The ironic laugh in the show O Cabaré dos Quase-Vivos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701262022103

Keywords:

Sobrevento, Ironic laughter, Puppet show, Comicality, Criticism of values

Abstract

This article reflects on the characteristics of laughter obtained in O Cabaré dos Quase-Vivos, a show created more than fifteen years ago by the Grupo Sobrevento de Teatro, which proposes questions that are still relevant today. It is a show that moves between the comic and the dramatic, playing with the spectator's perception between sad puppet show scenes and relaxed scenes, which casually mix puppets with actors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Osvaldo Antonio Anzolin, Federal University of Paraíba

Professor Adjunto do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba e doutorando do Programa de Pós-Graduação em Artes do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista - Unesp

References

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: HUCITEC; Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1993 [1977].

BERGSON, Henri. O Riso: ensaio sobre a significação do cômico. Rio de Janeiro: Zahar, 1983 [1900].

CASTRO, Kely Elias de. Trinta anos à beira do abismo: O grupo Sobrevento, do virtuosismo da animação de bonecos ao objeto puro. 2018. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Instituto de Artes, Unesp, São Paulo, 2018.

CHERUBINI, Luiz André. Entrevista concedida a Antonio Carlos Bernardes. Site do Projeto Atualização e Memória. RIO DE JANEIRO: CBTIJ, 2013. Disponível em: http://cbtij.org.br/categoria/acervo/luiz-andre-cherubini/entrevista-luiz-andre-cherubini/, acesso em: 20/02/2020

JOLLES, André. Formas simples. São Paulo: Editora Cultrix, 1976 [1930].

MOLNÁR, Ferenc. Conto De Ninar. In Mar de histórias: antologia do conto mundial: no limiar do século XX: v. 8 - Aurélio Buarque de Holanda Ferreira e Paulo Rónai (tradução e organização). – 5.ed. – Rio de Janeiro: Nova Fronteira, p.92-98, 2013.

O’NEILL, Cecily. Da alienação à interpretação - os usos da ironia. Urdimento. Florianópolis: v.1, n.8, p. 07-18, 2018.

PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. São Paulo: Ática, 1992 [1976].

SOBREVENTO. O Cabaré dos Quase-Vivos, do Sobrevento (compacto/highlights). YouTube, 21 abr. 2006. Disponível em: https://youtu.be/Na-XG-gVnoI. Acesso em 20 jun. 2022.

SOBREVENTO. O Cabaré dos Quase-Vivos. [s.d.]. Disponível em: http://www.sobrevento.com.br/tec/cabproj.pdf. Acesso em: 15 jul. 2020.

Published

2022-09-03

How to Cite

ANZOLIN, Osvaldo Antonio. The ironic laugh in the show O Cabaré dos Quase-Vivos. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 103–108, 2022. DOI: 10.5965/2595034701262022103. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/moin/article/view/22346. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O Riso e o grotesco no teatro de animação