The theoretical-methodological contributions of Lenin and Gramsci to contemporary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0211

Keywords:

Gramsci, Lenin, education

Abstract

The main goal of this work is to analyze Lenin and Gramsci's formulations for education. The text is divided into four sections. Throughout the article, we present the links and affinities between Lenin and Gramsci, highlighting their continuities and differences. Furthermore, we address the theoretical-practical principle of hegemony from the perspective of Lenin and Gramsci regarding politics and knowledge production. Finally, we reflect on the current thinking of education in the context of the crisis of capitalism, considering the actions of reactionary and conservative forces that aim to sustain the imperialist system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giovanni Semeraro, Fluminense Federal University

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF).

References

BOBBIO, Norbeto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

FROSINI, Fabio. La religione dell’uomo moderno: politica e verità nei Quaderni del carcere di Antonio Gramsci. Roma: Carocci, 2010.

GRAMSCI, Antonio. Quaderni del carcere. A cura di V. Gerratana. Torino: Einaudi, 1975. 4. v.

GRAMSCI, Antonio. Lettere dal carcere 1926-1937. A cura di A.A. Santucci. Palermo: Sellerio Editore, 1996. 2 v.

GRAMSCI, Antonio. Escritos políticos. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004a. v. 1.

GRAMSCI, Antonio. Escritos políticos. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004b. v. 2.

GRAMSCI, Antonio. L’Ordine nuovo 1919-1920. A cura di Valentino Gerratana e Antonio A. Santucci. Torino, Einaudi, 1987.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Filosofia da história. Tradução: Maria Rodrigues; Hans Harden. Brasília: UnB, 1999.

LÊNIN, Vladimir IIyich. Cultura e revolução cultural. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1968.

LÊNIN, Vladimir IIyich. Sobre a educação. Lisboa: Seara Nova, 1977. 2. v.

LÊNIN, Vladimir IIyich. A instrução pública. Moscou: Edições Progresso, 1981a.

LÊNIN, Vladimir IIyich. Esquerdismo, doença infantil do comunismo. São Paulo: Global, 1981b.

LÊNIN, Vladimir IIyich. La alianza de la clase obrera y del campesinato. Moscou: Progresso, 1981c.

LÊNIN, Vladimir IIyich. Imperialismo, estágio superior do capitalismo: ensaio popular. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

LÊNIN, Vladimir IIyich. Materialismo ed empiriocriticismo. Moscou: Progresso, 1979.

MARX, Karl. La guerra civile in Francia. Milano: Feltrinelli, 1982.

MARX, Karl; Engels, Friedrich. Manifesto del partito comunista. A cura di Domênico Losurdo. Roma-Bari: Laterza, 1999.

MARX, Karl; Engels, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. São Paulo: Centauro, 2004.

SEMERARO, Giovanni. Intelectuais, educação e escola: um estudo do Caderno 12 de Antonio Gramsci. São Paulo, Expressão Popular, 2021.

SEMERARO, Giovanni. A concepção de ‘trabalho’ na filosofia de Hegel e Marx. Revista Educação e Filosofia, [Campinas], v. 27, n. 53, p. 87-104, jul. 2013.

TOGLIATTI, Palmiro. Gramsci e il leninismo. In: AAVV., STUDI GRAMSCIANI (1958). Roma: Ed. Riuniti, 1973. p. 35.

Published

2024-07-26

How to Cite

SEMERARO, Giovanni. The theoretical-methodological contributions of Lenin and Gramsci to contemporary education. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0211, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0211. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24761. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/2 “As contribuições teórico-metodológicas de Lenin e Gramsci para a educação contemporânea"