Direction: Rome - details from a journey from Lisbon to Genoa at the end of the Settecento

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614332022190

Keywords:

Travel, 18th century, Spain, France, Italy

Abstract

During the late 18th century, Rome still dominates the dreams and objectives of European artists. They leave from Paris, London, as well as from cities less studied by canonical art history, such as Lisbon, Madrid, or even Marseille, Barcelona, and Zaragoza. Through the detailed enumeration of his stops from Lisbon to the « Eternal City », Portuguese priest Anastacio de Santa Clara’s terrestrial itinerary allows us to retrace one of these usual but lesser-known itineraries, starting from the Western confines of Europe. Published for the first time in 1791, based on his own personal experience, Santa Clara’s guide allows us to better understand these journeys, in geographic as well as temporal terms. We’ll travel with him to Genoa, where he strongly recommends the traveler to continue his journey to Rome by sea.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Delayti Telles, Universidade de Coimbra

Doutora em História da Arte (UE, 2015), pesquisadora de pós-doutorado no Centro de Estudos de Arqueologia, Arte e Ciências do Património (CEAACP) da Universidade de Coimbra e no Centro de História da Arte e Investigação Artística (CHAIA) da Universidade de Évora com bolsa da FCT. CV: https://www.cienciavitae.pt/portal/9718-AF22-EB36

References

AA.VV. Dictionnaire historique et géographique portatif de l'Italie, contenant la description des Royaumes, des Républiques…Paris : chez Lacombe libraire, 1775.

ALVAREZ, A.; PRADA, J. L., PITARCH, A.; GALINDO., J. «El puente romano (Pont Del Diable) de Martorell (Barcelona)” in VII Congreso Ibérico de Arqueometría – S5: Patrimiono Construido y Restauracion, Madrid, 8-10 outubro de 2007, pp. 618-624.

http://humanidades.cchs.csic.es/ih/congreso_iberico/53.PDF (vu a 23 de Março de 2022)

ARGAN, G. C. Arte Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1992

B. L. M. de V. E. Itinerario descritivo de España y de sus islas y posesiones em el Mediterráneo (...) traduccion libre del que publicó em francês Mr. Alexandro Laborde em 1809. Valencia: imprenta de Ildefonso Mompié, 1816.

BECKFORD, William. Italy; with sketches of Spain and Portugal. vol. 2. London: Richard Bentley,1834.

BLUTEAU, R. Vocabulário Portuguez e Latino, áulico, anatómico... Coimbra: Collégio das Artes da Companhia de Jesus [et autres], 1712-1728, (8 vols et 2 suppl.)

BOIME, Albert. Art in age of revolution, 1750-1800. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.

BOWRON, E. P.; KERBER, P. B. Pompeo Batoni, Prince of painters in eighteenth century Rome. New Haven: Yale University Press, 2007.

CASTELO BRANCO, Camilo. A viúva do enforcado [1877] https://biblotecasaeag2020.blogs.sapo.pt/a-viuva-do-enforcado-de-camilo-castelo-28892

CRASKE, M. Art in Europe (1700-1830)A History of the Visual Arts in an Era of Unprecedented Urban Economic Growth. [Oxford & New York]: Oxford University Press, 1997.

ESCOSURA, P. de. España artística y monumental: vistas y descripcion de los sítios y monumentos más notables de España / obra dirigida y ejecutada por Don Genaro Perez de Villa-Amil. Paris: Alberto Hauser, 1842-1850. https://bibliotecadigital.jcyl.es/i18n/consulta/registro.cmd?id=11442

FERREIRA, P. A.; CUESTA, A. M. Agustinos Descalzos de Portugal, 1564-1834. Recollectio, 29-30 p. 191-271, 2006-2007.

GALLO, D. La Florence de Stendhal, une ville d’art ? In : LEPOITTEVIN, Anne ; LURIN, Emmanuel ; MÉROT, Alain. Florence, ville d’art, et les Français. La création d’un mythe. Roma: Campisano Editore, 2021. p. 73-87.

GOMBRICH, E. H. A História da arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

LABORDE, A. de. Itinéraire descriptif de l'Espagne. 5 vols. et 1 atlas. Paris : chez H. Nicolle, 1809.

LABORDE, A. de. Voyage pittoresque et historique en Espagne. 4 vols. Paris : Pierre Didot l'Ainé, 1807-1818.

MADOZ, Pascual. Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, tomo II, Madrid: [s/ed.] 1845.

PÉREZ HERNANDEZ, M. I. El Ramal de El Capricho en la Alameda de Osuna. La presencia francesa en el jardín durante la Guerra de la Independencia. In: Anales del Instituto de Estudios Madrileños (Madrid), LIV, pp. 151-182, 2014.

SANTA CLARA, Fr. A. De. Guia de viajantes ou Roteiro de Lisboa para as Cortes, e Cidades principaes da Europa, Villas, e Lugares mais notáveis de Portugal, e Hespanha: com varias advertências uteis em a jornada de Roma, e necessárias aos Peregrinos: reducção das moedas estrangeiras , e os preços de algumas cousas para melhor commodo da viagem. Por Fr. A. de S. C. Lisboa: na Nova Offic. de João Rodrigues Neves, 1807 [1791].

SILVA, A. de M. Diccionario da Língua Portugueza composto pelo Padre D. Rafael Bluteau, Reformado, e Accrescentado por (...), Vol. 2, Lisboa: na Officina de Simão Thaddeo Ferreira, 1789.

STENDHAL, M. de. Rome, Naples, et Florence. 3e édition. Paris : Delaunay libraire, 1826.

Published

2022-05-01

How to Cite

TELLES, Patricia Delayti. Direction: Rome - details from a journey from Lisbon to Genoa at the end of the Settecento. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 190–223, 2022. DOI: 10.5965/2175234614332022190. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22012. Acesso em: 23 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)