The comic in Lecoq’s pedagogy: exercise with larval masks
DOI:
https://doi.org/10.5965/2595034701262022050Keywords:
Jacques Lecoq, theatre pedagogy, comic, larval mask, actingAbstract
The article proposes to analyze ways in which Jacques Lecoq's (1921-1999) pedagogy works with the comic. To do so, we took an improvisation exercise with larval masks carried out at his school, from which we established relationships with some characteristics of comedy according to Henri Bergson (1859-1941). I emphasize technical aspects learned in the first year of Lecoq's school, when principles of play and theatrical creation based on the body and improvisation are developed, tracing possible connections of these practices with the production of the comic.
Downloads
References
BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação da comicidade. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BROCHADO, I. Só posso passar à frente o que me afeta, o que conheço. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 2, n. 21, p. 458-476, 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034702212019458. Acesso em: 6 mar. 2023.
EVANS, Mark; KEMP, Rick, editors. The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London: Routledge, 2016.
FREIXE, Guy. A improvisação e o jogo com máscara na formação do ator. Revista Cena, Porto Alegre, n. 23, p. 184-193, set./dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/70441/44819. Acesso em: 18 jul. 2022.
FREIXE, Guy. As utopias da máscara nas cenas europeias do século XX. Montpellier: l’Entretemps, 2010.
FREIXE, Guy. La filiation Copeau, Lecoq, Mnouchkine: une lignée théâtrale du jeu de l’acteur. Paris: Entretemps, 2014.
FUCHS, Ana Carolina Müller. O sorriso da palhaça: Pedagogias do riso e do risível. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/218425. Acesso em: 6 mar. 2023.
FUSETTI, Giovanni. Commedia dell’arte e comedie humaine. In: EVANS, Mark; KEMP, Rick, editors. The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London: Routledge, 2016. p.142-149.
LECOQ, Jacques. Le théâtre du geste: mimes et acteurs. Paris: Bordas, 1987.
LECOQ, Jacques. Le corps poétique: un enseigment de la créacion théâtrale. Paris: Actes Sud-Papiers: ANRT, 1997.
LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral. 2. ed. São Paulo: Edições Sesc, 2021.
MELO, Sérgio Nunes. A abordagem atorial de Lecoq: um vocabulário completo e universal para todos os idiomas performativos. Mimus – Revista Online de Mímica e Teatro Físico, Salvador, v. 2, n. 4, p. 29-40, 2012. Disponível em: https://mimus.com.br/revista-mimus/n-4/4-05melo.pdf. Acesso em: 17 jul. 2022.
MURPHY, Maiya. Language and the body. In: EVANS, Mark; KEMP, Rick, editors. The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London: Routledge, 2016. p. 260-267.
MURRAY, Simon. Jacques Lecoq. London: Routledge, 2003.
PASTORINO, Gloria. The body voice of satire: Jacques Lecog and Dario Fo. In: The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London: Routledge, 2016. p. 87- 95.
PRETTE, Nailanita. Os Sete Níveis de Jacques Lecoq: um estudo performativo e conceitual. 2021. Dissertação (Mestrado em artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/39615. Acesso em: 6 mar. 2023.
ROY, Jean-Noël, CARASSO, Jean-Gabriel. Les deux voyages de Jacques Lecoq. Paris: La Septe Arte: On line Productions: ANRAT, 1999. 1 DVD (46 min).
SACHS, Cláudia Müller. A metodologia de Jacques Lecoq: estudo conceitual. 2004. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Universidade Estadual de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000078/00007820.pdf. Acesso em: 6 mar. 2023.
SACHS, Cláudia Müller. A imaginação é um músculo: a contribuição de Lecoq para o trabalho do ator. 2013. 224 p. Tese (Doutorado) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Programa de Pós-Graduação em Teatro, Florianópolis, 2013 Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000075/0000757a.pdf. Acesso em: 6 mar. 2023.
SACHS, Cláudia Müller. Bachelard, Jousse and Lecoq. In: EVANS, Mark; KEMP, Rick. The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London; New York: Routledge, 2016. p. 51-58.
SACHS, C. M. Máscaras Larvárias online: : desafios pedagógicos. Revista Brasileira de Estudos da Presença, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 1–25, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/118960. Acesso em: 6 mar. 2023.
SCHEFFLER, Ismael. O laboratório de estudo de movimento e o percurso de formação de Jacques Lecoq. 591 f. Tese (Doutorado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Universidade Estadual de Santa Catarina, Florianópolis, 2013. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/00006e/00006e55.pdf. Acesso em: 6 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The readers are free to transfer, print and use the articles published in the Magazine, as long as there’s explicit mention to the author(s) and to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and there are no changes on the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and the Magazine. In submitting an article to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and have it approved, the author(s) agree to give away, without payments, the following rights to the Magazine: first publishing rights and the license for the Magazine to redistribute this article and its metadata to index and reference services that the editors consider appropriate.
The articles whose author(s) are identified represent the author’s point of view and not the official position of Móin-Móin Magazine. The author(s) commit to always mention the publication in the following way when publishing work in reference to the article published in Móin-Móin Magazine:
“This article was originally published by Móin-Móin Magazine volume (insert the volume), number (insert the number), in the year of (insert year) and can be accessed on: http://www.revistas.udesc.br/index.php/móin"
Plagiarism in any way constitutes an unethical publishing behavior and is unacceptable. Móin-Móin Magazine holds the right to use software or other plagiarism tracking methods to scan the submitted works.
This journal uses Creative Commons Attribution Licence– (CC BY 4.0).