What o say and to see in front of a shop window?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612272020233

Keywords:

shop window, language, image, fashion

Abstract

The text presents a visual analysis of a shop window of United Colors of Benetton store to investigate its communicational role in view of the aesthetic dimension of fashion. From the material constitution of the shop window, words and images are analyzed as elements that are related to the object of clothing and that allude to the metaphor of language. The text approach discusses the understanding of visual representations in the field of fashion and moves to the debate of ideology through semiotic studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Dalla Rosa Junior, National Service for Industrial Training

Doutor e mestre em Design pela PUC-Rio, é especialista em Design de Moda pela Faculdade SENAI CETIQT e em Cultura e Arte Barroca pela Universidade Federal de Ouro Preto. Possui graduação em Licenciatura em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005). Ingressou em 2011 no SENAI CETIQT atuando como docente nos cursos de graduação em Design de Moda e em Tecnologia em Produção de Vestuário e nos cursos de pós-graduação lato sensu em Design de Moda e em Design de Estampas. 

References

BARTHES, Roland. Inéditos, vol. 3: imagem e moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

______. Retórica da imagem. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Lisboa: EDIÇÕES 70, 2009.

______. Sistema da moda. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1979.

BAUDELAIRE, Charles. O Pintor da Vida moderna. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

BELTING, Hans. A janela e o muxarabi: uma história do olhar entre Oriente e Ocidente. In: ALLOA, Emmanuel. Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p.115-137.

______. Introduction and an Anthropology of Images: Picture, Medium, Body. In: An Anthropology of Images. New Jersey: Princeton University Press, 2011, p. 1-36.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DAVIS, Fred. Fashion, culture and identity. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Lisboa, Antígona Editores, 2012.

DEMETRESCO, Sylvia. Vitrina: construção de encenações. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, EDUC, 2001.

EAGLETON, Terry. A ideologia da estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.

ECO, Umberto; SIGURTA, Renato; LIVOLSI, Marino. Psicologia do vestir. 2. ed. Lisboa: Assirio e Alvim, 1982.

EVANS, Caroline. A shop of Images and Signs. In: BAKER, C. Fashion as photograph: viewing and reviewing images of fashion. Middletown: American Library Association CHOICE, 2009, p. 17-28.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MCCRACKEN, Grant. Cultura e consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: MAUAD, 2003.

MOTTA, Leda Tenório da. Roland Barthes: uma biografia intelectual. São Paulo: Iuminuras: FAPESP, 2011.

POE, Edgar Allan. O homem da multidão. In.: BAUDELAIRE, Charles. O Pintor da Vida moderna. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p 91-103.

ROCHA, Everardo P. Guimarães. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 1995.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. São Paulo, Cultrix, 2006.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

Published

2020-05-01

How to Cite

ROSA JUNIOR, João Dalla. What o say and to see in front of a shop window?. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 27, p. 233–247, 2020. DOI: 10.5965/2175234612272020233. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/15158. Acesso em: 17 jul. 2024.