Reflexões Sobre o Acesso a Museus e Instituições Culturais
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234604072012006025Keywords:
Museum, Access, PublicAbstract
This article is a part of master's research, "Crianças, museus e formação de público em São Paulo" made at UNESP in 2011. In the text we talk about access to museums and cultural institutions. We started with the speech of children and then we based some authors to reflect on how people come or not come to museums. More than think only in material issue, this paper proposes think access as choice and potentiality.
Downloads
References
ALMEIDA, Adriana Mortara. Os visitantes do Museu Paulista: um estudo comparativo com os visitantes da Pinacoteca do Estado e do Museu de Zoologia. In: Anais do Museu Paulista. São Paulo, v.12. jan./dez. 2004. p. 269-306.
ALMEIDA, Adriana Mortara. O Contexto do visitante na experiência museal: semelhanças e diferenças entre museus de ciência e de arte. In: História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v.12 (suplemento), 2005. p. 31-53.
BOTELHO, Isaura. Os Equipamentos Culturais na Cidade de São Paulo: um desafio para a gestão pública. In: Espaços e Debates. São Paulo: USP/NERU, 2003.
BOTELHO, Isaura e FIORE, Maurício. O uso do tempo livre e as práticas culturais na região metropolitana de São Paulo. Trabalho apresentado em VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. Coimbra: 16, 17 e 18 de set de 2004.
BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O Amor pela Arte: Os museus de arte na Europa e seu público. 2. ed. Tradução: TEIXEIRA, Guilherme João de Freitas. São Paulo: Edusp, 2007.
DARRAS, Bernard. Del patrimonio artístico a la ecología de las culturas. In: ARRIAGA, Imanol Aguirre; FONTAL, Olaia; DARRAS, Bernard; RICKENMANN, René. El acesso al patrimonio cultural. Retos y debates. Pamplona, Espanha: Cátedra Jorge Oteiza; Universidade Pública de Navarra, 2008. p. 119-165
FALK, Jonh H. e DIERKING, Lynn D. The museum experience. Washington: Wlhalesback Books, 1992.
FALK, John H. Identity and the museum visitor experience. Walnut Creek: Left Coast Press, Inc., 2009.
GRINSPUM, Denise. Educação para o Patrimônio: Museu de Arte e Escola – Responsabilidade compartilhada na Formação de Público. Tese de Doutorado – FE – USP. São Paulo, 2000.
HOOD, Marilyn G. Staying Away:Why People choose not to visit museums (1983). In: Reinventing the museum: Historical and Contemporary Perspectives on the Paradigm Shift. Edited by Gail Anderson, Altamyra Press, Calif. c.2004 p. 150-157.
MANTECON, Ana Rosas. O que é público? In: Revista Poiesis n.14, Dez 2009. p. 175-215. Disponível em:<http://www.poiesis.uff.br/> Acesso em 13 jun. 2011
OBSERVATÓRIO de museus e centros culturais. Pesquisa Perfil -Opinião 2006/2007: Análise descritiva preliminar dos dados agregados dos museus participantes da pesquisa em São Paulo. Junho, 2008.
PINACOTECA – Área de Ação Educativa. Você e o museu: Pesquisa de perfil do público da Pinacoteca do Estado.São Paulo: Pinacoteca, 2002.
PINACOTECA – Núcleo de Ação Educativa. Expectativas e percepções em relação à Pinacoteca 2007: Pesquisa de público de entorno.São Paulo: Pinacoteca, 2007.
PINACOTECA e ALMEIDA, Adriana Mortara. Avaliação da Exposição de Longa Duração da Pinacoteca do Estado.São Paulo: Pinacoteca, 2008.
SELLI, Paula Hilst. Crianças, museus e formação de público em São Paulo. Dissertação de Mestrado apresentada ao Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (UNESP). São Paulo, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Paula Hilst Selli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo