O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234604072012081

Keywords:

Arts education, Cultural mediation, Museum

Abstract

This article is a reflection on educational practices held in museums and art spaces. The text will work with the museum structure in general, bringing some historical aspects of this institution. This raises the possibility of social role that the museum can play, reflecting the reason people attend these spaces and realizing the framework that predisposes museums. From an understanding of the social and educational characteristic of these institutions is what brings the contribution of Lev S. Vygotsky to the practice of education in art museums. Understood as cultural mediation, the education in exhibitions suggests for there to be a dialogue relationship between the mediator, the work and the public.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMANDRADE. O museu e sua função cultural. Disponível em:< http://www.forumpermanente.org/.painel/artigos/almandrade/> . Acesso em: 11 mar. 2009.

ALENCAR, Valéria Peixoto de. O mediador cultural – Considerações sobre a formação e profissionalização de educadores de museus e exposições de arte. 2008. Dissertação (Mestrado em Artes) Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, São Paulo, 2008.

ARSLAN, Luciana Mourão; IAVELBERG, Rosa. Ensino de arte. São Paulo: Thomson Learning, 2006.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Editora Perspectiva, 1999.

___________________. Educação em Museus: termos que revelam preconceito. In: AQUINO, André (org.). Diálogos entre arte e público – Caderno de textos. Recife/PE: Fundação de Cultura da Cidade de Recife, 2008.

___________________. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/ Arte, 1998.

BEMVENUTI, Alice. Museus e educação em museus: história, metodologias e projetos. Com análises de caso: museus de arte contemporânea de São Paulo, Niterói e Rio Grande do Sul. In: MEDEIROS, Maria Beatriz de (org.). Arte em pesquisa: especificidades. Brasília/DF: Editora da Pós-graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2004, v.2.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte – Os museus de arte na Europa e seu público. Porto Alegre/RS: Zouk, 2007.

CASTELLEN, Christiane Maria. Museu de Arte de Santa Catarina e suas ações educativas como possibilidades de inclusão social através de parcerias. 2004. Dissertação (Pós-graduação Lato Sensu em Ensino de Artes Visuais) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

CLARK, Lygia. Livro-obra. Rio de Janeiro, 1983.

COCCHIARALE, Fernando. Quem tem medo da Arte Contemporânea? Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2006.

EFLAND, Arthur D. Cultura, sociedade arte e educação num mundo pós-moderno. In: BARBOSA, Ana Mae; GUINSBURG, J. (orgs.). O pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

FRANZ, Teresinha Sueli. Educação para a compreensão da arte – Museu Victor Meirelles. Florianópolis: Insular, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.

ICOM – International Council of Museums. Museum definition – 1974. In: Development of the museum definition according to ICOM Statutes (1946 – 2001). Disponível em:< http://icom.museum/hist_def_eng.html>. Acesso em: 12 mar. 2009.

LEWIS, Geofrey. O papel dos museus e o código de ética profissional. In: BOYLAN, Patrick J. Como gerir um museu: Manual prático. Paris: ICOM, 2004.

MARTINS, Mirian Celeste. Mediação: provocações estéticas. Universidade Estadual Paulista – Instituto de Artes. Pós-graduação. São Paulo, v. 1, n. 1, 2005.

NASCIMENTO, Júnior José do; CHAGAS, Mário de Souza. Diversidade museal e movimentos sociais. In: NASCIMENTO Júnior, José do (org.). IBERMUSEUS 2: Reflexões e comunicações. Brasília/DF: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Departamento de Museus e Centros Culturais, 2008a.

NASCIMENTO, Júnior José do; CHAGAS, Mário de Souza. Panorama dos museus no Brasil. In: NASCIMENTO Júnior, José do (org.). IBERMUSEUS 1: Panoramas museológicos da Ibero-américa. Brasília/DF: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Departamento de Museus e Centros Culturais, 2008b.

O ́DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

OTT, Robert William. Ensinando crítica nos museus. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1999.

PASSERINO, Liliana Maria; SANTAROSA, Lucila Maria Costi. Uma visão sócio-histórica da interação dentro de ambientes computacionais. Disponível em:< http://lsm.dei.uc.pt/ribie/docfiles/txt200372911757Uma%20vis%C3%A3o%20s%C3%B3cio-hist%C3%B3rica.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2009.

PEREIRA, Júnia Pereira. Escola e museu – Diálogos e práticas. Belo Horizonte: Secretaria de Estado da Cultura – Superintendência de Museus / Cefor, 2007.

ROSA, Nereide Schilaro Santa; SCALÉA, Neusa Schilaro. Arte-educação para professores – Teorias e práticas na visitação escolar. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 2006.

THISTLEWOOD, David. Estudos críticos: O museu de arte contemporânea e a relevância social. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1999.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente – O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

_________________ Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2013-05-27

How to Cite

PINTO, Julia Rocha. O Papel Social dos Museus e a Mediação Cultural: Conceitos de Vygotsky na Arte-Educação Não-Formal. Palíndromo, Florianópolis, v. 4, n. 7, 2013. DOI: 10.5965/2175234604072012081. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3341. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática