Trans(embroidered) dreams: research, making and reverberations
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614342022293Keywords:
Creative process, Memory, DreamsAbstract
This article aims to reflect the creative process of the artwork “Trans(embroideries) dreams”, created during the COVID-19 pandemic between 2020 and 2021. Throught autobiographical narrative and a/r/tographic methodology, the author narrates and reflects on research, artistic creation and the educational reverberations of her artwork to foster the idea of preserving the memory of dreams in her community. Free embroidery was the technique chosen for this “spider work” of building networks and also for the challenge of imagery representations, tangling text, textile art, dreams and utopias.
Downloads
References
BORRE, Luciana. Bordando afetos na formação docente. Conceição da feira: Andarilha Edições, 2020.
BOSI, Ecléa. Memória: enraizar-se é um direito fundamental do ser humano. [Entrevista concedida a Mozahir Salomão Bruck]. Dispositiva - Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC Minas, Minas Gerais, v.1, n. 2, p. 196-199, nov., 2012.
CARROLL, Lewis. Aventuras de Alice no País das Maravilhas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1992.
FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. Organização Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2018.
GURSKI, Claudia. A oniropolítica e a “peste” freudiana. In: Dossiê Sonhos Aprisionados: com que sonharam os brasileiros em 2020. Cult – Revista Brasileira de Cultura, São Paulo, ano 24, edição 266, fevereiro de 2021.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2017.
HERNÁNDEZ, Fernando. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Artes: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 27-35.
IRWIN, Rita. A/r/tografia. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Artes: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 27-35.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Jan/Fev/Mar/Abr, n 19, p 20-28, 2002.
LUERSEN, Paula. A memória na arte contemporânea: em busca de passados presentes. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM ARTE E CULTURA VISUAL: ARQUIVOS, MEMÓRIAS, AFETOS, VIII., 2015, Goiânia. Anais... Goiânia, UFG/ Núcleo Editorial FAV, 2015. p.726-736
MARQUES, Valéria; SATRIANO, Cecilia. Narrativa autobiográfica do próprio pesquisador como fonte e ferramenta de pesquisa. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.23, n.51, p. 369-386, jun-set, 2017.
MENDONÇA, Ana Flávia. O livro dos sonhos bordados (livro eletrônico). Recife: Edição da Autora, 2021. Disponível em: https://www.anaflaviamendonca.com.br/o-livro-dos-sonhos-bordados/. Acesso em 30/06/2021.
RIBEIRO, Sidarta. O oráculo da noite: a história e a ciência do sonho. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SMITH, Patti. Só garotos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
SMITH, Patti. Linha M. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
SMITH, Patti. Devoção. São Paulo: Companhia das Letras, 2019a.
SMITH, Patti. O ano do macaco. São Paulo: Companhia das Letras, 2019b.
Decreto Nº 48.810 de 16/03/2020, do Governo de Pernambuco. Disponível em: < http://web.transparencia.pe.gov.br/ckan/dataset/legislacao-covid-19/resource/eb46cb7d-c36b-4a95-b8f4-abfdc91cc25f >. Acesso em 25/04/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Flavia da Fonte Netto de Mendonça, Maria Betânia e Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo