Cutural mediation in between controversies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611252019099

Keywords:

cutural mediation, culture wars, Queermuseum case

Abstract

Since the Queermuseum case, the expectation that the task of educational programs is to correct the ‘audiences’ misunderstandings’ with respect to modern or contemporary art has been significantly questioned. The point is that different audiences, based on values almost always unrelated to the presuppositions and debates of the art world, have been contrary to the realization of certain exhibitions and works of art, with an unprecedented vehemence and repercussion. What, then, is the role of mediation in the face of such rejections? In this article, we use the methodology proposed by Nathalie Heinich (2010) for a sociology of values, that is, “a good use of neutrality”, to propose a reformulation of the attributions and ways of doing cultural mediation in the context of education in art exhibitions and museum spaces; one that takes into account its investigative, documentary, post-critical and properly political aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cayo Honorato, University of Brasília

Professor adjunto no Departamento de Artes Visuais (VIS) da Universidade de Brasília (UnB), na área de História e Teoria da Educação em Artes Visuais. Doutor em Educação pela FE/USP; mestre em Educação pela FE/UFG; especialista em Arte Contemporânea e bacharel em Artes Visuais pela FAV/UFG. Integra a rede Another Roadmap for Arts Education desde 2015. É pesquisador associado do Centre for the Study of the Networked Image (CSNI) da London South Bank University (LSBU), desde 2018, onde atualmente desenvolve pesquisa de pós-doutorado.

References

AGAMBEN, Giorgio. O amigo. In: ___. O que é o contemporâneo? e outros ensaios; tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009, p. 77-92.

ALZUGARAY, Paula. Onde o debate acontece.Revista Select. São Paulo, 23 set. 2017. Disponível em <http://bit.ly/2AyCSzm>. Acesso em 22 jun. 2018.

ANJOS, Moacir dos. Por uma pedagogia do olhar.Revista Zum. São Paulo, 30 out. 2017. Disponível em <https://bit.ly/2Fpbx4s>. Acesso em 22 jun. 2018.

BALLOUSSIER, Anna Virginia. Moral e costume entram em foco em congresso do MBL. Jornal Folha de São Paulo. São Paulo, 11 nov. 2017. Disponível em <http://bit.ly/2hmRD0I>. Acesso em 21 jun. 2018.

BRANDALISE, Camila. Arte é arte. Revista Isto É, n. 2492. São Paulo, 15 set. 2017. Dis-ponível em <http://bit.ly/2i2mRuu>. Acesso em 22 jun. 2018.

BRUM, Eliane. Gays e crianças como moeda eleitoral. Jornal El País. São Paulo, 18 set. 2017. Disponível em <http://bit.ly/2xTglPG>. Acesso em 21 jun. 2018.

CURADOR DA QUEERMUSEU E MBL DISCUTEM EXPOSIÇÃO. Programa Esfera Pú-blica. Porto Alegre: Rádio Guaíba, 12 set. 2017 [2017a]. Programa de rádio (1h29m). Disponível em <http://bit.ly/2jdkbxS>. Acesso em 22 jun. 2018.

CURADOR E YOUTUBER DEBATEM SOBRE EXPOSIÇÃO QUEERMUSEU. Programa Café com Jornal. São Paulo: TV Band, 15 set. 2017 [2017b]. Programa de TV (19m11s). Disponível em <http://bit.ly/2AuYYUa>. Acesso em 22 jun. 2018.

D’ANGELO, Helô. Casos como o ‘Queermuseu’ devem ser tratados como desafios educacionais, diz crítico de arte.Revista Cult. São Paulo, 11 set. 2017. Disponível em <http://bit.ly/2ywOvGt>. Acesso em 22 jun. 2018.

GOBBI, Nelson. Artistas vão processar políticos por difamação. Jornal O Globo. Rio de Janeiro, 06 out. 2017. Disponível em <https://glo.bo/2fQurqH>. Acesso em 22 jun. 2018.

HEINICH, Nathalie. L’art contemporain exposés aux rejets. Paris: Fayard; Pluriel, 2010.

JAPIASSU, Hilton. O mito da neutralidade científica. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

MENDONÇA, Heloísa. Caso Queermuseu mostra que são tempos de intolerância. Da direita, mas também da esquerda. Jornal El País. São Paulo, 14 set. 2017. Disponível em <http://bit.ly/2zQ6AUi>. Acesso em 22 jun. 2018.

MOUFFE, Chantal. Por um modelo agonístico de democracia. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, nº 25, p. 11-23, nov. 2005. Disponível em <http://bit.ly/2JZ8yTz>. Acesso em 19 jun. 2018.

POROGER, Felipe. Da selfie à intolerância:o brasileiro agora se preocupa com a arte? Revista Carta Capital. São Paulo, 04 out. 2017. Disponível em <https://bit.ly/2JB3DaZ>. Acesso em 22 jun. 2018.

SUNSTEIN, Cass. The Law of Group Polarization. John M. Olin Program in Law and Economics Working Paper nº 91, 1999. Disponível em: <http://bit.ly/2K4XHuB>. Aces-so em 19 jun. 2018.

TAVARES, Flavia & AMORIM, Daniele. Como movimentos conservadores consegui-ram encerrar a exposição Queermuseu. Revista Época. São Paulo, 15 set. 2017. Dis-ponível em <https://glo.bo/2ABhxX0>. Acesso em 22 jun. 2018.

VENTURI, Eliseu. Em uma democracia, a arte possui plena liberdade e apoio de pro-vocar. Revista Carta Capital, Blog Justificando. São Paulo, 02 out. 2017. Disponível em <https://bit.ly/2kieG0G>. Acesso em 22 jun. 2018.

WARNER, Michael. Publics and counterpublics. 3ª reimp. New York: Zone Books, 2002.

Published

2019-09-01

How to Cite

HONORATO, Cayo. Cutural mediation in between controversies. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 99–113, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019099. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13173. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática