 1997.
GANGRENA Gasosa: encosto (clipe oficial). [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (3 min.). Publicado pelo canal: Gangrena Gasosa. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dcKQSlTLmK4. Acesso em: 03 out. 2024.
EVANGELISTA, Lázaro de Oliveira. Religião de matriz africana/afro-brasileira: lócus de resistência, acolhimento e educação. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Porto Alegre, 2019.
FOUCAULT, Michael. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
GENTE ruim só manda lembrança pra quem não presta. [Compositor e intérprete]: Gangrena Gasosa. Rio de Janeiro: Independente, 2018. 1 CD (32 min).
GENTE ruim: Gangrena Gasosa. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal: Gangrena Gasosa. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=eTicBjvE6hk. Acesso em: 03 out. 2024.
GIROUX, Henry. Praticando estudos culturais nas faculdades de educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 11. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013. p. 83-100
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez. 1997.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
JANOTTI JUNIOR, Jeder. Heavy metal com dendê: rock pesado e mídia em tempos de globalização. Rio de Janeiro: E-Papers Serviços Editoriais, 2004.
LUBET, Alex. The inclusion of music/the music of inclusion. International Journal of Inclusive Education, [s. l.], v. 13, n. 7, p. 727-739, 2009.
MEDEIROS, Beatriz. Meninas não tocam percussão: o rock underground a partir da perspectiva de uma percussionista do Saravá Metal. Revista Tropos: Comunicação, Sociedade e Cultura, Rio Branco, v. 10, n. 2, p. 1-30, dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/5022. Acesso em: 13 jul. 2023.
MELLO, Cecília Campello do Amaral. Aquém da possessão: a noção de irradiação nos estudos das religiões de matriz africana. Anuário Antropológico, Brasília, DF, v. 45, n. 2, p. 146-163, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/33790/27361. Acesso em: 18 jul. 2023.
NELSON, Cary; TREICHLER, Paula; GROSSBERG, Lawrence. Estudos culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 11. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013. p. 7-38.
PONTO de abertura: Gangrena Gasosa. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (3 min.). Publicado pelo canal: Gangrena Gasosa. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=404yxHQUJ5A. Acesso em: 03 de outubro de 2024.
TERNO do Zé: Gangrena Gasosa. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (4 min.). Publicado pelo canal: Gangrena Gasosa. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HoBVcd89PIs. Acesso em: 03 out. 2024.
TRABALHAR pra 20 comer: Gangrena Gasosa. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (3 min.). Publicado pelo canal: Gangrena Gasosa. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dXq8KRiE4nI. Acesso em: 03 out. 2024.
SILVA, Natália Ribeiro da. Saravá metal: santo de casa também faz milagre. 2017. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal Fluminense,
Departamento de Estudos Culturais e Mídia, Niterói, 2017.
SILVEIRA, Hendrix Alessandro Anzorena. Afroteologia: construindo uma teologia das tradições de matriz africana. 2019. Tese (Doutorado em Teologia) – Faculdades EST, Programa de Pós-Graduação em Teologia, São Leopoldo, 2019.
SOARES, Emanoel Luís Roque; NASCIMENTO, Wanderson Flor do. Exu, corpo e sexualidade. Revista da ABPN, Curitiba, v. 12, n. 31, p. 11-26, 2020.
SOUZA, Filipe. O “saravá metal” carioca e suburbano de Gangrena Gasosa. In: COLAB, Belo Horizonte, 21 set. 2022. Disponível em: https://blogfca.pucminas.br/colab/gangrena-gasosa-entrevista/. Acesso em: 13 jul. 2023.
SOUZA, Alan. 'Na matriz africana, não existe a figura do demônio', diz babalorixá sobre imagem de Belzebu exposta em fachada de casa no RS. O Globo, Rio de Janeiro, 24 mar. 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/noticia/2023/03/nao-existe-essa-personificacao-diz-babalorixa-sobre-imagem-de-belzebu-exposta-em-fachada-de-casa.ghtml. Acesso em: 12 fev. 2024.
VARGAS, Juliana Ribeiro de. O que ouço me conduz? Músicas, discursos e feminilidades contemporâneas. In: CAMOZZATO, Viviane Castro; CARVALHO, Rodrigo Saballa de; ANDRADE, Paula Deporte de. Pedagogias culturais: a arte de produzir modos de ser e viver na contemporaneidade. Curitiba: Appris, 2016. p. 121-136.
WILLIAMS, Raymond. La larga revolución. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PerCursos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.