Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614322022136Keywords:
Teaching work, Art education, Art, Aesthetics, Art marketAbstract
This article correlates art, aesthetics and market, investigating how the changes in this relationship affect art education and teaching work. The objective is to highlight the strategies of capitalism in the construction of consensus, one of these strategies being the erasure of the specificity of art, in order to promote its insepa-rability from human work. The research reiterates the essence of relations and the production of more-value from the principles of historical-dialectical materialism and marks the theoretical awareness as a prerequisite for aesthetic fruition, valuing artistic knowledge as fundamental to human achievements. The methodologi-cal approach is based on the analysis of bibliographic studies, showing how the unveiling of the correlation between the areas implies an interpretive gain in the reading of reality and its consequences.
Downloads
References
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1985.
BARBOSA, L. Igualdade e meritocracia: a política do desempenho nas sociedades modernas. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
DEBORD, G. A Sociedade do Espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
FEITOZA, L. A.; CORNELSEN, J. M.; VALENTE, S. M. P. (2007) – Representação do bom professor na perspectiva dos alunos de arquivologia. Perspectivas em Ciência da Informação. Vol. 12, nº 2, p. 158-167.
JAMESON, F. A cultura do dinheiro: ensaios sobre a globalização. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
JAMESON, F. A virada cultural: reflexões sobreo pós-moderno. Trad. Carolina Araújo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
KHEL, M. R. Fetichismo. In: BUCCI, Eugênio; KHEL, Maria Rita. Videologias. São Paulo: Boitempo, 2004.
KOSIK, K. A dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. O capitalismo estético na era da globalização, Lisboa: Edições 70, 2014.
MARX, K. Teorias da mais valia: história crítica do pensamento econômico (livro 4 de O capital). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.
QUEMIN, A. Les stars de l’art contemporain. Paris: CNRS Editions, 2013.
QUEMIN, A.; VILLAS BÔAS, G. Arte e vida social: pesquisas recentes no Brasil e na França. Marceille: Open Edition Press, 2016.
REIS, R. R. Entre a esperança e a realidade sobre a arte e o seu ensino. Sinais Sociais, v.2 nº5, p. 100-127. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: http://www.sesc.com.br/portal/publicacoes/sesc/revistas/sinaissociais/n5/n5. Acesso em 21 jan. 2020.
REIS, R. R.; REQUIÃO, L. Para uma crítica da educação estética no Brasil. 36ª Reunião Nacional da ANPEd, Goiânia, 2013. Disponível em: http://www.anped.org.br/biblioteca/item/para-uma-critica-da-educacao-estetica-no-brasil.
Acesso em 23 out. 2019.
SILVA, F. C. O Conceito de fetichismo da mercadoria cultural de T. W. Adorno e M. Horkheimer: uma aplicação ao fetichismo marxiano. Revista Kínesis Vol. II, n° 03, p. 375 – 384, Abril-2010.
SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. O fantasma ronda o professor: a mística da competência.In: MORAES, Maria Célia Marcondes de (Org.).Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro:
DP&A, 2003. p. 81-98.
STALLABRASS, J. Arte de elite em uma era de populismo. Trad. Daniela Kern. Revista-Valise, Porto Alegre, v. 4, n. 7, ano 4, julho de 2014.
VAN DEURSEN. Tudo gourmet. Disponível em: https://super.abril.com.br/ideias/tudo-gourmet/. Acesso em 13 set. 2018.
VÁZQUEZ, A. S. As ideias estéticas de Marx. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Priscila Anversa, Giovana Bianca Darolt Hillesheim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo