Bromeliads: Nature perception exercises based on Goethe and Holdrege studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612262020039

Keywords:

walk, nature, Goethe, observation, artistic proposition

Abstract

The article presents an artistic proposition that includes walking and drawing exercises, writing and body for the perception of a plant. The conception of nature is based on Goethe’s scientific studies and reflections on Craig Holdrege’s research. We seek to explore the possibilities of being open to the phenomena of nature, using the plant as a guide in the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Vicentini, Santa Catarina State University

Daniela Vicentini formou-se em bacharelado em Pintura pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (EMBAP, 1995); fez mestrado em História Social da Cultura, na PUC-Rio, em 2000. É doutoranda no programa de pós-graduação da UDESC (ingresso em 2019), na linha de pesquisa em Processos Artísticos Contemporâneos. Participa do Grupo de Pesquisa “Articulações Poéticas”. De 2001 a 2005, lecionou na Universidade Tuiuti do Paraná (UTP) e na UniBrasil, em Curitiba. Em 2006, foi uma das vencedoras do prêmio editorial Iberê Camargo, publicou “Tríptico à Iberê” (Cosac Naify, 2010) e, em parceria com Fernando Burjato, “Arte brasileira nos acervos de Curitiba” (Segesta, 2010). Em 2014, realizou a exposição individual, Ma r, no Centro Cultural Badesc, em Florianópolis; e, em 2015, Vai vem ver, no Museu da Gravura, em Curitiba. Em 2009 e 2010, realizou o Treinamento em Goetheanismo, em 2019, concluiu a formação em Terapia Artística Antroposófica, ambos na Associação Sagres, Florianópolis. www.danielavicentini.com.br

References

ALAIN OF LILLE [Alanus de lnsulis], d. 1202. The complaint of nature, Yale Studies in English, v. 36 (1908), Translation of De planctunatura. by Douglas M. Moffat. Pagination preserved in text form. Disponível em: <http://www.fordham.edu/halsall/basis/alain-deplanctu.asp>. Acesso em: 29/10/2019.

CLARK, Kenneth. Paisagem na arte. Lisboa: Ulisseia, 1949.

ERTHAL, Mateus Duque. Traduzindo Clássicos: Gefunden, de Goethe – o trabalho do Barão de Paranapiacaba. Revista Tradterm. São Paulo, USP, v. 18, p. 68-88, 2011.Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/tradterm/article/view/36755> . Acesso em: 26/10/2019.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Doutrina das cores. São Paulo: Nova Alexandria, 1993.

GOETHE, Johann Wolfgang von. A metamorfose das plantas.4. ed.São Paulo: Antroposófica, 2005.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Ensaios científicos. São Paulo: Barany/Ad Verbum, 2012.

HOLDREGE, Craig. Thinking like a plant. Tradução livre de Manika Bebhinn Ramsay. New York: Lindisfarne, 2013.

ROSENTHAL, Dália. Joseph Beuys: o elemento material como agente social. São Paulo: ARS, São Paulo, v.9, n.18, 2011. Disponível em 29/10/2019 <:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202011000200008>. Acesso em: 29/10/2019

SCHAMA, Simon. Paisagem e memória. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

Published

2020-01-01

How to Cite

VICENTINI, Daniela. Bromeliads: Nature perception exercises based on Goethe and Holdrege studies. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 26, p. 039–050, 2020. DOI: 10.5965/2175234612262020039. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16448. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática