Traits of professional development of music teachers: construction of teaching and the meaning of relationships and practices in basic education
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0110Keywords:
professional development, music teachers, basic educationAbstract
This work comes from a research that had as its general objective to understand how the process of professional development of the music teacher of the region of Natal occurs from its relationship with the school of basic education. The research was carried out from the ideas of the thesis of Author, using also the conceptual vision of Tuan’s place, of Nóvoa’s professional development and of Delory-Momberger’s biographical construction, as well as the autobiographical research. The study was conducted by means of narrative interviews with four professors, experienced and active in basic education schools, thinking the school in the complexity of its spatial dimension. The results indicate that the professional development of music teachers depends on the understanding and recognition of being a teacher in school, the relationship and link between teacher, students and music, and the understanding of what they learn in and with the school.
Downloads
References
BASABE; Laura; COLS, Estela. La enseñanza. In: CAMILLONI, Alicia. (Comp.). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós, 2010. p. 125-161.
BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. A formação profissional do educador musical: algumas apostas. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 8, 17-24, mar. 2003.
BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro. Formação de professores de música: desafios éticos e humanos para pensar possibilidades e inovações. Revista da ABEM, Londrina, v. 24, n. 36, p. 8-22, jan./jun. 2016.
BIESTA, Gert. O dever de resistir: sobre escolas, professores e sociedade. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 21-29, jan./abr. 2018.
BOWMAN, Wayne. The social and ethical significance of music and music education. Revista da ABEM, v. 26, n. 40, p. 167-175, jan./jun. 2018.
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 2/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília: Seção 1, p. 8-12, 2 jul. 2015.
CANÁRIO, Rui. O papel da prática profissional na formação inicial e contínua de professores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUALIDADE NA EDUCAÇÃO FORMAÇÃO DE PROFESSORES. 2001. Brasília. Anais [...]. Brasília: MEC – Secretaria de Educação Fundamental, 15/19 Outubro de 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/vol1c.pdf. Acessado em: 14 abr. 2015.
DEL-BEN, Luciana. Modos de pensar a educação musical escolar: uma análise de artigos da Revista da ABEM. Intermeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS, v. 19, n. 37, p. 125-148, jan./jun. 2013.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação – Figuras do Indivíduo Projeto. 2008. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto, Luis Passeggi. São Paulo: Paulus, 2008.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A condição biográfica – Ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Tradução de Carlos Galvão Braga, Maria da Conceição Passeggi, Nelson Patriota. Natal: EDUFRN, 2012.
GAULKE, Tamar Genz. O desenvolvimento profissional de professores de música da educação básica: um estudo a partir de narrativas autobiográficas. 2017. Tese (Doutorado em Música) — Programa de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. 228f.
GAULKE, Tamar Genz. O desenvolvimento profissional de professores de música da educação básica: um estudo a partir de narrativas autobiográficas. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 27, n.42, 2019.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Trad. CLÁUDIO, José; FERREIRA, Julia. São Paulo/Natal: EDUFRN/Paulus, 2010.
IÓRIO, Angela Cristina Fortes; LELIS, Isabel Alice Oswald Monteiro. Precarização do trabalho docente numa escola de rede privada do subúrbio carioca. Cadernos de Pesquisa [online], v. 45, n. 155, p. 138-154, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053142815. Acessado em: 18 mar. 2022.
LEITE, Adriana Filgueira. O Lugar: duas acepções geográficas. Anuário do Instituto de Geociências – UFRJ, v. 21, p. 9-20, 1998. Disponível em: www.anuario.igeo.ufrj.br/anuario_1998/vol21_09_20.pdf. Acessado em: 21 maio 2014.
LELIS, Isabel Alice Oswald Monteiro; MESQUITA, Silvana S. de A.; IÓRIO, Angela Cristina Fortes. O trabalho docente em escolas privadas de rede: desprofissionalização ou adaptação às regras do jogo institucional? In: XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE / V SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE. 2015. Curitiba, PR. Anais [...], 2015. p. 8717-8735.
MACEDO, Vanilda Lídia Ferreira de. Imagens da docência de música na educação básica: uma análise de textos da Revista da ABEM (1992-2013). 2015. Tese (Doutorado em Música) — Programa de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. 180f.
MARCELO, Carlos García. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, Lisboa, 08, p. 7-22, 2009. disponível em: http://sisifo.fpce.ul.pt. Acesso em: abr. 2015.
NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 11-30.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017.
NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 10 . 44, n. 3, 2019.
NÓVOA, António. Escolas e Professores: proteger, transformar, valorizar. Colaboração ALVIM, Yara. Salvador: SEC/IAT, 2022.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TUAN, Yi-Fu. Place: an experiential perspective. Geographical Review, v. 65, n. 2, p.151-165, 1975.
ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdade e universidades. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tamar Genz Gaulke, Ana Clara da Silva Ponciano, Fernanda Gomes de Amorim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.