Of the plants and their images: of the shapes and colors of the world, of the shapes and colors of artists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0016

Keywords:

landscape paintings, plant images, Emanuel Coccia

Abstract

This article has as its motto the relationship between plants and images. To this end, it starts with the writings of the Italian philosopher and image theorist Emanuel Coccia. It discusses the uses of images by the natural sciences, as well as the ways in which the arts presented the images of a vegetal world. Different images of plants and landscapes were then analyzed, such as: the botanical illustrations from the 19th century, the Renaissance paintings by Leonardo Da Vinci and the Dutch ones by Johannes Vermeer. Finally, the central issue of plant images is discussed and analyzed in the work of two contemporary Brazilian artists, Walmor Corrêa and Adriana Varejão.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Queiroz Campos, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora de História da Arte da Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutora pela École des Hautes Études en Sciences Sociales (2017) de Paris sob a supervisão do Professor Georges Didi-Huberman, com bolsa concedida CNPq. Doutora em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014), tendo realizado estágio doutoral sanduíche na École des Hautes Études en Sciences Sociales de Paris. Mestre em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2010). Graduada em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2007). Tem experiência na área de História da arte, em especial sobre as perspectivas de Aby Warburg e Georges Didi-Huberman.

References

ALPERS, Svetlana. A Arte de descrever. A arte holandesa do século XVII. São Paulo: Edusp, 1999.

ARASSE, Daniel. História de Pinturas. Lisboa: KKYM, 2015.

BECK, Ana Lúcia. Walmor Corrêa: Curupira e o olhar reconsiderado. In: CHEREM, Rosângela e MAKOWIECKY, Sandra (Org.). Passado-presente em quadros: uma antologia da história da arte em Santa Catarina. Florianópolis: AAESC, 2019.

BENJAMIN, Walter. Imagens de Pensamento – Sobre o haxixe e outras drogas. São Paulo: Editora Autêntica, 2013.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paula: Editora Brasiliense, 2010.

BELTING, Hans. Antropologia da Imagem. Lisboa: KKYM, 2014.

BREDEKAMP, Horst. Mãos pensantes – considerações sobre a arte da imagem nas ciências naturais. In: ALLOA, Emmanuele (org.). Pensar a Imagem. Belos Horizonte: Autêntica, 2015.

CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

CHEREM, Rosângela. Walmor Correa, Teleplastias. In: Catálogo da Exposição Teleplastias. Florianópolis: Centro Cultural BADESC, 2009,

COCCIA, Emanuele. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2018.

COSTA, Maria de Fátima. Viagem às verdades inventadas de Walmor Corrêa. In: RAMOS, Paula (Org.). Walmor Corrêa. O estranho assimilado. Porto Alegre: Dux Produções, 2015.

DÉBRAY, Régis. O nascimento pela morte. In:_ Vida e Morte da Imagem. Petrópolis: Editora Vozes, 1994.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. Questões colocadas aos fins de uma história da arte. São Paulo: Editora 34, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempos: História da Arte e anacronismo da imagem. Belo Horizonte: Humanitas, 2015.

GELL, Alfred. A rede de Vogel: armadilhas como obra de arte e obras de arte como armadilhas. In: Arte & Ensaio. Revista do Programa de Pósgraduação em Artes Visuais da UFRJ. Rio de Janeiro, número 8, 2001.

GOMBRICH, E. Norma e Forma. Estudos sobre a arte da Renascença. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

LAGO, Pedro Corrêa do e SILVA, Ruy Souza e. Brasiliana Itaú. Uma grande coleção dedicada ao Brasil. São Paulo: Capivara, 2009.

MENDES, Liliza. Uma leitura em percurso. A obra de Adriana Varejão em Inhotim. In: Revista-Valise, Porto Alegre, v.2, ano 2, dezembro de 2012.

MOURA, Rodrigo. O museu no sertão. In: PEDROSA, Adriano. MOURA, Rodrigo (org.). Através : Inhotim. Brumadinho, MG : Instituto Inhotim, 2015.

O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco. A a ideologia do espaço de arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PEDROSA, Adriano. Adriana Varejão. In : PEDROSA, Adriano. MOURA, Rodrigo (org.). Através : Inhotim. Brumadinho, MG : Instituto Inhotim, 2015.

SARDENBERG, Ricardo. Arte contemporânea do século XXI: 10 brasileiros no circuito internacional. Rio de Janeiro: Capivara, 2011.

SCHWARCZ, Lilia. Pérolas Imperfeitas: A História e as histórias na obra de Adriana Varejão. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

VOLZ, Jochen. Desdobrando uma instituição : Descobrindo Inhotim. In : PEDROSA, Adriano. MOURA, Rodrigo (org.). Através : Inhotim. Brumadinho, MG : Instituto Inhotim, 2015.

Published

2024-05-30

How to Cite

QUEIROZ CAMPOS, Daniela. Of the plants and their images: of the shapes and colors of the world, of the shapes and colors of artists. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 38, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/2175234616382024e0016. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/25101. Acesso em: 22 nov. 2024.