Registration or art? The place of performance in the work of Tony Camargo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609202018025

Keywords:

Tony Camargo, contemporary art, performance, Fotomódulos, document

Abstract

In this article, we will take an approach on the place of performance in the circuit of contemporary art. To accomplish that, we will reflect on the work of Tony Camar-go, visual artist and performer who stresses the limits imposed on performance art by capturing and editing photographs of his plays. When we look at the Fotomódulosseries, we try to understand how and when, for him, the performance record becomes a work of art. The artist was interviewed with the intention of understanding which layers are superimposed on his performance in the production and post-production of the photographs that capture his gestures. We do not pretend to develop a critical analysis of the formal quality of his work, but rather to map the procedures that makes possible, for Tony, to capture the performative ges-ture as a museum artefact. From Auslander (2013) and Agra (2009), we will articulate the tensions imposed on the documenta-tion of the performance, seen by some as another form of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasmin Fabris, Federal University of Paraná

Doutoranda em Design pela Universidade Federal do Paraná, na linha de pesquisa Sistemas de Produção e Utilização. Mestre em Tecnologia e Sociedade pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, na linha de pesquisa Mediações e Culturas. Participa do grupo de pesquisa Design e Cultura (UTFPR). Possui graduação em Bacharelado em Design pela UTFPR, com habilitação em design gráfico e de produto. Professora do Instituto Federal do Paraná. Seus temas de pesquisa e interesse são: design e cultura, cultura popular, cultura material, história do design e memória e patrimônio.

Ronaldo de Oliveira Corrêa, Federal University of Paraná

Mestre pelo PPGTE/UTFPR (2003), sob a orientação da Dra. Marília Gomes de Carvalho. Doutor pelo PPGICH/UFSC (2008), sob a orientação da Dra. Carmem Rial e do Dr. Gilson Queluz. Em 2007 realizou estágio de doutoramento no México, no Posgrado en Ciéncias Antropológicas da Universidad Autónoma Metropolitana ? Unidad Iztapalapa, sob a orientação do Dr. Néstor Garcia Canclini, na área de políticas culturais. Recebeu o Prêmio Capes de Teses ? edição de 2009. Estágio de pós-doutorado CAPES no PPGAS/UFRGS (jul de 2012 a jul de 2013), sob a supervisão da Dra. Cornélia Eckert. Atualmente é professor na Universidade Federal do Paraná UFPR, onde atua na graduação e pós-graduação. Áreas de interesse: cultura material, memória e trabalho, sistemas técnicos e tecnologia, produção e crítica de imagem.

References

AGRA, Lúcio. “Autor/autores – performance no coletivo” ou de como a reencena-ção da performance é um fator estratégico para sua pedagogia. Sala Preta (USP), v. 1, p. 247-252, 2009. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57374/60356 Acesso em: 15 de fevereiro de 2018.

AUSLANDER, Philip. A performatividade da documentação de performance. eRevista Performatus, Inhumas, ano 2, n. 7, nov. 2013.

BEBIANNO, C. A performance e eu, trajetória de uma relação. 2010. Disponível em: http://performanceereenactment.blogspot.com.br/2010/06/performance-e-eu-ce-lina-bebianno.html. Acesso em: 15 novembro de 2016.

BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção. Como a arte reprograma o mundo contempo-râneo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CAMARGO,Tony. Tony Camargo. Disponível em: http://www.tonycamargo.net/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=1. Acesso em: 14 novembro de 2017.

CAMARGO, Tony. Entrevista concedida. Novembro de 2016.

CARVALHO, Humberto. Farias de. Uma metodologia de conservação e restauro para a arte contemporânea. In: FREIRA, Cristina (Org). Arte contemporânea: preservar o quê? São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2015. p. 17-31.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, J; DESLAURIERS, J. P.; GROU-LX, L. H.; LAPERRIÈRE, A.; MAYER, R.; PIRES A Pesquisa Qualitativa: enfoques episte-mológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2012.

CORRÊA. Ronaldo de Oliveira. Narrativas sobre o processo de modernizar-se: uma investigação sobre a economia política e simbólica do artesanato recente em Floria-nópolis, Santa Catarina, BR. 2008. 305 p. Tese (Doutorado Ciências Humanas) – Pro-grama do Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

CORRÊA, R. O.; RIAL, C. S. M. ; QUELUZ, G. L. . “A finalidade é a gente trabalhar aqui mesmo no ateliê [...]” Processos de refuncionalização dos ateliês de artesãos(ãs) no circuito econômico e cultural de Florianópolis, SC.. In: RIAL, C; SILVA, S. R.; SOUZA, A. M.. (Org.). Consumo e Cultura Material: perspectivas etnográficas. 1ed.Florianóplis: Editora da UFSC, 2012, v. 1 , p. 49-74.

COSTA, C. B. A escuta do outro: dilemas da interpretação. Revista de Historia Oral, v.17, p. 47-65, 2014.

DANTO, Arthur. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus, 2006.

FERREIRA, Larissa. Performance tática: cartografia dos desvios. VIS Revista do Progra-ma de Pós-Graduação em Arte da UnB. V.10, n.1, p 112-121, Brasília: 2011.

FREIRE, Cristina. Preservar o futuro? In: FREIRE, Cristina (Org). Arte contemporânea: preservar o quê? São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2015. p. 9-17.

FREITAS, Artur. Tony Camargo: a dialética dos contrários. 1. ed. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2011.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. A sociedade sem relato. Antropologia e estética da imi-nência. São Paulo: Edusp, 2016.

GOLDBERG, Roselee; CANTON, Katia. A arte da performance: do futurismo ao pre-sente. Martins Fontes, 2006.

KAC, Eduardo. Prefácio. In: FREIRE, Cristina (Org). Arte contemporânea: preservar o quê? São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2015. p. 7-9.

MENESES, Ulpiano T. B. de. Memória e cultura material: documentos pessoais no es-paço público. Revista Estudos Históricos, v. 11, n.21, p. 89-104, 1998.

MORAES, J. M. R. Especificidades do ensino da performance nas artes visuais. DAPes-quisa, v.10, n.14, p 24-37, Florianópolis, 2015.

PHELAN, Peggy. “The ontology of performance: representation without reproduction” In: Unmarked: The Politics of Performance, Routledge: London and New York, 1993.

RODRIGUES, Bruno Cesar ; CRIPPA, G. Arte Contemporânea: o quê e como organizar e preservar? Informação, Memória e Patrimônio: do documento às redes. v. 1. p. 1-18, João Pessoa: ENANCIB, 2015.

THOMPSON, Paul. A Voz do Passado: História Oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Published

2018-04-26

How to Cite

FABRIS, Yasmin; CORRÊA, Ronaldo de Oliveira. Registration or art? The place of performance in the work of Tony Camargo. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 20, p. 25–41, 2018. DOI: 10.5965/2175234609202018025. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12137. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática