THE VIDEO-BODY AND NARRATIVES OF THE SAME AND THE OTHER: VIDEOBODY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234610212018101

Keywords:

body, videoperformance, videographic device, Nina Galanternick

Abstract

We present this article on the narratives of oneself and the other through the study of the video Entre de Nina Galanternick. Starting from the argument that the body that performs for the camera acts as a sense operator of the videographic device and that syncretism body-machine acts as the protagonist of the construction of identity between the subjects, we seek to bring the video of the ideas of programming and device, to defend it as a performance element, as well as a means of registration or documentation. For theoretical reasons we chose the authors Gilles Deleuze, Giorgio Agamben and Vilém Flusser and their studies on devices and techno-images, Hans Belting and the relationship between body and image and Arlindo Machado and the art of Brazilian video. Knowing the relationships between visibility and interaction, body and video, performance art and videographic language allowed us to understand how to construct the meaning of life, relationships between bodies and the narratives of oneself and the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regilene Aparecida Sarzi-Ribeiro, São Paulo State University

Pós-Doutora em Artes, pelo Instituto de Artes da UNESP/SP. Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP. Professora Assistente Doutora do Departamento de Artes e Representação Gráfica da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da UNESP/Bauru/SP. Docente permanente do Programa PPGMiT: Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia da FAAC (UNESP/Bauru) na Linha de Pesquisa: Tecnologias Midiáticas. Docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Artes do Instituto de Artes da UNESP/SP, na Linha de Pesquisa: Abordagens Teóricas, Históricas e Culturais da Arte. Líder do Grupo de Pesquisa labIMAGEM: Laboratório de Estudos da Imagem, credenciado no CNPq e certificado pela UNESP. Colíder do grAVA: Grupo de Pesquisa em Artes Visuais e Audiovisual (UNESP/FAAC/Bauru). Pesquisador dos Grupos de Pesquisa: Arte e Tecnologia (UFSM/RS) e GEA: Grupo de Estudos Audiovisuais (UNESP/FAAC/Bauru.). Membro da Diretoria, Biênio 2017-2108, da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas: ANPAP, onde compõe o Comitê História, Teoria e Crítica de Arte. Membro do Comitê Científico da Revista Educação Gráfica (UNESP/FAAC/Bauru). Consultora do Conselho Estadual de Educação de São Paulo (CEE-GP) para avaliação de Cursos de Graduação/Ensino Superior. Atua na área de Artes Visuais com ênfase para História da Arte; Arte Contemporânea e Audiovisual, Teoria e Crítica das Artes do Vídeo e do Audiovisual, Corpo, Arte Eletrônica e Tecno-Imagens. Como Artista Visual desenvolve trabalhos articulando o corpo às linguagens da fotografia e do vídeo, vídeo-pintura e videoarte.

References

AGAMBEN, G. O que é um dispositivo?. In: outratravessia. Florianópolis, n. 5, jan. 2005. p.9-16, Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/12576>. Acesso em: 14 jul. 2016.

BELTING, H. Imagem, Mídia e Corpo: Uma nova abordagem à Iconologia.In: Revista Ghrebh-, Imagens e Mediações, vol. 1, no. 08, 2006. p.32-60. Disponível em: <http://www.revista.cisc.org.br/ghrebh/index.php?journal=ghrebh&page=article&op=view&path%5B%5D=178&path%5B%5D=189>. Acesso em: 14 jul. 2016.

CAPRA, F. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. 7ª. ed. São Paulo: Cultrix, 2011. 296p.

DELEUZE, G. “O que é um dispositivo”. In: O mistério de Ariana. Lisboa: Vega, 1996, s/p.

ENTRE. Nina Galanternick, edt. Videoarte. 1999. Disponível em: < http://ninagalanternick.com/Entre-1> Acesso em: 21 de abr. 2018.

FLUSSER, V. Filosofia da Caixa Preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.108p.

FLUSSER, V. O Universo das Imagens Técnicas. Elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008. 150p.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. São Paulo: Edições Graal, 2003. 430p.

MACHADO, A. Made in Brasil. Três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo: Iluminuras, 2007. 443p.

SARZI-RIBEIRO, R. A. Regimes de visibilidade do corpo fragmentado e construção de sentido e interação na videoarte brasileira. São Paulo. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica – PUC, São Paulo – SP. 2012, 384p.

Published

2018-07-31

How to Cite

SARZI-RIBEIRO, Regilene Aparecida. THE VIDEO-BODY AND NARRATIVES OF THE SAME AND THE OTHER: VIDEOBODY. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 21, p. 101–115, 2018. DOI: 10.5965/2175234610212018101. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12632. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática