Reflections on pictorial thought in the study of colors interaction based on Wassily Kandinsky

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615352023012

Keywords:

Teaching the Visual Arts, Pictorial thought, Color interaction, Atelier class

Abstract

This research investigates the teaching practices for the teaching of color interaction developed by the research project entitled The Painting Studio as a Teaching Laboratory at the State University of Santa Catarina – UDESC. To carry out this research, the general objective was to investigate how proposals for a workshop class on the interaction of colors based on Kandinsky can contribute to the development of pictorial thinking in painting, divided into three specific objectives: (1) analyze the theory of colors in Kandinsky, (2) Present the approach used in conducting taught in the Introduction to Pictorial Language course (3) analysis of data collected from conducting. As a methodology, the qualitative research approach was used, involving the analysis of primary documentary sources of a regency taught to undergraduate students in visual arts and a bibliographic review on the investigated topic. 3 different types of results were obtained considering the pictorial process of the students considering the execution of the exercise that occurred in the following ways: first painting the filter and then the shapes; or the shapes and then a layer of paint to represent the filter; or the interaction of colors in shapes without representing the filter, with this we identified how from the same challenge the students found different ways to solve it, some highlighting the shape, others the interaction of color.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisy Li Pires Fuhrmann, Santa Catarina State University

Graduanda em Artes Visuais - Licenciatura - pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Bolsista de Iniciação Científica no Estúdio de Pintura Apotheke do grupo de Pesquisa Entre Paisagens, cordenado pela Profa. Dra. Jociele Lampert. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1535764805065050 email: lisylipf@gmail.com

Raony Robson Ruiz, Santa Catarina State University

Graduado no curso de licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) 2016, mestrando na linha de Ensino das Artes Visuais na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) 2021. lattes: http://lattes.cnpq.br/0665626305542666 email: raony.ruiz@hotmail.com.

Jociele Lampert, Santa Catarina State University

Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2005). Possui Graduação em Desenho e Plástica Bacharelado em Pintura, pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e Licenciatura também pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). Professora Associada na Universidade do Estado de Santa Catarina. Site: www.jocielelampert.com.br e www.apothekeestudiodepintura.com

References

ALBERS, Josef. A interação da cor. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

ALBERS, Josef. UNTITLED. Manuscrito. Albers Foundation. Bethany, sem data, 8 f. Box 84, folder 28.

BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BARROS, Lilian Reid Miller. A cor no processo criativo: um estudo sobre a Bauhaus e a teoria de Goethe / Lilian Miller Barros. - São Paulo : Editora Senac São Paulo, 2006.

BOTELHO, Manuel. Ateliê e Tutorias: Reflexões sobre o ensino de arte. Lisboa editora Faculdade de Belas Artes Universidade de Lisboa (FBAUL), 2021.

DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

FRASER, Tom. O guia completo da cor. tradução de Renata Bottini. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007.

KANDINSY, Wassily. Curso da Bauhaus. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

KANDINSKY, Wassilly, 1866-1944. Do espiritual na arte e na pintura em particular. Tradução Álvaro Cabral. 2a ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

LAMPERT, Jociele. O ateliê de pintura como um laboratório de ensino e aprendizagem em Artes Visuais. Revista Porto Arte, v. 23, p. 143-149, 2018.

SILVA, T. G. ; LAMPERT, Jociele . Reflexões sobre a Abordagem Triangular no Ensino Básico de Artes Visuais no contexto brasileiro. Matéria-Prima, v. 5, p. 88-95, 2017.

Published

2023-02-01

How to Cite

FUHRMANN, Lisy Li Pires; RUIZ, Raony Robson; LAMPERT, Jociele. Reflections on pictorial thought in the study of colors interaction based on Wassily Kandinsky. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 35, p. 12–30, 2023. DOI: 10.5965/2175234615352023012. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22771. Acesso em: 17 jul. 2024.