PRODUCTIVE ACTIONS WITH THE DAILY LIFE AND CONTEMPORARY ART IN THE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611252019146

Keywords:

contemporary art, sight, everyday practices

Abstract

The text deals with contemporary art in the classroom, through proposals developed in two education networks, one at the state level and another at the federal level. The work exposes research elaborated by art teachers, who have in contemporary art their motto of research. The paper presents considerations about the context of the classroom in which contemporary art makes itself present in its availability to deal with daily life, as in Certeau (2009), contemplating a guidance for to the sight of the form treated by Didi-Huberman (1998).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Beatriz Campos Vaz, Escola Estadual de Ensino Médio Frei Plácido - RS

Mestra em Artes Visuais, na linha de Ensino da Arte e Educação Estética, pela Universidade Federal de Pelotas. Graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas e Especialização em Ensino de Artes Visuais pela URCAMP - Bagé - RS. Professora, no ensino fundamental e médio. Escola Estadual de Ensino Médio Frei Plácido em Bagé - RS.

Ana Lúcia Pereira Ferreira de Quadros, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Mestra em Memória Social e Patrimônio Cultural, pela Universidade Federal de Pelotas. Graduada em Educação Artística – Habilitação em Artes Plásticas e especialista em História e Cultura Brasileira Contemporânea pela URCAMP – Bagé – RS. Atua como professora, no ensino médio técnico, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – Câmpus Bagé – RS.

References

ALVES C. Seção Fogo Cruzado. O crítico de arte deve ou não ter contato pessoal com o artista? SELECT (ISSN 2236-3939), São Paulo, Edição 37, p.36-38, 2018.

ARCHER, M. Arte contemporânea: uma história concisa; tradução Alexandre Krug, Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (Coleção a)

BARTHES, Roland. O rumor da língua. tradução de Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2003. (Coleção Roland Barthes)

BLANCHOT, M. A conversa infinita. tradução Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Escuta, 2010. 152p.

BOURRIAUD. N. Estética Relacional. tradução Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009. (Coleção Todas as Artes)

CANTON, K. Do moderno ao contemporâneo. Coleção temas da arte contemporânea, são Paulo: Editora Martins Fontes, 2009.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: Artes do fazer; tradução Efraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1997.

DEMPSEY, A. Estilos, escolas e movimentos. tradução Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Cosac Naify, 2003. 304 p., 266 ilust.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. prefácio de Stéphane Huchet; tradução de Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1998. 264p. (Coleção TRANS)

HERNÁNDEZ, F. Cultura Visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

MALTA, M. A arte de expor cadeiras: modos de exibi-las, usá-las e olhar obras de arte. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 1, n.2, p.124-144, mai. 2017.Disponível em: http://www. publionline.iar.unicamp.br/index.php/mod/article/view/763 DOI: https://doi.org/10.24978/mod.v1i2.763. Acesso em: 29 mai. 2018.

MEDEIROS, M.B. Pesquisa em arte, linguagem da arte. Ou como escrever sobre o pensamento como corpo inteiro. In: ANAIS DO ENCONTRO REGIONAL DA ASSOCIAÇÃO DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS / Maria Luiza fragoso (organizadora). – Rio de Janeiro: anpap, 2014.

SANTAELLA, L. Leitura de Imagens. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2002.

Published

2019-09-01

How to Cite

VAZ, Ana Beatriz Campos; QUADROS, Ana Lúcia Pereira Ferreira de. PRODUCTIVE ACTIONS WITH THE DAILY LIFE AND CONTEMPORARY ART IN THE CLASSROOM. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 146–161, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019146. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13399. Acesso em: 11 may. 2024.