The Trans Aesthetics Praxis: graphic development and the sensitive knowledge in a shelter for minor-age children

Authors

  • Cláudio Tarouco de Azevedo Federal University of Pelotas image/svg+xml
  • Ana Carolina Sampaio Zdradek Federal University Foundation of Rio Grande image/svg+xml
  • Luciano Soares Lima Federal University Foundation of Rio Grande image/svg+xml
  • Carlos Gesley Federal University Foundation of Rio Grande image/svg+xml
  • Renata Lopes Sopeña Federal University Foundation of Rio Grande image/svg+xml
  • Violeta Isoldi Federal University Foundation of Rio Grande image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234607132015083

Keywords:

education , sensitive knowledge , trans aesthetic , graphic development

Abstract

This study comes from a micro inter- vention in a shelter for minor-age children in Rio Grande / RS. The proposal provides a link between teaching, research and ex- tension through a drawing workshop with children and youth, totaling ten partici- pants. The general objective was to engen- der an aesthetic trans praxis and, through this, to promote the graphic development and the exercise of a sensitive knowledge in the pedagogical practice and research. The subject in question expounded on how to boost a praxis that enables the aesthetic trans movement and examined which sen- sitive knowledge emerge in the process. Authors like João Franscisco Duarte Jr. and Cleusa Peralta-Castell contributed to this research on graphics and Aesthetic Educa- tion. We verified an increase on the graph- ical perception, as well as an improvement concerning pedagogical practice and the aesthetic experience produced through art education. We understand that this teaching is able to transdisciplinary integrate ways of being, living and learning in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudio Tarouco de Azevedo, Federal University of Pelotas

Bolsista de Pós-doutorado da CAPES (PNPD) no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal de Pelotas - UFPel e Prof. colaborador do Mestrado de Artes Visuais da mesma universidade.

Ana Carolina Sampaio Zdradek, Federal University Foundation of Rio Grande

Graduada em Artes Visuais Licenciatura. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da FURG.

Luciano Soares Lima, Federal University Foundation of Rio Grande

Graduado em Artes Visuais Licenciatura e atualmente é aluno especial do Programa de Pós-Graduação em Educação da FURG.

Carlos Gesley, Federal University Foundation of Rio Grande

Graduado em Artes Visuais Licenciatura.

Renata Lopes Sopeña, Federal University Foundation of Rio Grande

Graduada em Artes Visuais Licenciatura.

Violeta Isoldi, Federal University Foundation of Rio Grande

Graduanda em Artes Visuais Licenciatura.

References

ASSMANN, H. Reencantar a Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BECKER, F. Ensino e pesquisa: qual a relação? In.: BECKER, F.; MARQUES, T. B. I. (org). Ser professor é ser pesquisador. 2ed. Porto Alegre: Mediação, 2010.

BRANDÃO, C. R. O Que é Educação. São Paulo. Brasiliense, 1991. COSTA, C. Educação, Imagem e Mídias. São Paulo: Cortez, 2013.

DUARTE Jr., J. F. O sentido dos sentidos: a educação do sensível. Curitiba, PR: Criar edições Ltda, 2004.

______. Fundamentos estéticos da educação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2008.

______. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas, SP: Papirus, 2010.

ESTEVEZ, P. R. O belo. Rio Grande; Edgraf FURG, 2000.

ESPERANÇA, J. A.; DIAS, C. M. S. Mídia televisiva e culturas das infâncias: entretenimen- to e propaganda transformando as concepções e os modos de ser criança. UNIrevista

- Vol. 1, n° 2, 2006.

FISHER, R. M. B. Televisão & Educação: fruir e pensar a TV. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUATTARI, F. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

GOHN, M. G. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 1999. (Coleção Questões da Nossa Época; v. 71).

NICOLESCU, B. O manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: Trion, 1999.

PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: pesquisa-inter- venção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2010.

PERALTA-CASTELL, C. Pela linha do tempo do desenho infantil: um caminho trans es- tético para o currículo integrado. Rio Grande: FURG, 2012.

Published

2015-08-06

How to Cite

AZEVEDO, Cláudio Tarouco de; ZDRADEK, Ana Carolina Sampaio; LIMA, Luciano Soares; GESLEY, Carlos; SOPEÑA, Renata Lopes; ISOLDI, Violeta. The Trans Aesthetics Praxis: graphic development and the sensitive knowledge in a shelter for minor-age children. Palíndromo, Florianópolis, v. 7, n. 13, p. 083–100, 2015. DOI: 10.5965/2175234607132015083. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6251. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta