The artist publication as a decolonial strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615372023e0014

Keywords:

decoloniality, art spaces, artist publication

Abstract

Considering the possibilities of artistic production and circulation that artist publications offer, this article addresses the decolonial potential of these productions as an alternative to institutionalized art spaces. To do so, we formulate the following research problem: How can artist publications work as a decolonial practice for artistic circulation outside official art spaces? To answer this question, we conducted a bibliographic research aiming to discuss the art system as a colonial Heritage; conceptualize artist publications and their fruition process in unconventional spaces as a dissident practice; and present artistic propositions for circulation that go beyond institutionalized art spaces. The results of this research indicate that artist publications contribute to democratizing the access to the aesthetic experience by proposing alternative ways of circulation, consumption and production outside the institutionalized art system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva Alves Lacerda, Santa Catarina State University

Pesquisadora, artista visual e professora. Graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) - 2016, é mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da UEM (2018). Doutoranda em Processos Artísticos Contemporâneos pelo Programa de Pós Graduação em Artes Visuais da UDESC. É professora formadora em técnicas de desenho, pintura e gravura nos cursos de Design, Arquitetura e Urbanismo e Artes Visuais EAD da Unicesumar. Como artista desenvolve trabalhos que tensionam relações entre tempo, pintura e espaço. Desenvolve pesquisa sobre os seguintes temas: Poéticas Visuais, Pintura Contemporânea, Feminismo e Estudos Culturais.

Matheus Ezequiel de Oliveira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Artes Visuais na linha de Processos Artísticos Contemporâneos pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestre em Arte e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás. É artista visual colaborador do Planetário de Goiânia. Atua em projetos que convergem arte, astronomia e são voltados para a sociedade.

References

AFONSO, Manoela dos Anjos. Language and place in the life of Brazilian women in London: writing life narratives through art practice. Orientador: David Cross. 2016. Tese (Doutorado em Filosofia – PhD). University of the Arts London, Londres, Inglaterra. 250 p. 2016. Disponível em: https://ualresearchonline.arts.ac.uk/id/eprint/12058. Acesso em: 02 jun. 2023.

ARAÚJO, Diná Marques Pereira; SANTOS, Mágna Lúcia dos. Coleção Livro de Artista da Universidade Federal de Minas Gerais. In: Anais da Biblioteca Nacional – Vol. 137– Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional. 2020. p. 163-167. ISSN 0100-1922. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/50857. Acesso em: 03 jun. 2023.

BULHÕES, M. A. Considerações sobre o sistema das Artes Plásticas. PORTO ARTE: Revista de Artes Visuais, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 26-34. 1991. DOI: 10.22456/2179-8001.27406. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/PortoArte/article/view/27406. Acesso em: 30 mai. 2023.

CADÔR, Amir Brito. Coleção especial: livros de artista na biblioteca. Pós. Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 24-32, mai. 2012. ISSN: 1982-9507. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15427. Acesso em: 07 jun. 2023.

CADÔR, Amir Brito. O que é arte?: O sistema da arte e os livros de artista. Revista Estado da Arte, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 45–57, 2020. DOI: 10.14393/EdA-v1-n2-2020-57573. ISSN 2675-4576. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaestadodaarte/article/view/57573. Acesso em: 27 mai. 2023.

CRISPE, Juliana; GOUDEL, Francine. Projeto Armazém. Florianópolis: Editora Caseira, 2019.

FERRARI, Mélodi Dall'Agnese Perin Franquine. As feiras de arte impressa no Brasil. Orientadora: Lisbeth Ruth Rebollo Gonçalves. 2023. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. doi:10.11606/D.93.2023.tde-22052023- 105135. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-22052023-105135/pt-br.php. Acesso em: 07 mai. 2023.

GONZÁLEZ, Julieta. Memorias del subdesarrollo: arte y giro descolonial em América Latina, 1960-1985. In: Memorias del subdesarrollo. Museum of Contemporary Art: San Diego, 2018.

RAUSCHER, B.; FREITAS, R. Publicações de artistas: plataformas para abordagens contemporâneas da arte. Revista Estado da Arte, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 13–27, 2021. DOI: 10.14393/EdA-v1-n2-2020-58954. ISSN 2675-4576. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaestadodaarte/article/view/58954. Acesso em: 30 jun. 2023.

SILVIANO, Santiago. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. 2 ed. Rocco: Rio de Janeiro, 2000.

Published

2023-11-14

How to Cite

LACERDA, Eva Alves; OLIVEIRA, Matheus Ezequiel de. The artist publication as a decolonial strategy. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 37, p. 1–21, 2023. DOI: 10.5965/2175234615372023e0014. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24028. Acesso em: 21 nov. 2024.