Training processes of the art teacher in the degree course in field education - languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022204

Keywords:

Art Teaching, Country Education, Languages, Polyvalence in Education, Praxis in Education

Abstract

The article presents an analysis of the formation of art teachers in the State of Espírito Santo. It starts from the question about the particularities that constitute the Licentiate Course in Rural Education - Languages, as a multidisciplinary proposal for teacher training. It aims to understand how the multidisciplinary training of the course offered by the Federal University of Espírito Santo is carried out. Data are produced from documentary research, interviews and observation. It bases the analysis on the Marxian-Lukacsian category of particularity. It investigates the changes in art teacher education practices mediated by emerging social demands and legal provisions governing teacher education in Brazil and the implications for the initial teacher education curriculum. Thus, the analysis was developed from the National Curriculum Guidelines for the Undergraduate Course in Visual Arts, and referring to Teacher Training for Basic Education and the legal guidelines for offering a multidisciplinary course for training teachers in the field. This study identifies important changes in the curricula and practices of art teacher education when focused on affirmative policies. The analysis allows us to see important advances in meeting the needs of peasant education, at the same time pointing to the limits of this proposal for initial training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Barreto Camargo, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) . Especialista em Gestão Escolar, Liderança do 3º Setor e Mediação em EaD pela UFES. Graduada em Educação Artística, Artes Plásticas (UFES), Teologia e Pedagogia. Professora do Departamento de Linguagens , Cultura e Educação - Centro de Educação (UFES) . Vice coordenadora o Grupo de Pesquisa Imagem , Tecnologia e Infâncias (GPITI) , pesquisadora do Observatório da Formação de professores de Artes na América Latina e membro do NUPEEES - UFSB . Desenvolve projetos nas áreas de Formação de Professores, Culturas e interdisciplinaridade.

Gerda Schutz-Foerste , Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Artística pela Federação dos Estabelecimentos de Ensino Superior Em Novo Hamburgo (1986), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2002). Realizou estágio pós-doutoral na Universidade de Siegen/ Alemanha (2011)..É professora aposentada da Universidade Federal do Espírito Santo, com atuação no Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado e doutorado).Tem experiência no Ensino das Artes. Pesquisa o campo da educação, formação de professores, arte-educação, leitura de imagens e culturas.

References

BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e mudanças no ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2001.

BARBOSA, Ana Mae. Redesenhando o desenho: educadores, política e história. São Paulo, Cortez, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Lei de Diretrizes e Bases. Brasília, 1996.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasília: MEC/SEF, 1997.

Brasília, 2006. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 01/Art.3/2002.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia dos Movimentos Sem-terra: escola é mais do que escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

DUSSEL, Enrique. Ética da libertação: na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes, 2002.

FICHTNER, Bernd; FOERSTE, Erineu; LIMA, Marcelo; SCHUTZ-FOERSTE, Gerda M. Cultura, dialética e hegemonia: pesquisas em educação. Vitória: EDUFES,2012.

FOERSTE, Erineu. Pedagogia da Terra: um estudo sobrea formação superior de professores do MST. ANPED, GT, Formação de professores 08, 2004. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt08/t084.pdf.

GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 7ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LOWENFELD, Victor. e BRITTAIN, Wallon. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Mestre Jou, 1977.

LUKÁCS, Georg. As Bases Ontológicas do Pensamento e da Atividade do Homem. In: Temas de Ciências Humanas. São Paulo, n. 4, p. 1-18, 1978b.

LUKÁCS, Georg. Introdução a uma Estética Marxista: sobre a categoria da particularidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978a.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. (org.) Som Gesto Forma e Cor: Dimensões da Arte e seu Ensino. Belo Horizonte: C/Arte, 1995.

SILVA, H.S.A.; ANJOS, M.P.; MOLINA, Mônica Castana; HAGE, S.A.M. Formação de professores do campo frente às “novas/velhas” políticas implementadas no Brasil: r-existência em debate. Dossiê: “Consequências do bolsonarismo sobre os direitos humanos, a educação superior e a produção científica no Brasil. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4562/1067. Acessado em 20 de setembro de 2021.

Published

2022-01-03

How to Cite

CAMARGO, Fernanda Barreto; SCHUTZ-FOERSTE , Gerda. Training processes of the art teacher in the degree course in field education - languages. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 204–219, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022204. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21098. Acesso em: 21 nov. 2024.