Voz alta: polyphonies of saying

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612262020125

Keywords:

Rafael Lozano-Hemmer, polyphony, listening, participation

Abstract

Considering participation and social experience fundamental elements for the realization of many contemporary art works, this article brings out the voice, or the element of speech, discourse and story, as points of updating the artist-work-public tension, through the analysis of the work VOZ ALTA (2008) by the artist Rafael Lozano-Hemmer. It is the speech and listening, and their respective processes of language translation, that configure the polyphonies of this sonorous work in the face of the Latin American problematics of the limits - and also, of the powers - of saying today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Proto, Federal University of Rio Grande do Sul

Camila Proto é mestranda em Artes Visuais pelo PPGAV UFRGS, e trabalha com propostas instalativas sonoras, tendo como seu principal meio de trabalho o som, tanto em sua pesquisa acadê mica quanto em sua produção poetica. A artista flerta com questoes participativas, imersivas e interativas, criando um diá logo entre tecnologia e sociedade, proliferação e linguagem. Participou de algumas exposições coletivas, sendo a mais relevante o Circuito Universitá rio Internacional da Bienal de Curitiba de 2017, onde foi premiada com o segundo lugar pelas instalações "Signos" e "Lingua-mãe".

References

ÁNGEL, M. A. La región más transparente: Una ciudad hecha de voces en el tiempo. México: Revista Casa Del Tiempo, Universidad Autónoma Metropolitana, 2016, p. 25 – 33.

BACHELARD, G. A poética do espaço. Rio de Janeiro: Editora Eldorado, 1998.

BASSO, E. R; MERINO, A. X. Polifonía no romance La región más transparente (2008) de Carlos Fuentes. Rio Grande do Norte: Revista Colineares, 2015, p. 95 – 120.

CANCLINI, N. G. A Sociedade Sem Relato. Antropologia e Estética da Iminência. São Paulo: Editora EDUSP, 2012.

DELEUZE, G. GUATTARI, F. Mil Platôs. Vol 4. São Paulo: Editora 34, 2012.

FOSTER, H. O retorno do real. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

FUENTES, C. La región más transparente. México: Fondo de Cultura Económica, 2008.

GUATTARI, F. ROLNIK, S. Micropolítica. Cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Petrópolis, 1996.

LOZANO-HEMMER, Rafael. Voz Alta. Disponível em: <http://www.lozano-hemmer.com/voz_alta.php>

MARQUES, A. Política da imagem, subjetivação e cenas de dissenso. Londrina: Revista Discursos Fotográficos, 2014.

MERLEAU-PONTY, M. Signos. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

MCLUHAN, M. Visão, Som e Fúria. Teoria da Cultura de Massa. 7º Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

NEVES, P. Mixagem. O ouvido musical do Brasil. São Paulo: Max Limonad Ltda, 1985.

ORIGEM DA PALAVRA. Disponível em: < https://origemdapalavra.com.br/artigo/dizer/ >

PAZ, O; ADAME, A. G. Octavio Paz En 1968 El Año Axial. Cartas Y Escritos Sobre Los Movimientos Estudiantiles. Ciudad de México: Taurus, 2018.

PONIATOWSKA, E. La Noche de Tlatelolco. Ciudad de México: Ediciones Era, 1971.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Rio de Janeiro: Editora 34, 2005.

SCHAFER, R. M. A afinação do mundo. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

Published

2020-01-01

How to Cite

PROTO, Camila. Voz alta: polyphonies of saying. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 26, p. 125–137, 2020. DOI: 10.5965/2175234612262020125. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/15252. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta