The Investigation of Bourgeois Pedagogy: an essay on the contributions of the Gramscian framework to research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0213

Keywords:

Gramsci, integral state, political pedagogy, business community, education

Abstract

This essay presents a synthesis of the theoretical-methodological references produced from Gramsci's writings. His concept of the “Integral State” is presented as an investigation tool for comprehend the role of education in achieving the project of bourgeois domination. The thoughts presented take as its central axis the possibility of using his work to understand the pedagogical strategies and practices of the bourgeoisie, its organizations and intellectuals. They have the intention to systematically form the “new man”, whose "psychophysical nexuses" are constantly calibrated to the frequent historical transformations of the mass production process and also to the changes in the reproduction of the processes of domination in the face of the contradictions and crises of capitalism. It is also presented Gramsci's historical updating of the Marxist method of analysis, comprehending that Lenin’s works and his orthodox reading of Marx´s writings made possible advances in this analysis. Bringing his theorical framework into more recent historical contexts, we see how the superstructural duo - political society and civil society - has expanded considerably in the concrete reality of social struggles. We conclude this article by emphasizing that, within the limits of this text, we have highlighted a set of theoretical references that have been supporting collective research into the role of education in bourgeois strategies for domination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Vasquinho Siqueira, Fluminense Federal University

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

Rodrigo de Azevedo Cruz Lamosa, Federal Rural University of Rio de Janeiro

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Coordenador do Laboratório de Investigação em Estado, Poder e Educação (LIEPE-UFRRJ). 

References

BUCI-GLUCKSMANN, C. Gramsci e o Estado. 2.ed. Tradução de Angelina Peralva. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980. 499 p. (Coleção Pensamento Crítico, v. 39)

CARDOSO, M. L. Para uma leitura do método em Karl Marx: anotações sobre a “Introdução” de 1857. Cadernos do ICHF, Niterói: UFF/ICHF, n. 30, 1990.

COUTINHO, C. N. Notas ao Texto. In: COUTINHO, C. N. (org.). O leitor de Gramsci: escritos escolhidos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011. p. 351-365.

COUTINHO, C. N. Gramsci: um estudo sobre seu pensamento político. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. 320 p.

FONTES, V. Hegemonismo e política: que democracia? In: MATTOS, M. B. Estado e formas de dominação no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Ed. Consequência, 2017. p. 207-36. Disponível em: http://grupodetrabalhoeorientacao.com.br/Virginia_Fontes/capitulos-livros/Hegemonismo-e-politica.pdf. Acesso em: 07 jul. 2020.

FONTES, V. O Brasil e o capital imperialismo: teoria e história. 2. ed. Rio de Janeiro: EPSJV/Editora UFRJ, 2010.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva: em (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

GRAMSCI, A. O leitor de Gramsci: escritos escolhidos 1916-1935. Organização e Introdução: Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011. 375 p.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, volume 3. Edição e tradução: Carlos Nelson Coutinho. Co-edição: Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, volume 5. Edição e tradução: Luiz Sérgio Henriques. Co-edição: Carlos Nelson Coutinho e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, volume 2. Edição e tradução: Carlos Nelson Coutinho. Co-edição: Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, volume 1. Edição e tradução: Carlos Nelson Coutinho. Co-edição: Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1982.

IAMAMOTO, M. V. Serviço social em tempo de capital fetiche: capital financeiro, trabalho e questão social. São Paulo: Cortez, 2007.

MARTINS, A. S.; NEVES, L. M. W. A nova pedagogia da hegemonia e a formação/atuação de seus intelectuais orgânicos. In: NEVES, L. M. W. (org.). A direita para o social e a esquerda para o capital: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010. p. 23-38.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. Tradução e introdução de Florestan Fernandes. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008. 285 p.

MENDONÇA. S. R. de. Pesquisando com Gramsci: sugestões metodológicas. In:

MENDONÇA. S. R. de.; LAMOSA, R. Gramsci e a pesquisa histórica. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018. 175 p. 7-24.

MENDONÇA. S. R. de. Estado e poder no Brasil: abordagens teórico-metodológicas. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 22., 2003, João Pessoa, 2003. Anais [...]. João Pessoa: ANPUH, 2003. Tema: história, acontecimento e narrativa.

PORTELLI, H. Gramsci e o bloco histórico. Tradução de Angelina Peralva. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. 142 p. (Coleção pensamento crítico, v. 7)

SHIROMA, E. O.; MORAES, M. C. M. de; EVANGELISTA, O. Política educacional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.

Published

2024-08-07

How to Cite

SIQUEIRA, Thiago Vasquinho; LAMOSA, Rodrigo de Azevedo Cruz. The Investigation of Bourgeois Pedagogy: an essay on the contributions of the Gramscian framework to research. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0213, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0213. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24664. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/2 “As contribuições teórico-metodológicas de Lenin e Gramsci para a educação contemporânea"