“DONNER LA MORT”: O Dom e o Gênio nas Teorias de Arte
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234605092013014Keywords:
gift, curse , talent, art, Jacques DerridaAbstract
The concept related to the gift seems to have been absent from discussions artistic after the avant-garde of the twentieth century, however Jacques Derrida rehabilitates the notion of gift, through the conception proposed by Marcel Mauss and Charles Baudelaire. This essay discusses the different theoretical perspectives on the concept associated to the gift of artistic creation. The artist would be preceded by the gift which would have instilled innate artistic characteristics or it would have been forged through the tireless dedication and commitment to the job? Through a diachronic perspective, we try to understand the oscillation and concurrence between both discursive approaches.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Aby Warburg e a ciência sem nome. In: Art& Ensaios. Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais – EBA-UFRJ, n.19, 2009. p.132-142.
AGAMBEN, G. A idéia da prosa. Lisboa: Cotovia, 1999. 144 p.
AGAMBEN, G. El sacramento del lenguaje: arqueologia del juramento. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2010. 118 p.
AGAMBEN, G. Estâncias: a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Belo Horizonte: UFMG, 2007. 263 p.
AGAMBEN, G. Nudez. Lisboa: Relógio d’Água, 2009. 144 p.
BAUDELAIRE, C. Pequenos poemas em prosa. Rio de Janeiro: Record, 2006. 288 p.
BENJAMIN, W. Obras escolhidas III: Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. 4. ed. São Paulo: brasiliense, 2004. 272 p.
BENNINGTON, G. Jacques Derrida: por Geoffrey Bennington e Jacques Derrida. Rio de Janeiro: Zahar, 1996. 290 p.
BORGES, J. L. Obras completas: volume 2. São Paulo: Globo, 1999. 566 p.
CARAVAGGIO. Gênios da Pintura: maneiristas e barrocos. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
DELEUZE, G. Crítica e clínica. São Paulo: Ed.34, 1997. 176 p.
DERRIDA, J. Anne Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar Da Hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003. 144 p.
DERRIDA, J. Dar (el) tiempo: la moneda falsa. Barcelona: Paidos, 1995. 176 p.
DERRIDA, J. Gêneses, genealogias, gêneros e o gênio. Porto Alegre: Sulina, 2005. 96 p.
DERRIDA, J.Mémoires d’aveugle: l’autoportrait et autres ruines. Paris: Reunion des musées nationaux, 1990. 142 p.
DERRIDA, J. Salvo o nome. Campinas: Papirus, 1995. 80 p.
DUBY, G. (org.) História da vida privada. Volume 2. 10. ed. São Paulo: Cia das letras, 1990. 642 p.
ELIOT, T.S. O mito do talento individual do artista. Tradução de Rafael Carneiro Rocha. Disponível em: http://memoriaeidentidade.wordpress.com/2009/12/08/tradicao-e-o-talento-individual. Acesso em: junho de 2012.
HEGEL, G. W. F. Curso de estética: o belo na arte. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009. 667 p.
KANT, I. Antropologia de um ponto de vista pragmático. São Paulo: Iluminuras, 2009. 256 p.
MAUSS, M. Sociologia e antropologia. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2003. 536 p. NANCY, J.L. El sentido del mundo. Buenos Aires: La marca, 2003. 238 p.
NIETZSCHE, F. Escritos sobre educação. Rio de Janeiro: PUC-RJ; Edições Loyola, 2003. 227 p.
OVÍDIO. Metamorfoses. São Paulo: Ediouro 1983. 297 p.
PESSANHA, J. G. Instabilidade perpétua. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009. 136 p.
SELIGMAN-SILVA, M. O local da diferença: ensaios sobre memória, arte, literatura e tradução. São Paulo: Ed.34, 2005. 360 p.
TABUCCHI, A. Sonhos de sonhos. Rio de Janeiro: Rocco, 1996. 96 p.
VASARI, G. Vidas dos artistas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011. 856 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Marlen de Martino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo