The education of the working class in Gramsci: pre-carcerary contributions in dialog with Prison Notebook 12

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0203

Keywords:

working class, hegemony, unitary school, education

Abstract

In this paper, we examine Antonio Gramsci's contributions in working-class education, to which he always given extreme importance. We also highlight his prolific theoretical production as an expression of historical materialism, which is essential to understand his intense intellectual activity on a variety of matters. This essay gives special focus on education and, to do so, refers to his pre-prison political writings, linking them to the fundamental contributions of Prison Notebook 12. The selected works highlight the indispensability of education for the working-class and the call, to this class, to be a protagonist in its own education. We also address the author strong criticism of the ruling class biased perspective in the working-class education and his warning about the importance of a solid and active, cultural and political preparation articulated by the organic intellectuals of this class. The philosopher's contributions are discussed without focusing on the pre-prison/prison dichotomy, but in search of his intellectual journeymeaning, regarding the overcoming of the current order and the establishment of the socialist alternative, which necessarily takes place through the class struggle. In this way, we attempt to show that in his contribution to the working-class education he always considered it to be amaterial base expression and aimed to overcome class society. We also underline Gramsci's emphasis on the need for workers' education to make them capable of govern and control those who are governing, both in order to win the class struggle and to keep the continuity of this victory through the historical process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Maria Rummert, Fluminense Federal University

Doutora em Ciências Humanas - Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Pós-Doutora em Formação de Adultos na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa (UL), Portugal. Professora aposentada do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF).

Danielle do Nascimento Rezera, Federal University of São Paulo

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Mestre em História Econômica pela Universidade de São Paulo (USP). 

Débora Spotorno Moreira Machado Ferreira, Rio de Janeiro State University

Doutoranda em Serviço Social na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Serviço Social pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). 

 

Hyago Marinho da Silva, Fluminense Federal University

Mestrando em Educação na Universidade Federal Fluminense (UFF).

References

COSPITO, Giuseppe. Le “cautele” nella scrittura carceraria di Gramsci. International Gramsci Journal, Wollongong, v. 1, n. 4, p. 28-42, 2015. Disponível em: https://ro.uow.edu.au/gramsci/vol1/iss4/4. Acesso em: 22 out. 2023.

COSPITO, Giuseppe. Egemonia. In: FROSINI, Fabio; LIGUORI, Guido. Le parole di Gramsci, per un lessico dei quaderni del carcere. Roma: Carocci editori, 2004. p. 74-92.

DEL ROIO, Marcos. Gramsci e a educação do educador. Cad. Cedes, Campinas, v. 26, n. 70, p. 311-328, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 22 out. 2023.

FRANCIONI, Gianni. Come lavorava Gramsci. In: GRAMSCI, Antonio. Quaderni del carcere. Edizione anastatica dei manoscritti a cura di Gianni Francioni. Cagliari: Società editrice L’unione sarda, 2009. p. 21-60.

GRAMSCI, Antonio. Neccessità di una preparazione ideologica di massa. In: GRAMSCI, Antonio. Scritti politici – Gramsci: le Idee 81. A cura de Paolo Spriano. Roma: Editori Reuniti, 1978. 314 p.

GRAMSCI, ANTONIO. Cronache Torinesi (1913 – 1917). Torino: Einaudi, 1980. 936 p.

GRAMSCI, Antonio. Caderno 12: apontamentos e notas dispersas para um grupo de ensaios sobre a história dos intelectuais. In: GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: intelectuais: o princípio educativo: jornalismo. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 2001. v. 2. p. 7-53.

GRAMSCI, Antonio. Homens ou máquinas? In: GRAMSCI. Antonio. Escritos políticos. Edição e tradução de Carlos Nelson Coutinho. 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. p. 73-76.

GRAMSCI, Antonio. O privilégio da ignorância. In: GRAMSCI, Antonio. Escritos políticos: Organização e tradução: Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. v. 1. p. 49-51.

GRAMSCI, Antonio. Cartas do cárcere: antologia. São Paulo: Estaleiro Editora, 2011. p. 91-94.

GRAMSCI, Antonio. Odeio os indiferentes: escritos de 1917. São Paulo: Boitempo, 2020. 130 p.

GRAMSCI, Antonio. O nosso Marx: 1918. In: Resistenze.org. Torino, 2013. Disponível em: https://www.resistenze.org/sito/ma/di/cg/mdcgba13-008114.htm. Acesso em: 26 set. 2023.

LENIN, Vladimir Ilitch. O imperialismo, fase superior do capitalismo. Lisboa-Moscovo: Edições Progresso, 1917. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/lenin/1916/ imperialismo/index.htm. Acesso em: 22 out. 2023.

MARX, K. A questão judaica. 2. ed. São Paulo: Moraes, 1991. 148 p.

NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. São Paulo: Cortez, 2010. 320 p.

SEMERARO, Giovanni. Intelectuais, educação e escola: um estudo do caderno 12 de Antonio Gramsci. São Paulo: Expressão Popular, 2021. 239 p.

Published

2024-05-27

How to Cite

RUMMERT, Sonia Maria; REZERA, Danielle do Nascimento; FERREIRA, Débora Spotorno Moreira Machado; SILVA, Hyago Marinho da. The education of the working class in Gramsci: pre-carcerary contributions in dialog with Prison Notebook 12. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0203, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0203. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24648. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/2 “As contribuições teórico-metodológicas de Lenin e Gramsci para a educação contemporânea"