WEAVING MEMORIES AND ABSENCES: SELF-BIOGRAPHY AS ART’S MATERIAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234610212018010

Keywords:

memories, absences, self-biography, art

Abstract

This article searched for the com-prehension of self-biography as art’s material. The reference artists were Louise Bourgeois, Frida Kahlo and José Leonilson. Bourgeois transforms her memories, loses and traumas in art. Kahlo mislead the pain, expresses her passion for life. Leonilson faces the proximity of death. I’ve found connections with those artists whose lives and works gets mixed. The methodological procedure comes from theoretical investigation and from practical work in relation with the dialectic during the whole process. From Gaston Bachelard, concern the concept of house/body, as place of the dreamlike dimension of memory. Philippe Lejeune discusses self-biography and the writing diary with the function of preser-ving memory. Georges Didi-Huberman talks about the absence as presence, trace, and the skin as place of signs of both aging/memory and of desire/touch. The result of this process were three works that connect with the artists listed and with the concepts brought by the theorists, and show the use of memory, self-biography and the absen-ces as singular expressions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita Isabel Vaz, University of the State of Paraná

Graduação em andamento em Escultura (2015) - Universidade Estadual do Paraná, UNESPAR, Brasil.
Graduação em Psicologia (1981-1985) - Escola de Música e Belas Artes do Paraná; Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil.

Bernadette Maria Panek, University of the State of Paraná

Artista plástica, pesquisadora e professor adjunto da UNESPAR/Embap. Especialista em História da Arte pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná/Embap (1997). Mestre em Poéticas Visuais (2003) e Doutora na Linha de Pesquisa História da Arte pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2008). Pós-doutorado (2013) com bolsa da Capes, no Departamento de Escultura da Universidad del País Vasco/EHU, onde é colaboradora internacional no Grupo de Investigación Consolidado del Sistema Universitario Vasco IT655-13, cuja pesquisa parte dos propósitos colocados pelo escultor Jorge Oteiza. Entre 1993 e 1996 dirigiu o Museu da Gravura Cidade de Curitiba, onde atuou como orientadora dos cursos livres nos ateliês de gravura de 1989 a 1992. Implantou o conteúdo acadêmico dos cursos de Especialização Lato Sensu em História da Arte do Século XX (1998), de História da Arte Moderna e Contemporânea (2004), do qual foi coordenadora até 2013 e de Museologia (2005), do qual foi coordenadora até 2008, na Embap. Artista residente no Tamarind Institut - Albuquerque, Novo México (1993); London Print Workshop - Londres (1994); Portland Nortwest College of Art (1997). Pesquisadora visitante na Universidad del País Vasco/EHU (2001/2002); na Universidad Politecnica de Valencia (2006/2007); na Universidad del País Vasco/EHU, com bolsa da Fundación Carolina (2009/2010). Tem obras em acervos no Museu da Gravura Cidade de Curitiba; Biblioteca Nacional/Rio de Janeiro; Portland Museum/Oregon; Universidade Regional de Blumenau/Santa Catarina; Coleção Guita e José E. Mindlin/São Paulo; MAC-Dragão do Mar/Fortaleza

References

BACHELARD, Gaston. O novo espírito científico: A poética do espaço (Os pensadores). São Paulo. Nova Cultural, 1988.

BOURGEOIS, Louise; BERNADAC, Marie-Laure; OBRIST, Hans-Ulrich. Louise Bourgeois, Destruição do pai, Reconstrução do pai. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2000.

BOURGEOIS, Louise. Maman. 1999, Steel, 35 ft in height, Tate Modern. Dispo-nível em: http://louisebourgeois.yolasite.com/gallery.php>. Acesso em: 27 abril 2018.

BOURGEOIS, Louise. Ode à l’oubli. 2002. Fabric illustrated book with 35 compositions: 32 fabric collages, 2 with ink additions, and 3 lithographs (including cover), page (each approx.): 11 3/4 x 13” (29.8 x 33 cm); overall: 11 x 12 3/16 x 1 ¾” (28 x 31 x 4.5cm). Disponível em: <https://www.moma.org/explore/collection/lb/index>. Acesso em: 27 abril 2018.

BOURGEOIS, Louise. The Destruction of the Father. 1974, Plaster, latex, wood, fabric and red light. Disponível em: <http://louisebourgeois.yolasite.com/gallery.php>. Acesso em: 27 abril 2018.

BRANDÃO, Juanito de Souza. Mitologia Grega. Vol. II, Petrópolis, Vozes, 1987.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras,cores, números). Rio de Janeiro. José Olympio Editora. 11ª Edição. 1997.

DIDI-HUBERMAN, Georges. L’Empreinte. Catálogo de Exposição, 19 de fev.-19 mai. 1997, Paris, Centre Georges Pompidou. 1997 (Livre adaptação e tradução para o Mestrado de Artes Visuais da EBA-UFMG por Patrícia Franca-Huchet), 2000.

ESTÉS, Clarissa Pinkola. Mulheres que Correm com os Lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Rio de Janeiro. Rocco, 1994.

FRANCA, Patrícia (Adapt. Trad.). L’Empreinte - Parte I e II. [s/l.: s.n., 2000] Inédito. Adaptação em português do original francês: DIDI-HUBERMAN, Georges (Org.). L’Empreinte. Paris: [s.n.], 1997. Catálogo de exposição, 19 fev. - 19 mai. 1997, Centre G. Pompidou.

FONTELA, Orides. Teia: poemas. São Paulo. Geração Editorial, 1996.

FREUD, Sigmund. Obras Completas. Tomo II. Madrid. Editorial Biblioteca Nueva, 1973.

GALEANO, Eduardo. Livro dos Abraços. Porto Alegre, L&PM, 1991.

GALEANO, Eduardo. O caçador de histórias. Porto Alegre, L&PM, 2016.

HERRERA, Hayden. Frida: uma biografia. São Paulo. Globo, 2011.

HOLLANDA, Chico Buarque. Album Paratodos, Nova York, RCA Records. 1993, música Futuros Amantes.

KAHLO, Frida. O diário de Frida Kahlo: um autorretrato íntimo. Rio de Janeiro. José Olympio, 1996.

KAHLO, Frida. El Abrazo de Amor del Universo, la Tierra (México), Diego,Yo y el Sr. Xolotl, 1949, Oleo sobre masonite / 70 x 60,5 cm / Colección J. y N. Gelman. Disponível em: <http://www.proa.org/exhibiciones/pasadas/mexico/salas/kahlo-04.html>. Acesso em: 27 abril 2018.

KAHLO, Frida. La mesa herida, 1940. Óleo sobre lienzo, 122 x 244 cm. Disponível em: <https://i1.wp.com/www.revistazena.com.br/wp-content/uploads/2010/09/1940-la-mesa-herida.jpg>. Acesso em: 27 abril 2018.

KAHLO, Frida. Las dos Fridas, 1939, óleo sobre lienzo, 173 x 173 cm, Museo de Arte Moderno, Ciudad de México. Disponível em: . Acesso em: 27 abril 2018.

KAHLO, Frida. Mis abuelos, mis padres y yo. (Árbol genealógico), 1936. Oleo y tempera sobre metal. 30.7x 34.5cm. Museo de Arte Moderno, Nueva York. Disponível em: <http://lacasadefriducha.blogspot.com.br/2007/08/mis-abuelos-mis-padres-y--yo.html>. Acesso em: 27 abril 2018.

LAGNADO, Lisette. Leonilson: são tantas verdades = so many are the truths. São Paulo, Projeto Leonilson e Sesi, 1995.

LARRAT-SMITH, Philip. Louise Bourgeois: o retorno do desejo proibido. São Paulo. Instituto Tomie Ohtake, 2011.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: De Rousseau à Internet. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2014.

LEONILSON, José. Águas divididas, 1992. Bordado e costura, linha sobre seda estampada e tecido de algodão listrado 42 x 38 x 0 cm. Disponível em: <http://www.projetoleonilson.com.br/obras.aspx>. Acesso em: 27 abril 2018.

LEONILSON, José. Leonilson. Empty Man, de 1991. Bordado sobre tecido. 53 x 37 cm. Coleção Particular. Disponível em: <http://hardecor.com.br/leonilson-na-pinacoteca-em-sp>. Acesso em: 27 abril 2018.

LEONILSON, José. Ninguém, 1992. Bordado sobre algodão (fronha), Embroidery on cotton (pillowcase) 22x43 cm. Disponível em: <http://www.iberecamargo.org.br/site/uploads/multimediaExposicao/260420124611_FIC_Leonilson_CATALOGO.pdf>. Acesso em: 27 abril 2018.

MACHADO, Ana Maria. De Olho nas Penas. Rio de Janeiro. Salamandra. 1985.

MIYADA, Paulo. In: Frida Kahlo: conexão entre mulheres surrealistas no México. Curador Paulo Miyada, Agnaldo Farias. São Paulo. Instituto Tomie Ohtake, 2015.

PEDROSA, Adriano, in LAGNADO, Lisette. Leonilson: são tantas verdades = so many are the truths. São Paulo, Projeto Leonilson e Sesi, 1995.

PEDROSA, Adriano (edição e textos). Leonilson - Truth, Fiction. Catálogo. São Paulo: Pinacoteca do Estado/Cobogo Editora, 2014.

PESSOA, Fernando. Poesias Inéditas 1930-1931. Lisboa: Ática, 1990.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos. Por parte de pai. Belo Horizonte. RHJ, 1995.

REIS, Paulo. Uma História da Pele. in HERKENHOFF, Paulo; PEDROSA, Adriano (orgs). Marcas do corpo, dobras da alma. Curitiba. 2000.

REIS, Paulo Roberto de Oliveira. A construção do desenho: sujeito, temporalidade e cartografias em Leonilson. 1998. 88f. Dissertação (mestrado) - Pontificia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de História.

REY, Sandra. in BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (orgs). O meio como onto zero:metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre. Ed. Universidade/UFRGS, 2002.

SANT’ANNA, Affonso Romano de, O lado esquerdo do meu peito: (livro de aprendizagens). Rio de Janeiro, Rocco, 1992.

WHITMAN, Walt. Folhas de Relva, Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1964.

Published

2018-07-31

How to Cite

VAZ, Rita Isabel; PANEK, Bernadette Maria. WEAVING MEMORIES AND ABSENCES: SELF-BIOGRAPHY AS ART’S MATERIAL. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 21, p. 10–26, 2018. DOI: 10.5965/2175234610212018010. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12488. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática