Mediação e Ensino da Arte: Um Exercício de Partilha do Sensível
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234604072012006Keywords:
Aesthetic education, Human sensibility building, Image reading, Mediation, Art Production and ConsumptionAbstract
The present work aims at reflecting on the aesthetic education taking into consideration formal teaching as well as environments out of formal school and presupposing that although artistic production aims at meeting its creator needs, it has also to be shared with other people. Thus, the art educator role is to mediate the sharing of sensibility considering not only the production process but also the student as a part of the process that completes and/or changes the work meaning. Therein, the mediation exercise – work, author, readers - may greatly contribute to increase the visibility of the human meaning contained in the art work. A great part of the present study is dedicated to examine mediation as an instrument of artistic-visual production analysis, production of new meanings and distribution of cultural goods. Finally, mediation also builds the student autonomy for reading imagesthus providing a permanent process of finding meanings as well as appropriating and sharing art, what is one of its main contributions to aesthetic education.
Downloads
References
BOURDIEU, P. A Economia das Trocas Simbólicas. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.
CANCLINI, N. G. A socialização da arte – teoria e prática na América Latina. 2 ed. São Paulo: Cultrix, 1984.
CHARTIER, Roger. A beira da falésia: a história entre certezas e inquietude. Porto Alegre: Universidade, 2002.
CURY, C.J. Educação e Contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez, 1985, p.27-28
DAMASCENO, J. Discurso apologético contra os que rejeitam as imagens sagradas. In: LICHTENSTEIN, J. (Org.). A pintura: Textos essenciais. Vol. 2: A teologia da imagem e o estatuto da pintura. São Paulo: Ed. 34, 2004.
FRASCINA, Francis et al. Modernidade e modernismo: a pintura francesa no século XIX. Trad. Tomás Rosa Bueno. São Paulo: Cosac & Naify, 1998.
GARB, Tamar et al. Modernidade e modernismo. A pintura francesa no século XIX. São Paulo: Cosac & Naify, 1998.
HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
KLEIN, L. R. Alfabetização: quem tem medo de ensinar? São Paulo: Cortez; Campo Grande: Ed. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 1996.
MARIN, Louis. Sublime Poussin. Trad. Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Edusp, 2000.
MARX, K. (1857) Introdução para a crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1978. Os Pensadores.
MÉSZÁROS, István. A teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2006.
PORCHER, Louis (Org.). Educação artística: luxo ou necessidade? São Paulo: Summus, 1982.
RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra. Imagem também se lê. São Paulo: Edições Rosari, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. Políticas da escrita. São Paulo: Editora 34, 1995.
SAVIANI, D. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. Campinas/SP: Autores Associados, 36ª ed., 2003.
THOMPSON, John. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Trad. Grupos de Estudos sobre Ideologia, Comunicação e Representações Sociais da Pós-graduação do Instituto de Psicologia da PUCRS: Carmem Grisci, Jefferson Bernardes, Marcos de O. Müller, Rosana Nora, P. Valério Maia, sob responsabilidade do Prof. Pedrinho A. Guareschi. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
VÁZQUEZ, Adolfo Sanchez. As ideias estéticas de Marx. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
VYGOTSKY, L. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martim Fonte, 1987.
WOLLF, Francis. O poder da imagem. In: NOVAES, Adauto (org.) Muito além do espetáculo. São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consuelo Alcioni Borba Duarte Schlichta, Mauren Teuber
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo