I stroll through places like I traverse folds in books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0013

Keywords:

body of the book, expography, spatiality, illustrated book

Abstract

Is it possible to read an art exhibition like a publication? Can one walk through a book as through an exhibition space? Through the description and narration of a tour of an exhibition paralleled with the presentation of the spatiality of an illustrated book, we investigate the interrelation between the printed publication as an exhibition and the exhibition space as a publication. We also observe artworks produced in recent decades and the tension between the body of the book and the physical exhibition space, thus pointing towards the understanding that an art exhibition can traverse the reading experience, much like a publication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Pedroni, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

PhD student in Arts at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (IA-UNESP), master in Sciences from the Postgraduate Program in Social History at the University of São Paulo (FFLCH-USP), degree in Visual Arts from the Federal University of Espírito Santo (UFES). Writer, teacher, artist, periodical editor and podcaster. I research artist books, illustrated books, medieval images and concepts of memory in contemporary art.

Rodrigo Hipólito, Federal University of Espírito Santo

Master in History, Theory and Criticism of Art (PPGA-UFES), Capes scholarship. Writer, teacher, artist, periodical editor and porcaster. I research art historiography in Latin America and new media.

References

BARBOSA, A. M.. A imagem no ensino da arte. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

CADÔR, A. Ainda: o livro como performance. Belo Horizonte: Museu de Arte da Pampulha, 2014. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/sites/default/files/estrutura-de-governo/fundacao-municipal-de-cultura/2020/ainda-o-livro-como-performance.pdf. Acesso em: 19 out. 2023.

CADÔR, A.. Publicamos para encontrar camaradas. ARS (São Paulo), São Paulo, v. 18, n. 38, p. 297-313, abr. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ars/v18n38/2178-0447-ars-18-38-0297.pdf. Acesso em: 19 out. 2023.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano. 3ª edição. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

DONDIS, D. A Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GERHEIM, F.. Cruzamentos entre palavra e imagem em três momentos da arte brasileira. ARS (São Paulo), São Paulo, v. 18, n. 39, p. 105-128, ago. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ars/v18n39/2178-0447-ars-18-39-0105.pdf. Acesso em: 19 out. 2023.

HIPÓLITO, R. O Mal da Imagem (?) e as estratégias de apropriação em “Mouchette.org”. Orientação: Angela Maria Grando Bezerra. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Artes, 2015. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2131. Acesso em: 19 out. 2023.

HIPÓLITO, R.; PEDRONI, F. Subversão e Dependência das Tecnoimagens: Paisagem e Câmara Escura na Arte Atual. Palíndromo, v. 12, n. 28, p. 62-75, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.5965/2175234612282020062. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16454. Acesso em: 19 out. 2023.

JINÉNEZ, A. Ferreira Gullar conversa com Ariel Jiménez. Tradução: Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naif; Fundación Cisneros, Colección Patricia Phelps de Cisneros, 2013.

KELLNER, D. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, T. T. (org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995. p.104-31.

MANGUEL, A. Lendo imagens. São Paulo: Companhia da Letras, 2001.

MIRZOEFF, N. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003.

OLIVEIRA, Silfarlem Junior de. O mesmo: tautologia e política na arte conceitual. Orientação: Angela Maria Grando Bezerra. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Artes, 2014. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2115. Acesso em: 19 out. 2023.

PEDRONI, F.; HIPÓLITO, R.; MARQUES, M. A virtualidade nas proposições vivenciais. Revista Valise, v. 2, p. 87-100, 2012. Disponível em: https://notamanuscrita.files.wordpress.com/2012/07/26332-118484-1-pb.pdf. Acesso em: 19 out. 2023.

SILVEIRA, P. A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista. 2nd ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008.

SCHWARTZ, K. G. O lugar do design nas exposições de arte. Algumas contribuições para a definição de suas funções. Orientação: Alberto Cipiniuk. Dissertação (Mestrado em Artes) Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro: Departamento de Artes e Design, 2017. Disponível em: http://www2.dbd.puc-rio.br/pergamum/tesesabertas/1512212_2017_completo.pdf. Acesso em: 19 out. 2023.

TONINI, J. C. Publicações artísticas: uma reflexão sobre publicações como arte pública em Vitória. Orientação: Gisele Barbosa Ribeiro. . Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Artes, 2016. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2134. Acesso em: 19 out. 2023.

TUAN, Y. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.

Published

2024-04-26

How to Cite

PEDRONI, Fabiana; HIPÓLITO, Rodrigo. I stroll through places like I traverse folds in books. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 38, p. 1–22, 2024. DOI: 10.5965/2175234616382024e0013. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24563. Acesso em: 22 nov. 2024.