Program of expressive practical through the art in an elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234607132015025

Keywords:

education , appearence education , art , sensitivity , emotion

Abstract

In our society, which has many social issues, the school can play an important role in the human formation by offering some teaching that can emphasize the de- velopment of sensitivity, integrating several fields of knowledge and encouraging social and emotional competences. According to texts of National Curriculum Analyses, edu- cation must be committed to citizenship, which means to consider social and envi- ronmental views as the subject of reflection. For this purpose education should be seen interconnected with the areas of human development responsible for triggering the sensitivity and the emotion: art and aesthe- tics. It is understood that the combination of education and art can help build up a better human society. This study analyzed a pro- gram of meaningful activities through Art in an elementary school with the objective of contributing to the human formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, A. M. T. B. Arte-educação no Brasil: das origens ao modernismo. São Paulo: Perspectiva, 1978.

BARBOSA, A. M. T. B.; COUTINHO, R. G. Ensino da arte no Brasil: aspectos históricos e medotológicos, 2011. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br. Acesso em: 23.06.2012.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007, 116 p. (Coleção Pri- meiros passos, 20)

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Arte, 1997. Disponível em: http: http://portal.mec.gov.br. Acesso: 20.03.2014.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Introdução aos parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclo do ensino fundamental – Arte, 1998a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 30.11.2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Apresentação dos Temas Transversais, 1998b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 31.05.2012.

BRASIL. Câmara dos Depudados. Lei Darcy Ribeiro - LDB: Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 8.ed., 2013. Disponível em: http://bd.camara.gov.br. Acesso em: 15.09.2013.

BRASIL. Serviço social do comércio. Públicos de cultura, 2014. Disponível em: http:// www.sesc.com.br/portal/site/publicosdecultura. Acesso em 14.05.2014.

CAMARGO, D.; BULGACOV, Y. L. M. A perspectiva estética e expressiva na escola: arti- culando conceitos da psicologia sócio-histórica. Psicologia em estudo, v.13, n.3 pp.467 – 475, jul./set. 2008.

CAMPBELL, E. Educar para uma sociedade mais humana. In: CAMPBELL, E. (Org.) In: Construindo um futuro comum: educando para a integração na diversidade. pp. 41 - 61, 2002 Brasília: Edições UNESCO. 264 p.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. (2007). O que é filosofia? 2.ed. Rio de Janeiro, Editora 34,2007. 279 p.

DESSEN, M. A.; POLONIA, A. C. A Família e a Escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, 17 (n.36), pp. 21 - 32, 2007. Disponível em www.scielo.br/ paideia. Acesso em: 94.06.2012.

FISCHER, E. A necessidade da arte. 9.ed. Rio de Janeiro: Ed. Guanabara, 1987. 256 p.

GONZÁLEZ REY, F.L. A subjetividade e seu significado atual na construção do pensa- mento psicológico. In: . Sujeito e subjetividade (pp. 199 - 275). São Paulo,Thomson Learning¸ 2003.

GONZÁLEZ REY, F.L. As categorias de sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psicologia da educação, v.24, pp. 155 - 179, 1.sem., 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n24/ v24a11.pdf. Acesso em: 04.02.213.

GRUMAN, M. Caminhos da cidadania cultural: o ensino de artes no Brasil. Educar em Revista, Curitiba: Editora UFPR, v.45, pp. 199 - 211, 2012.

LAVE, J.; WENGER, E. Prática, pessoa, mundo social. In DANIELS, H. Uma introdução a Vygotsky. (pp. 199 – 275). São Paulo: Edições Loyola, 2002.

MANSO, A. Da necessidade de uma educação estética: contributo para uma nova abor- dagem existencial. Itinerários de filosofia da educação, v.3, pp. 101 – 115, maio 2006. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/10435. Acesso em: 12.11.2012.

NUNES, B. Introdução à filosofia da arte. São Paulo: Ática, 1991. 125 p.

PARANÁ (Estado). Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes curricula- res da educação básica: arte, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia. pr.gov.br. Acesso em; 26.09.2013.

PINO, A. A produção imaginária e a formação do sentido estético: reflexões úteis para uma educação humana. Pro-Posições, v.17, n.2, pp. 47 - 69, maio/ago. 2006. Disponível em: http://www.proposicoes.fe.unicamp.br/proposicoes/textos/50_dossie_pi- no_a.pdf. Acesso em: 22.01.2014.

POWER, C.N. A resposta da UNESCO ao desafio de criar unidade na diversidade. In: CAMPBELL, E. (Org.) Em Construindo um futuro comum: educando para a integração na diversidade. (pp. 41-61), Brasília: Edições UNESCO, 2002.

SOUZA, P. R. Uma nova sociedade e uma nova educação. Revista USP, v. 74, pp. 80-93, 2007.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007, 168p.

WENGER, E. Comunidades de práctica: Aprendizaje, significado e identidad. 2. ed. Ma- drid: Paidós, 2011. 352 p.

Published

2015-08-06

How to Cite

BARREIRA, Dulcineia Beatriz; CAMARGO, Denise de. Program of expressive practical through the art in an elementary school. Palíndromo, Florianópolis, v. 7, n. 13, p. 025–044, 2015. DOI: 10.5965/2175234607132015025. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/5948. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta