EMBROIDERY AND SUBJECTIVITY: EMBROIDERY AS A CARTOGRAPHIC GESTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611232019050

Keywords:

embroidery, subjectivity, cartography, body, becoming

Abstract

This article intends to argue about the relations between the poetic and processual manufacture of embroidery and the problem of the subjectivity, perceiving embroidery as a cartographic gesture, as suggested by poststructuralist authors such as Deleuze and Guattari, and also Rolnik. For such purpose, the poetic processes experienced in the making of a work of a final term paper named Os avessos de nós: bordado na representação do corpo feminino (The reverse of us: embroidery in the representation of the female body), are reviewed and analyzed. This work relates the concepts around subjectivity, in specific the female subjectivity, with the processes of manufacturing embroidery, focusing in what are the contaminations between the manual work and the representation of the body as a sensitive territory. Thus, it is intended to comprehend in what ways does the practice relates with the body, the represented one and also the body of the agent, and how does it function as a way of materializing developments, and also, the importance of the use of the called crafts in the maintenance of subjectivity.

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Author Biography

Marina de Aguiar Casali Dias, Santa Catarina State University

Graduada em Bacharelado em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Produziu seu trabalho de conclusão de curso a partir de reflexões sobre a representação do corpo feminino da história da arte e suas relações com o bordado. Tem interesse nos estudos de gênero e suas relações políticas com a história da arte, já tendo apresentado trabalhos em congressos e eventos sobre o assunto. Tem experiência na área de Artes Têxteis, dedicando-se atualmente ao estudo das técnicas de bordado, trabalhando a partir da interlocução dos temas: corpo, feminismo e artes têxteis, e explorando as possibilidade de diálogo entre meios artísticos como a gravura, bordado, performance e o vídeo. Teve sua primeira exposição individual, denominada "Avessos de Nós" no ano de 2018, na Fundação BADESC, tendo sido contemplada pelo edital de Primeira Individual da instituição. Trabalhou como curadora e produtora de eventos artísticos e culturais na cidade de Florianópolis, participando da idealização e organização do evento Semana Feminista das Artes Visuais, ocorrido na UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, e sendo curadora da mostra CORPO-TEXTO.

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Published

2019-01-11

How to Cite

DIAS, Marina de Aguiar Casali. EMBROIDERY AND SUBJECTIVITY: EMBROIDERY AS A CARTOGRAPHIC GESTURE. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 23, p. 50–61, 2019. DOI: 10.5965/2175234611232019050. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13278. Acesso em: 22 nov. 2024.

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