THE CURATOR-MUSEUM: APPEARANCE, CONSERVATION AND DISAPPEARANCE OF THE WORK OF ART
DOI:
https://doi.org/10.5965/21752346102202018167Keywords:
art museum, curatorship, immaterial art, collectionsAbstract
In the last four decades, a considerable amount of museal institutions with differing goals turned themselves to constituting narratives that aimed to propose a meaning to their collections and how they were displayed. The main hypothesis of this text is centered on the curator-museum as an institution capable of producing a particular Art History, not always articulating with this discipli-ne’s canon and more attentive to tactics and devices of a “curatorship culture”. To such an end, we seek to debate a set of actions-in-artwork that expressed by the curatorial culture, the existence of an artistic production deliberately created, transformed and extinguished for and within museological institutions.
Downloads
References
BELTING, Hans. Antropologia da Imagem. Para uma ciência da imagem. Lisboa: KKYM; Escola de Arquitetura da Universidade do Minho, 2014, p.92-93.
BRAZ, I. O que exatamente torna os museu de hoje tão diferentes, tão atraentes?, MIDAS. Museus e Estudos Interdisciplinares, nº 6, 2016.
BRITTO, R. “Museu da Universidade Federal do Pará. Atribuição de valores ao patrimônio histórico musealizado”. 1º Simpósio Cientifico ICOMOS Brasil. Belo Horizonte: ICOMOS, 2017. Disponível em: <https://even3storage.blob.core.windows.net/anais/60336.pdf>. Acesso: dezembro de 2017.
BRITTO, R. “Museu da Universidade Federal do Pará: a paisagem museológica da “esquina” e a historicidade do lugar, de residência a museu universitário (1903-2015)”. Anais do 15º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Florianópolis: Sociedade Brasileira de História da Ciência, 2016, p.1-17.
BUSKIRK, Martha. The contingent object of contemporary art. Cambridge, MA: MIT Press, 2003.
CARRIER, D.; JONES, D. The Contemporaty Art Gallery: Display, Power and Privilege. Cambridge, MA: CSP, 2016.
CASTRO, D.; LAGNADO, L (org)s. Laura Lima on_off. Rio de Janeiro: Cobogó, 2014.
CAUQUELIN, Anne. Frequentar os incorporais: contribuição a uma teoria da arte contemporânea. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
CERTEAU, Michael. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1994.
DANTO, A. “Introdução: moderno, pós-moderno e contemporâneo” In:___________. Após o fim da arte. A arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.
ESPERANDIO, Mary Rute Gomes. Narcisismo reativo e experiência religiosa contemporânea: culpa substituída pela vergonha?, Psicologia e Sociedade, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 89-94, ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?scrip-t=sci_arttext&pid=S0102-71822007000200012&lng=pt&nrm=iso; Acesso em 03 de outubro de 2017.
GROYS, Boris. “Multiple Authorship”, in GROYS, Art Power. Cambridge, MA; MIT Press, 2008, p.93-100.GROYS, B. Arte, Poder. Introdução. Trad. Virgínia Starling. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
NORONHA, Elisa. A musealização da arte contemporânea como um processo discur-sivo e reflexivo de reinvenção do museu, MIDAS, nº3, 2014. Disponível em: http://midas.revues.org/563; Acesso em 26 de setembro de 2017.
OLIVEIRA, E.D. “Regimes de exibição da arte contemporânea: instalação, reapresentação e registro” In: KNAUSS, P.; MALTA, M. Objetos do olhar: história e arte. São Paulo, Rafael Copetti Editor, 2015.
POINSOT, J. M. “A arte exposta: o advento da obra”. In: HUCHET, S. (Org.). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: Edusp, 2012.
QUEIROZ, A.; MAIORANA, R.; SIQUEIRA, D.; et all (orgs.). Arte Pará. 29ª edição: Armando Queiroz. Fundação Romulo Maiorana: Belém, 2010.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução Alain François [et al.]. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
RODRIGUEZ, V. L’atelier et l’exposition, deux espaces em tension entre l’origine et la diffusion de l’oeuvre, Sociologie et Sociétés, nº 342, 2002, p.121-138.
RUAS, A. Ana Ruas. Capa. Entrevista com Emerson Dionisio G. Oliveira, Revista Museologia e Interdisciplinaridade, vol. 4, nº7, mar-abr 2014, p.316-319.
SCHNEEMANN, P. Remembering the presence. Possible roles of the Museum of Contemporary art today. In: Museologia e Interdisciplinaridade, vol.6, nº12, jul-dez 2017. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/26815>. Acesso em 03 de outubro de 2017.
SIQUEIRA, V. B. C. “Curadoria como tarefa crítica”. Anais do 24º Encontro da Anpap. Santa Maria, RS: Anpap, 2015, p.3896-3902.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo