Trends in the training of university teachers who work in our visual arts courses (Brazil and Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614322022099Keywords:
Visual arts, College professor, Trainer training, Brazil and Argentina, OFPEA/BRARGAbstract
In this article, we present the trends in initial (Graduate) and continuing (Post-Graduation stricto sensu) training of university professors (trainers) who work in Undergraduate courses in Visual Arts in Brazil and Argentina. The research is the result of the author’s doctoral thesis, defended in 2020 at the PPGAV/ UDESC. The selected professors come from 23 public Higher Education Institutions (HEIs) that offer undergraduate courses in Visual Arts in the on-site modality (10 in Argentina and 13 in Brazil), making up a total of 604 professionals (324 in Argentina and 280 in Brazil). We found consonant and dissonant aspects regarding training trends and requirements for Higher Education in both countries. The similarities consist of the areas of initial and continuing education, as well as artistic production or not according to the three disciplinary axes (artistic/studio, theoretical/historical and pedagogical/teaching) of the teachers’ performance, and the maximum degree and the laws that regulate the teaching profession in higher education in both countries.
Downloads
References
ALVARENGA, V. M. A formação dos professores formadores nos cursos de graduação em Artes Visuais: estudos comparados entre Brasil e Argentina. 2020. Tese (Doutorado em Artes) – UDESC, Florianópolis, 2020.
ALVARENGA, V. M. A formação/atuação dos professores universitários no Brasil e na Argentina: titulações e condições de trabalho. In: SENHORAS, E. (org.). Políticas públicas na educação e a construção do pacto social e da sociabilidade humana.
Ponta Grossa: Atena, 2021.
ARGENTINA. Ley de Educacionais Superior nº 24.521, del 20 de julho de 1995. Buenos Aires, 1995. Disponível em: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm. Acesso em: 3 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [2009]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 12.863, de 24 de setembro de 2013. Altera a Lei nº 12.772, de 28 de dezembro de 2012, que dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal [...]. Brasília: Presidência da República, 2013.
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/Lei/L12863.htm#art1. Acesso em: 12 mar. 2021.
CENTENO, C. P. El estudio de la profesión académica universitaria en Argentina. Estado de situación y perspectivas. Integración y Conocimiento, Córdoba, n. 7, v. 2, p. 226-255, 2017.
FANELLI, A. G. Informe nacional: Argentina. Buenos Aires, mar. 2016. Disponível em: https://cinda.cl/wp-content/uploads/2019/01/educacion-superior-en-iberoamericainforme-2016-informe-nacional-argentina.pdf. Acesso em: 6 jan. 2020.
FONSECA DA SILVA, M. C. R. Formação de professores nas Licenciaturas em Artes Visuais: o processo de criação. In: ENCONTRO DA ANPAP, 23., 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
FONSECA DA SILVA, M. C. R.; BUJÁN, F. Políticas públicas de formação docente em artes: perspectivas em duas realidades, Brasil e Argentina. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 26-52, jan./abr. 2016.
GATTI, B. A. et al. (org.). Professores do Brasil: novo s cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
LAMARRA, N. F.; CENTENO, C. P. La profesión académica universitaria en América Latina, en perspectiva comparada. Educação, Santa Maria, v. 36, n. 3, p. 351-364, set./dez. 2011.
MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, [s/p], jul. 2006.
RIZZI, M. C. S. L. Observatório da formação de professores no âmbito do ensino de Arte. In: SEMINÁRIO CAPIXABA SOBRE ENSINO DE ARTE, 10.; ENCONTRO DAS LICENCIATURAS EM ARTES VISUAIS, 2., 2013, Vitória. Palestra. Vitória: UFES, 2013.
SOUZA, C. B.; PAIVA, L. R. B. Elementos comparativos entre o sindicalismo docente universitário da Argentina, Brasil, Colômbia e México, e a contrarreforma universitária neoliberal. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL GREVES E CONFLITOS
SOCIAIS, 4., 2018, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2018.
TEUBER, M. Relações entre ensino, práticas artísticas e pesquisa: princípios didáticos para a formação do professor de Artes Visuais. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – UFPR, Curitiba, 2016.
VAILLANT, D. Formação de formadores. In: ENCONTRO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA, 7., 2010, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Valéria Metroski de Alvarenga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo