Contributions of Marxism-Leninism in the constitution of socialist education by Nadezhda Krupskaya

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19847246252024e0215

Keywords:

Krupskaya, socialist education, marxism-leninism

Abstract

The objective of this paper is to analyze the socialist conception of education present in Nadezhda Krupskaya's work, situating it within the framework of the Leninist current of Marxism. The pedagogical perspective of the Russian Revolution, in which Krupskaya's thought is embedded, privileged the awareness of the social totality and was synthesized in the concept of polytechnics, which has particularities when worked through Marxist theory. Based on this assumption, 25 publications by the intellectual and communist leader were examined. For this purpose, the methodology of content analysis was used, and a categorical matrix composed of the following theoretical notions was taken as the basis: polytechnics, labor, system of complexes, women, and democracy. Articulations between these notions were then identified, from which the dimensions of Krupskaya's socialist education emerge: a) the ideological character of education, labor, and the women's question; b) the role and nature of the State. Regarding the first aspect, the author highlights the centrality of the women's question in educational relations. As for the second, we conclude that her conception is directly influenced by the Leninist debate on the State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Maria Caldeira Azevedo, Universidade Federal do Paraná

PhD student in Political Science at the Federal University of Paraná (Brasil). Master in Science, Technology and Society from the Federal Institute of Paraná (Brasil). Professor at the Federal Institute of Paraná (Brasil).

Lucas Barbosa Pelissari, State University of Campinas (UNICAMP)

PhD in Public Policies and Human Training at the State University of Rio de Janeiro (Brasil). Professor of the Postgraduate Program in Education at the State University of Campinas (Brasil).

References

ALTHUSSER, L. Sobre o trabalho teórico: dificuldades e recursos. In: BARISON, T. (org.) Teoria marxista e análise concreta: textos escolhidos de Luis Althusser e Étienne Balibar. São Paulo: Expressão Popular, 2017. p. 83-114.

BITTAR, M; FERREIRA JR., A. Ativismo pedagógico e princípios da escola do trabalho nos primeiros tempos da educação soviética. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 61, p. 433-456, 2015.

BHATTACHARYA, T. O que é a teoria da reprodução social? West Lafayette,2013. Disponível em: http://outubrorevista.com.br/wp-content/uploads/2019/09/04_Bhattacharya.pdf. Acesso em: 25 jun. 2023.

CALDEIRA, Fernanda Maria. Krupskaya e a pedagogia soviética: a elaboração do conceito de politecnia. 2023. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Instituto Federal do Paraná, Curitiba, 2023.

CORRÊA-LODI, S. Entre a pena e a baioneta: Louise Michel e NadezhdaKrupskaia, educadoras em contextos revolucionários. 2016. Tese (Doutorado em educação) –Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

DEWEY, J. Impressões sobre a Rússia Soviética e o mundo revolucionário. Uberlândia: Navegando Publicações, 2016.

DIAS, V. A educação integrada e a profissionalização no ensino médio. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.

FELICIO, P. Anatoli Vassilievitch Lunatcharski: a educação na Russia Revolucionária (1917-1929). 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.

FERREIRA JR., A. BITTAR, M. Krupskaya nos arquivos do National Union of Women Teachers: uma palavra sobre a educação de classe. Revista HISTEDBR on-line, Campinas, v.21, 2021, p. 1-21. FRANCO, M. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Líber Livro, 2008.

FREITAS, L. A luta por uma pedagogia do meio. In: PISTRAK, M. A escola comuna. São Paulo: Expressão Popular, 2009, p. 09-98.

FREITAS, L. A pedagogia socialista: devolvendo a voz aos pioneiros da educação russa. In: CALDART, R.; VILLAS BÔAS, R. Pedagogia socialista: legado da revolução de 1917 e desafios atuais. São Paulo: Expressão Popular, 2017. p. 233-260.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. 2. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1984.

GALLO, S. Politecnia e educação: a contribuição anarquista. ProPosições, Campinas, v. 4, n. 3, p. 34-46, 1993

GONZALES, A. As origens e a comemoração do dia internacional das mulheres. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

KRUPSKAYA, N. La educación laboral y laenseñanza. Moscú: Editorial Progreso, 1986.

KRUPSKAYA, N. A mulher e a educação das crianças In: A CONSTRUÇÃO DA PEDAGOGIA SOCIALISTA: escritos. São Paulo: Expressão Popular, 2017a. p. 31-30.

KRUPSKAYA, N. Deve-se ensinar “coisa de mulher” aos meninos? In: SCHNEIDER, G. (org.). A revolução das mulheres: emancipação feminina na Rússia soviética. 1.ed. São Paulo: Boitempo, 2017b. p.88-31.

KRUPSKAYA, N. Sobre a questão da escola socialista. In: A CONSTRUÇÃO DA PEDAGOGIA SOCIALISTA: escritos. São Paulo: Expressão Popular, 2017c. p. 65-80.

KRUPSKAYA, N. O papel de Lenin na luta pela escola politécnica. In: A CONSTRUÇÃO DA PEDAGOGIA SOCIALISTA. São Paulo: Expressão Popular, 2017d. p. 173-180.

KRUPSKAYA, N. Educação pública e democracia. In: A CONSTRUÇÃO DA PEDAGOGIA SOCIALISTA. São Paulo: Expressão Popular, 2017e. p. 33-60.

LENIN, V. O Estado e a revolução. São Paulo: Hucitec, 1987.

LINHART, R. Lenin, os camponeses, Taylor: ensaio de análise baseada no materialismo histórico sobre a origem do sistema produtivo soviético. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero, 1983.

MACHADO, L. Politecnia, escola unitária e trabalho. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 1989.

MOURA, D.; LIMA FILHO, D.; SILVA, M. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira De Educação, [Rio de Janeiro], v. 20, n. 63, p. 1057-1080, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206313. Acesso em: 15 set. 2023.

OYAMA, E. A perspectiva da educação socialista em Lenin e Krupskaia. Marx e o Marxismo, [Niterói], v. 2, n. 2, p. 41-70, 2014.

PELISSARI, L. A educação politécnica em Lenin e a questão do poder. Germinal: Marxismo e Educação Em Debate, Salvador, v. 12, n. 2, p. 335–346, 2020.

PEREIRA, A.; OLIVEIRA, E. Krupskaya e A. Kollontai: diálogos acerca da autonomia da mulher trabalhadora. Germinal:Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 13, n. 1, p. 504-522, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.9771/gmed.v13i1.38650. Acesso em: 02 set. 2023.

QUINTANEIRO, T. et al. Um toque de clássicos. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

RODRIGUES, J. A educação politécnica no Brasil. Niterói: EdUFF, 1998.

Published

2024-09-23

How to Cite

AZEVEDO, Fernanda Maria Caldeira; PELISSARI, Lucas Barbosa. Contributions of Marxism-Leninism in the constitution of socialist education by Nadezhda Krupskaya. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0215, 2024. DOI: 10.5965/19847246252024e0215. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/24504. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê 2024/2 “As contribuições teórico-metodológicas de Lenin e Gramsci para a educação contemporânea"