ONE AND THREE PAGES Some thoughts on research in contemporary artistic processes
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234607132015097Keywords:
search, writing , visibility, artistics process, sameAbstract
The article is a reflection / presen- tation on artistic procedures (discursive and visual) adopted by the “mesmo pro- ject”. It proposes an information flow that goes to the writing “in the” art to writing “as” art. From the dissertation PLACE PU- BLISHING - artists and magazines - Va- nessa Schultz, the text addresses issues related the intersection between resear- ch in art and artistic processes. We rea- lize that artists / researchers interested in the use of printed space as exhibition space, dedicated attention not only to the narrative structures (the textual con- tent) as well as the visibility modes (pre- sentations) of his writings, be them an academic work, a book, a magazine or any other discursive/artistic space.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. “‘A revisão da bibliografia’ em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno.” In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, Ana M. Netto (orgs.). A Bússola do Escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e disser- tações. São Paulo: Cortez, 2002.
BASBAUM, Ricardo. “O artista como pesquisador”. In: Concinnitas – Revista do Insti- tuto de Artes da UERJ. n. 9, julho 2006.
BENJAMIN, Walter. “O autor como produtor”. In: Magia, arte e técnica. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BORGES, Jorge Luis. El Aleph. Buenos Aires: Debolsillo, 2011.
BURGIN, Victor. “Reflexões sobre ‘pesquisas’ de doutorado em Artes Visuais”. In: FERREIRA, G., VENANCIO FILHO, P. (ed.). Arte & Ensaios, n. 25. Rio de Janeiro: UFRJ, maio 2013.
CARRIÓN, Ulises. A nova arte de fazer livros. Belo Horizonte: Editora C/arte, 2011. DE FREITAS, Maria Ester. “Viver a tese é preciso”. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, Ana
M. N. (orgs.). A Bússola do Escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. S. Paulo: Cortez, 2002.
DURAS, Marguerite. Escrever. São Paulo: Ed. Rocco, [1993].
GRAHAM, Dan. “My Works for Magazine Pages: ‘A History of Conceptual Art’”. In: AL- BERRO, A.; STIMSON, B. (Eds.) Conceptual Art: A Critical Anthology. Massachusetts: MIT Press, 2000.
HARRISON, Charles; SIEGELAUB, Seth. “Sobre exposiciones y el mundo como todo: conversación con Seth Siegelaub”. In: BATTCOCK, Gregory. La idea como arte: docu- mentos sobre el arte conceptual. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1977.
KAPROW, Allan. “A educação do não-artista, parte I”. In: GERALDO, Sheila C. (ed.). Concinnitas: Revista do Instituto de Artes da UERJ, n. 4. Rio de janeiro: UERJ, 2003. KOSUTH, Joseph. Art after philosophy and after. London: The MIT Press, 1991.
. “A arte depois da filosofia”. In: FERREIRA, G; COTRIM, C. (eds.) Escritos de Artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 2006.
KWON, Miwon. “Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity”. In: FERREI- RA, G.; VENÂNCIO, P. Filho. (Eds.), Arte & Ensaios, n.17. Mestrado em História da Arte/ Escola de Belas Artes, UFRJ, Rio de Janeiro, 2008.
PEREC, Georges. Especies de Espacios. Barcelona: Montesinos, 1999.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012. RUARO, Dirceu Antonio. Manual de Apresentação de Produção Acadêmica (Caderno 8, Redação e editoração). Curitiba: Editora da UFPR, 2001.
SCHULTZ, Vanessa. LUGAR PUBLICAÇÃO – artistas e revistas –. Dissertação de mes- trado – Programa de Pós Graduação em Artes Visuais CEART/UDESC, Florianópolis, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Silfarlem Junior de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo