Of the plants and their images: of the shapes and colors of the world, of the shapes and colors of artists
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0016Keywords:
landscape paintings, plant images, Emanuel CocciaAbstract
This article has as its motto the relationship between plants and images. To this end, it starts with the writings of the Italian philosopher and image theorist Emanuel Coccia. It discusses the uses of images by the natural sciences, as well as the ways in which the arts presented the images of a vegetal world. Different images of plants and landscapes were then analyzed, such as: the botanical illustrations from the 19th century, the Renaissance paintings by Leonardo Da Vinci and the Dutch ones by Johannes Vermeer. Finally, the central issue of plant images is discussed and analyzed in the work of two contemporary Brazilian artists, Walmor Corrêa and Adriana Varejão.
Downloads
References
ALPERS, Svetlana. A Arte de descrever. A arte holandesa do século XVII. São Paulo: Edusp, 1999.
ARASSE, Daniel. História de Pinturas. Lisboa: KKYM, 2015.
BECK, Ana Lúcia. Walmor Corrêa: Curupira e o olhar reconsiderado. In: CHEREM, Rosângela e MAKOWIECKY, Sandra (Org.). Passado-presente em quadros: uma antologia da história da arte em Santa Catarina. Florianópolis: AAESC, 2019.
BENJAMIN, Walter. Imagens de Pensamento – Sobre o haxixe e outras drogas. São Paulo: Editora Autêntica, 2013.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paula: Editora Brasiliense, 2010.
BELTING, Hans. Antropologia da Imagem. Lisboa: KKYM, 2014.
BREDEKAMP, Horst. Mãos pensantes – considerações sobre a arte da imagem nas ciências naturais. In: ALLOA, Emmanuele (org.). Pensar a Imagem. Belos Horizonte: Autêntica, 2015.
CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
CHEREM, Rosângela. Walmor Correa, Teleplastias. In: Catálogo da Exposição Teleplastias. Florianópolis: Centro Cultural BADESC, 2009,
COCCIA, Emanuele. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2018.
COSTA, Maria de Fátima. Viagem às verdades inventadas de Walmor Corrêa. In: RAMOS, Paula (Org.). Walmor Corrêa. O estranho assimilado. Porto Alegre: Dux Produções, 2015.
DÉBRAY, Régis. O nascimento pela morte. In:_ Vida e Morte da Imagem. Petrópolis: Editora Vozes, 1994.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. Questões colocadas aos fins de uma história da arte. São Paulo: Editora 34, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempos: História da Arte e anacronismo da imagem. Belo Horizonte: Humanitas, 2015.
GELL, Alfred. A rede de Vogel: armadilhas como obra de arte e obras de arte como armadilhas. In: Arte & Ensaio. Revista do Programa de Pósgraduação em Artes Visuais da UFRJ. Rio de Janeiro, número 8, 2001.
GOMBRICH, E. Norma e Forma. Estudos sobre a arte da Renascença. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
LAGO, Pedro Corrêa do e SILVA, Ruy Souza e. Brasiliana Itaú. Uma grande coleção dedicada ao Brasil. São Paulo: Capivara, 2009.
MENDES, Liliza. Uma leitura em percurso. A obra de Adriana Varejão em Inhotim. In: Revista-Valise, Porto Alegre, v.2, ano 2, dezembro de 2012.
MOURA, Rodrigo. O museu no sertão. In: PEDROSA, Adriano. MOURA, Rodrigo (org.). Através : Inhotim. Brumadinho, MG : Instituto Inhotim, 2015.
O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco. A a ideologia do espaço de arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 2011.
PEDROSA, Adriano. Adriana Varejão. In : PEDROSA, Adriano. MOURA, Rodrigo (org.). Através : Inhotim. Brumadinho, MG : Instituto Inhotim, 2015.
SARDENBERG, Ricardo. Arte contemporânea do século XXI: 10 brasileiros no circuito internacional. Rio de Janeiro: Capivara, 2011.
SCHWARCZ, Lilia. Pérolas Imperfeitas: A História e as histórias na obra de Adriana Varejão. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
VOLZ, Jochen. Desdobrando uma instituição : Descobrindo Inhotim. In : PEDROSA, Adriano. MOURA, Rodrigo (org.). Através : Inhotim. Brumadinho, MG : Instituto Inhotim, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniela Queiroz Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo