Frictions and approaches to art teaching in early childhood education: teacher formation and contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614322022238Keywords:
Teacher training, Child education, Art education, Contemporary artAbstract
The article analyzes, from a historical-cultural perspective, issues relevant to the initial training of teachers of the Licentiate Degree in Visual Arts – Integral (2006 version), at the Federal University of Espírito Santo – UFES, and how this training reverberates in the ways of teaching contemporary art in early childhood education, which, in times of significant technological advances, has redimensioned the way children produce and consume art. Therefore, it carries out a case study based on interviews and dialogues with teachers in this segment of basic education. It is based on Vigotski (2007) to address the cultural-historical perspective in the field of psychology, on Bakhtin (2010)), in the field of language, and on Benjamin (2007) to think about children. In the field of art education, it draws on Barbosa (2005) and Cocchiarale (2006) and, for teacher education, on Fonseca da Silva (2019), Foerste and Camargo (2019) and Nóvoa (2009). It ends by proposing an approximation between the training of teachers and contemporary art, presenting educational proposals based on a contemporary teaching of art for young children.
Downloads
References
BARBOSA, A. M. Uma introdução à Arte/Educação contemporânea. BARBOSA, A. M. In: Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação, 34. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2007.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2017). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em 24 de
julho de 2017, às 16h. p. 31-51.
BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2019. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020, Seção 1, pp. 46-49.
COCCHIARALE, F. Quem tem medo da arte contemporânea. Recife: Massangana, 2006.
COCCHIARALE, F. O espaço da arte contemporânea. 2009. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/13092951/O-espaco-da-arte-contemporanea-FernandoCocchiarale. Acesso em: 25 Agosto 2021.
FOERSTE, G. M. S.; CAMARGO, F. M. B. A formação de professores no estado do Espírito Santo: mediações na licenciatura em artes visuais. Revista Espaço do Currículo (online). João Pessoa, v.12, n.3, p. 304-321, set/dez. 2019.
FONSECA DA SILVA, M. C. Políticas e currículo na licenciatura em artes visuais: pesquisas do Observatório da Formação de Professores no âmbito do Ensino de Arte (OFPEA/BRARG). Revista Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.12, n.3,
p. 233-251, set/dez. 2019.
GÓES. M. S. Rupturas e resistências para um ensino contemporâneo da arte. Anais do VII Colóquio de arte e pesquisa dos alunos do Programa de Pós-graduação em artes da Universidade Federal do Espírito Santo - COLARTES: há um lugar
para a arte? Centro de Artes – UFES | Vitória/ES, 2019.
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
ROCHA, J. Ensino (contemporâneo) da arte contemporânea – Similitudes e enfrentamentos entre metodologia e conteúdo. In: Anais do 27º Encontro da Associação Nacional dos Pesquisadores em Artes plásticas. São Paulo, 2018. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2018/content/PDF/27encontroROCHA_Julia.pdf. Acesso em: 01 de abr. 2021.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Margarete Sacht Góes, Angélica Vago Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo