WEAVING MEMORIES AND ABSENCES: SELF-BIOGRAPHY AS ART’S MATERIAL
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234610212018010Keywords:
memories, absences, self-biography, artAbstract
This article searched for the com-prehension of self-biography as art’s material. The reference artists were Louise Bourgeois, Frida Kahlo and José Leonilson. Bourgeois transforms her memories, loses and traumas in art. Kahlo mislead the pain, expresses her passion for life. Leonilson faces the proximity of death. I’ve found connections with those artists whose lives and works gets mixed. The methodological procedure comes from theoretical investigation and from practical work in relation with the dialectic during the whole process. From Gaston Bachelard, concern the concept of house/body, as place of the dreamlike dimension of memory. Philippe Lejeune discusses self-biography and the writing diary with the function of preser-ving memory. Georges Didi-Huberman talks about the absence as presence, trace, and the skin as place of signs of both aging/memory and of desire/touch. The result of this process were three works that connect with the artists listed and with the concepts brought by the theorists, and show the use of memory, self-biography and the absen-ces as singular expressions.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. O novo espírito científico: A poética do espaço (Os pensadores). São Paulo. Nova Cultural, 1988.
BOURGEOIS, Louise; BERNADAC, Marie-Laure; OBRIST, Hans-Ulrich. Louise Bourgeois, Destruição do pai, Reconstrução do pai. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2000.
BOURGEOIS, Louise. Maman. 1999, Steel, 35 ft in height, Tate Modern. Dispo-nível em: http://louisebourgeois.yolasite.com/gallery.php>. Acesso em: 27 abril 2018.
BOURGEOIS, Louise. Ode à l’oubli. 2002. Fabric illustrated book with 35 compositions: 32 fabric collages, 2 with ink additions, and 3 lithographs (including cover), page (each approx.): 11 3/4 x 13” (29.8 x 33 cm); overall: 11 x 12 3/16 x 1 ¾” (28 x 31 x 4.5cm). Disponível em: <https://www.moma.org/explore/collection/lb/index>. Acesso em: 27 abril 2018.
BOURGEOIS, Louise. The Destruction of the Father. 1974, Plaster, latex, wood, fabric and red light. Disponível em: <http://louisebourgeois.yolasite.com/gallery.php>. Acesso em: 27 abril 2018.
BRANDÃO, Juanito de Souza. Mitologia Grega. Vol. II, Petrópolis, Vozes, 1987.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras,cores, números). Rio de Janeiro. José Olympio Editora. 11ª Edição. 1997.
DIDI-HUBERMAN, Georges. L’Empreinte. Catálogo de Exposição, 19 de fev.-19 mai. 1997, Paris, Centre Georges Pompidou. 1997 (Livre adaptação e tradução para o Mestrado de Artes Visuais da EBA-UFMG por Patrícia Franca-Huchet), 2000.
ESTÉS, Clarissa Pinkola. Mulheres que Correm com os Lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Rio de Janeiro. Rocco, 1994.
FRANCA, Patrícia (Adapt. Trad.). L’Empreinte - Parte I e II. [s/l.: s.n., 2000] Inédito. Adaptação em português do original francês: DIDI-HUBERMAN, Georges (Org.). L’Empreinte. Paris: [s.n.], 1997. Catálogo de exposição, 19 fev. - 19 mai. 1997, Centre G. Pompidou.
FONTELA, Orides. Teia: poemas. São Paulo. Geração Editorial, 1996.
FREUD, Sigmund. Obras Completas. Tomo II. Madrid. Editorial Biblioteca Nueva, 1973.
GALEANO, Eduardo. Livro dos Abraços. Porto Alegre, L&PM, 1991.
GALEANO, Eduardo. O caçador de histórias. Porto Alegre, L&PM, 2016.
HERRERA, Hayden. Frida: uma biografia. São Paulo. Globo, 2011.
HOLLANDA, Chico Buarque. Album Paratodos, Nova York, RCA Records. 1993, música Futuros Amantes.
KAHLO, Frida. O diário de Frida Kahlo: um autorretrato íntimo. Rio de Janeiro. José Olympio, 1996.
KAHLO, Frida. El Abrazo de Amor del Universo, la Tierra (México), Diego,Yo y el Sr. Xolotl, 1949, Oleo sobre masonite / 70 x 60,5 cm / Colección J. y N. Gelman. Disponível em: <http://www.proa.org/exhibiciones/pasadas/mexico/salas/kahlo-04.html>. Acesso em: 27 abril 2018.
KAHLO, Frida. La mesa herida, 1940. Óleo sobre lienzo, 122 x 244 cm. Disponível em: <https://i1.wp.com/www.revistazena.com.br/wp-content/uploads/2010/09/1940-la-mesa-herida.jpg>. Acesso em: 27 abril 2018.
KAHLO, Frida. Las dos Fridas, 1939, óleo sobre lienzo, 173 x 173 cm, Museo de Arte Moderno, Ciudad de México. Disponível em: . Acesso em: 27 abril 2018.
KAHLO, Frida. Mis abuelos, mis padres y yo. (Árbol genealógico), 1936. Oleo y tempera sobre metal. 30.7x 34.5cm. Museo de Arte Moderno, Nueva York. Disponível em: <http://lacasadefriducha.blogspot.com.br/2007/08/mis-abuelos-mis-padres-y--yo.html>. Acesso em: 27 abril 2018.
LAGNADO, Lisette. Leonilson: são tantas verdades = so many are the truths. São Paulo, Projeto Leonilson e Sesi, 1995.
LARRAT-SMITH, Philip. Louise Bourgeois: o retorno do desejo proibido. São Paulo. Instituto Tomie Ohtake, 2011.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: De Rousseau à Internet. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2014.
LEONILSON, José. Águas divididas, 1992. Bordado e costura, linha sobre seda estampada e tecido de algodão listrado 42 x 38 x 0 cm. Disponível em: <http://www.projetoleonilson.com.br/obras.aspx>. Acesso em: 27 abril 2018.
LEONILSON, José. Leonilson. Empty Man, de 1991. Bordado sobre tecido. 53 x 37 cm. Coleção Particular. Disponível em: <http://hardecor.com.br/leonilson-na-pinacoteca-em-sp>. Acesso em: 27 abril 2018.
LEONILSON, José. Ninguém, 1992. Bordado sobre algodão (fronha), Embroidery on cotton (pillowcase) 22x43 cm. Disponível em: <http://www.iberecamargo.org.br/site/uploads/multimediaExposicao/260420124611_FIC_Leonilson_CATALOGO.pdf>. Acesso em: 27 abril 2018.
MACHADO, Ana Maria. De Olho nas Penas. Rio de Janeiro. Salamandra. 1985.
MIYADA, Paulo. In: Frida Kahlo: conexão entre mulheres surrealistas no México. Curador Paulo Miyada, Agnaldo Farias. São Paulo. Instituto Tomie Ohtake, 2015.
PEDROSA, Adriano, in LAGNADO, Lisette. Leonilson: são tantas verdades = so many are the truths. São Paulo, Projeto Leonilson e Sesi, 1995.
PEDROSA, Adriano (edição e textos). Leonilson - Truth, Fiction. Catálogo. São Paulo: Pinacoteca do Estado/Cobogo Editora, 2014.
PESSOA, Fernando. Poesias Inéditas 1930-1931. Lisboa: Ática, 1990.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos. Por parte de pai. Belo Horizonte. RHJ, 1995.
REIS, Paulo. Uma História da Pele. in HERKENHOFF, Paulo; PEDROSA, Adriano (orgs). Marcas do corpo, dobras da alma. Curitiba. 2000.
REIS, Paulo Roberto de Oliveira. A construção do desenho: sujeito, temporalidade e cartografias em Leonilson. 1998. 88f. Dissertação (mestrado) - Pontificia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de História.
REY, Sandra. in BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (orgs). O meio como onto zero:metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre. Ed. Universidade/UFRGS, 2002.
SANT’ANNA, Affonso Romano de, O lado esquerdo do meu peito: (livro de aprendizagens). Rio de Janeiro, Rocco, 1992.
WHITMAN, Walt. Folhas de Relva, Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1964.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo